Jump to content

Ønsker erfaringer fra noen med Nidelv 23 DC

Wilmann

Recommended Posts

nidelv_23.jpg

Har endelig kjøpt båt :flag: En familie på 2 voksne og William på 5. Så etter en dagsturbåt, med mulighet for overnatting i noen dager hvis været var bra. Andre krav var toalett m septik og kokemulighet. Etter mye leting på Finn.no i vinter og vår fant vi ut at det var Nidelv 23 vi ønsket. Selvfølgelig ble det også undersøkt blant venner, båtfolk og personer i bransjen.

Har lett litt på internett etter folk som har erfaringer med Nidelv 23, men har ikke klart å finne noe særlig, selv om jeg faktisk har møtt mange på/ved sjøen i sommer som har en historie å fortelle om akkurat denne båten.

Derfor hadde jeg satt pris på om noen kunne fortelle meg styrker eller svakheter med denne båten og motoren.

Vår båt er en 1990-modell, med targabøyle. Motoren er en -90 Volvo Penta AQ231DP.

Når vi kjøpte den var den tilsynelatende strøken, men vi har etter en sommers bruk oppdaget flere feil som ikke kom frem ved salg/kjøp. Bl.a. blir det fuktig noen steder i cabin, men det er veldig vanskelig å finne ut eksakt hvor vannet kommer inn, fordi det sikkert ledes innunder sky-trekket. Det blir også vann i benken ved kokeapparatet. Veldig mye vann, men er faktisk helt umulig å se hvor vannet kommer inn :confused:

Nå har jeg fått reparert dieselvarmeren. Det var bare pumpa som ikke sugde diesel. En enkel sak når man først har konstatert hvor feilen ligger.

Som sagt: hadde vært kjempefint med tilbakemeldinger fra erfarne båtfolk som har kjennskap til Nidelv 23 og/eller Volvo Penta AQ231DP

• 1 år senere...
  • 4 måneder senere...

Har nå funnet årsakene til de forskjellige lekkasjene.

Hovedproblemet var dekkslukene som var utette ved foringene. Da rant vannet inn og fulgte skroget/sky-trekket fremover.

Fjernet sky-trekket og konstaterte dette. Tørket opp og ingen varig skade skjedd - heldigvis.

Jeg tettet med captain crack rund foringene til dekkslukene og etter dette har det vært tett. Tenkte å ta en dråpe også i år rundt lukene.

Vannet bak ved siden vet vi ikke eksakt men har smurt captain crack på noen sømmer i kalesja og det ser bedre ut nå.

Har ikke lang erfaring, men det virker som Nidelv 23 har en kvalitet som er en del høyere enn mange av dagens USA-iporterte båter i samme klasse.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...