Jump to content

Vaske båt med bilshampoo


MR Swe

Recommended Posts

Det går i allefall fint med Zalo. Hvor mye, eller helst lite, Zalo du skal bruke er avhengig av hvor skitten båten er for Zalo tar jo også effektivt vekk det fettet man ønsker å beholde på gelcoaten, nemlig voksen. Selv bruker jeg kun noen få dråper i bøtte og har heller en egen svamp med mere såpe der/hvis det er problemflekker.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, hvorfor betale steindyrt for båtshampo eller like dyrt for bilshampo når det finnes et så fantastisk flott husholdningsmniddel som Zalo? Husmødrene er vanligvis de som er mest opptatt av å ha alt på stell, så hadde superluriumbåtshampå vært bedre enn Jiff og Zalo, hadde de nok brukt det. Men det gjør de IKKE! Min mening er at det som er bra hjemme, også er bra i båten selv om den flyter på vann og ikke står i en hage med plen og hageport. Idag vasket jeg forresten nybilen med svakt Zalo-vann!

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som sagt ovenfor, jeg bruker Zalo både på bil og båt. Og Jiff? Det har jeg brukt på båten siden den var ny for 25 år siden, og når den er nypolert, skinner den slik at du kan speile deg i den! har noen bilder i andre tråder som jeg kan lete frem dersom noen tviler. Men på bilen bruker jeg ikke Jiff. Lakken på moderne biler er så tynn at det tør jeg ikke. Men gelcoaten på en kvalitetsbåt er så tykk at den klarer du ikke å pusse deg gjennom selv om du hadde brukt Ata skuremiddel!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, polaroidbriller som jeg bruker fjerner reflekser, men like fullt skinner båten som bare f....! Men bruk gjerne de båtpleiemidlene som koster 10x så mye som husholdningsprodukter med stempel: maritim, ship, sailor, boating osv . . . dersom du har nok igjen etter at hus og hjem er betalt. Jeg, som pensjonist har råd til biff og rødvin i båthelgene!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Poenget er vel iallefall at det ikke er noe vits i å polere båten for så å vaske den med Zalo neste gang, for da forsvinner jo poleringen....

 

Skulle tro at det egentlig var bedre med en voks/polish og så vaske den med noe som IKKE fjernet voksen/polishen igjen enn kun å vaske med Zalo. For Zalo legger vel ikke igjen et beskyttende belegg? Så bruker man Zalo burde man teoretisk være avhengig av å vaske båten oftere...

 

Noen som ikke er enig?

Link to post
Share on other sites

Det viktigste er at båten får en god polering før vinteren hvis den blir utsatt for regn eller snø. Det setter seg fort sorte renner som trenger merkelig godt inn.

 

Når det gjelder dype problemflekker så har jeg erfart at spesialmidlene er langt mer effektive enn Jif. Jif skurer bare i overflaten. Bruker heller Autosol for mindre dype flekker.

 

Under vask i sesongen synes jeg at bruk av båt-shampooene (noen ganske få) gjør at ny skitt fester seg dårligere enn ved bruk av Zalo. Mulig fordi jeg bruker for mye Zalo når jeg vil ha det renere.

Du finner også noen tester av såpe i f.eks Båtmagasinet.

 

Hvis ikke enkle båtrekvisita-produkter som såpe hadde hatt så stor avanse så hadde neppe folk delt seg så sterkt i synet på båt-produkter kontra vanlige produkter.

Link to post
Share on other sites

Zalo`n tar all dritt, men som nemnt over så ryker også voksen.....

 

er også min erfaring.

 

Kjenning som driver med seriøs bilpleie, kunder som kommer og klager i ettertid på polering har brukt feile remedier å vaske bilen med og hele jobben er bortkasta. De informerer nøye om dette men noen vet altid bedre.

 

Men for al del om man er fornøyd med zalo så er jo det topp, uavhengig av hva andre mener.

Link to post
Share on other sites

Bruker både zalo og grønnsåpe på både bil og båt og har ikke opplevd noen problemer med dette :rolleyes:

 

Men gjennom sesongen bruker jeg gjerne også Turtle sin super wash, noe som jeg har svært god erfaring med, ser ny polert ut hele tiden :thumbsup:

 

Har også erfart at det dyreste ikke altid er det beste.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

 

 

Men gjennom sesongen bruker jeg gjerne også Turtle sin super wash, noe som jeg har svært god erfaring med :thumbsup:

 

 

 

Støtter denne.

Vanskelige flekker vaskes lett bort med denne. Den fjerner også enkelt stygge hvite flekker på plast etter polering :thumbsup:

Jeg har også prøvd noen av disse vaskemidlene: http://www.strip-all.com/no/wp-content/uploads/2008/03/DC_Brosjyre.pdf

Kraftvasken er helt rå. Bilsåpen er det beste jeg har prøvd, og det blir ekstremt blankt etterpå:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...