Wilmann Startet 3.September.2011 Link til dette innlegget Startet 3.September.2011 Har endelig kjøpt båt En familie på 2 voksne og William på 5. Så etter en dagsturbåt, med mulighet for overnatting i noen dager hvis været var bra. Andre krav var toalett m septik og kokemulighet. Etter mye leting på Finn.no i vinter og vår fant vi ut at det var Nidelv 23 vi ønsket. Selvfølgelig ble det også undersøkt blant venner, båtfolk og personer i bransjen. Har lett litt på internett etter folk som har erfaringer med Nidelv 23, men har ikke klart å finne noe særlig, selv om jeg faktisk har møtt mange på/ved sjøen i sommer som har en historie å fortelle om akkurat denne båten. Derfor hadde jeg satt pris på om noen kunne fortelle meg styrker eller svakheter med denne båten og motoren. Vår båt er en 1990-modell, med targabøyle. Motoren er en -90 Volvo Penta AQ231DP. Når vi kjøpte den var den tilsynelatende strøken, men vi har etter en sommers bruk oppdaget flere feil som ikke kom frem ved salg/kjøp. Bl.a. blir det fuktig noen steder i cabin, men det er veldig vanskelig å finne ut eksakt hvor vannet kommer inn, fordi det sikkert ledes innunder sky-trekket. Det blir også vann i benken ved kokeapparatet. Veldig mye vann, men er faktisk helt umulig å se hvor vannet kommer inn Nå har jeg fått reparert dieselvarmeren. Det var bare pumpa som ikke sugde diesel. En enkel sak når man først har konstatert hvor feilen ligger. Som sagt: hadde vært kjempefint med tilbakemeldinger fra erfarne båtfolk som har kjennskap til Nidelv 23 og/eller Volvo Penta AQ231DP Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Thomas Svart 17.September.2012 Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 Hei! Har var det ikke mye respons! Har akkurat kjøpt tilsvarende båt, med en KAD 42! :-) Har båten svart til forventningene dine utover de tingene du skriver om her? Og har du funnet ut av lekkasjene? Hilsen Thomas. Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
Wilmann Svart 27.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Har nå funnet årsakene til de forskjellige lekkasjene. Hovedproblemet var dekkslukene som var utette ved foringene. Da rant vannet inn og fulgte skroget/sky-trekket fremover. Fjernet sky-trekket og konstaterte dette. Tørket opp og ingen varig skade skjedd - heldigvis. Jeg tettet med captain crack rund foringene til dekkslukene og etter dette har det vært tett. Tenkte å ta en dråpe også i år rundt lukene. Vannet bak ved siden vet vi ikke eksakt men har smurt captain crack på noen sømmer i kalesja og det ser bedre ut nå. Har ikke lang erfaring, men det virker som Nidelv 23 har en kvalitet som er en del høyere enn mange av dagens USA-iporterte båter i samme klasse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.