olpi Startet 3.September.2011 Del på Facebook Startet 3.September.2011 (redigert) Er det blitt noe påbud om at det skal monteres tømmeutak for septik fra land på nyere båter? Når ble det i tilfelle et påbud å montere på nye båter? Det virker jo som det er langt tid til at man må benytte tømmestasjoner i Norge, men i Sverige er det vel mer nær forestående? Da er det vel greit å ha slikt utløp for oss som er en del i Sverige, og jeg har sett et båter helt opp til 2006/2007 mod som ikke har det. Redigert 3.September.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 3.September.2011 Del på Facebook Svart 3.September.2011 Tror ikke det finnes slike krav pr i dag. Litt usikker på hvordan denne regelen håndheves i sverige, har ikke lagt merke til noen tømmestasjon der heller. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 3.September.2011 Del på Facebook Svart 3.September.2011 Jeg er på litt tynn is nå, men jeg mener å ha lest at i nye båter som leveres med septikktank så skal de også ha mulighet for avsug over dekk. Kravet skal ha vært dere i noen år, Som sagt på litt tynn is. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Bitteliten Svart 4.September.2011 Del på Facebook Svart 4.September.2011 Sverige hadde tenkt å innføre regel om at det ikke er lov å tømme toalettavfall i vannet, men kom på i siste liten at EU kanskje har noen regler om dette. Og det stemmer, så derfor er de svenske reglene utsatt inntill videre.... Var visst noe om fri flyt av varer rgler svenskene hadde glemt å sjekke Sitér dette innlegget Link to post
F.MAG Svart 4.September.2011 Del på Facebook Svart 4.September.2011 Hei, det kravet kom vel samtidig med CE-merkingen i juni 1998. Har blitt sjekket på de båtene jeg har bygd på CE-godkjenningen etter dette i hvertfall. Tror regelen heter krav til alternativ tømming av tanken, men hvor vi skal få gjort dette er vel en annen sak. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 4.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2011 (redigert) Som nevnt har jeg sett CE godkjente båter (norskbygde)fra 2006/2007 som ikke har det så det tror jeg ikke stemmer. Man kan vel egentlig bare lage et y-stykke på slangen ut fra septik for å slippe lage et nytt hull/avsug i tanken. La den ene slangen gå opp til dollbordet. Må bare huske på stenge bunnventilen slik at man ikke prøver tømme hele fjorden. Redigert 4.September.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 4.September.2011 Del på Facebook Svart 4.September.2011 Er vel et krav på nye båter. Ser også at jeg har en slik anordning på min Yamarin 76 med muligheter for tømming på land. Men vil nok ta noen år før vi får tømmestasjoner i alle gjestehavner. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 4.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2011 Ja, det er kanksje det, men spørsmålet er når ble det et påbud på nye båter? Fra 2010? Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 4.September.2011 Del på Facebook Svart 4.September.2011 Tømming over eller under dekk!! Uansett så er det ikke lov å dumpe septik i Hvaler nasjonalpark. Så enten må mann utenfor disse grensene eller til nærmeste lansbaserte mottaksstasjon (og det kan vel bli langt unna). Har sett mange som ikke "vet" om dette og det er jo noe dritt!! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.September.2011 Del på Facebook Svart 4.September.2011 Jeg har båten liggende i Son i Vestby kommune i Oslofjorden, og der er det tømmestasjon for septik. Men jeg har aldri sett noen bruke denne stasjonen på min vei inn eller ut av havnen. Det mange ikke vet, er at Vestby kommune er den eneste(?) kommunen i landet hvor det er forbudt å tømme septik i sjøen, uansett hvor langt en er fra land! Vi drar ofte over fjorden og besøker Holmsbu gjestehavn. Der var det tidligere tømmestasjon for septik, men den er borte. Noen som vet noe mer om hvorfor? Lars H. (som tømmer i sjøen, laaaangt fra land) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
"Mathilde" Svart 4.September.2011 Del på Facebook Svart 4.September.2011 Må bare huske på stenge bunnventilen slik at man ikke prøver tømme hele fjorden. Har septik med fritt fall, så i mitt tilfelle er det lite igjen på tanken dersom bunnventilen har stått åpen. Jeg har en 2003 modellog har ikke alternativ tømmemulighet. Vet at langt nyere båter heller ikke har det. Lurer på om svenskene egentlig har skjønt hva et slik påbud vil medføre. Min tank er på 50-60 liter og er vanligvis fyllt opp etter et par dager. Noe jeg sikkert ikke er alene om....Tenk dere svenskekysten i juli måned hvor det er tett med båter. Skal man da bruke mesteparten av ferien til reiser til og fra tømmestasjoner, og resten av ferien til å stå i do-kø? Hvem gidder å besøke sveskekysten med båt da? Ikke jeg i alle fall Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 9.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2011 Fikk svar på det nå. Septiktømmingsmulighet før tømming fra land ble påbudt på nye båter/modeller bygget etter 2007. Det vil si at det ikke er krav til det selv nå hvis båtmodellen er fra før 2007. Litt rart at det ikke er krav om modifikajson på eldre modeller som fremdeles produseres, men det er det vistnok ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Odd H Svart 10.September.2011 Del på Facebook Svart 10.September.2011 (redigert) Vår Scand Baltic 03 mod har iallefall tømmemulighet på dollbordet. Dette har vi brukt EN gang da vi ellers ALLTID tømmer med kvernpumpa, og da blir det jo bare slam, uttasjærs (for å bruke Staverns-dialekta fullt ut). Har også avstått for fristelsen til å tømme inne i Larvik by men midt i fjorden er jo greit. Dette er jeg helt sikker på er OK for naturen da det bare er naturlig gjødsling og mener noen noe annet er jeg fristet til å kalle det hysteri. En god venn av meg som er en kjent marinbiolog sier at dette er bare bra for miljøet Redigert 10.September.2011 av Odd H (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 10.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2011 (redigert) Jeg mener stort sett det samme. Dette uttaket er imidlertid veldig greit å benytte for å skylle gjennom septiktanken med ferskvann av og til. Ville bar ha svar på om når dette ble påbudt montert. Mange båter som er eldre enn 2007 har jo dette, men det finnes også mange nyere som ikke har det. Det var årsaken til at jeg lurte hvordan regelverket var. Redigert 10.September.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 11.September.2011 Del på Facebook Svart 11.September.2011 Finnes det noen oversikt over tømmestasjoner? Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Key Freak Svart 11.September.2011 Del på Facebook Svart 11.September.2011 Vi drar ofte over fjorden og besøker Holmsbu gjestehavn. Der var det tidligere tømmestasjon for septik, men den er borte. Noen som vet noe mer om hvorfor? Lars H. (som tømmer i sjøen, laaaangt fra land) Holmsbu er den gjestehavna vi har brukt mest, og jeg kan ikke huske å ha sett noen bruke tømmestasjonen der noen gang. Kanskje derfor den er fjernet. Uansett; jeg nekter å tro at septikutslippene fra fritidsbåtene utgjør noen miljøtrussel. Dette er bagateller sammenliknet med diverse andre utslipp. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
olpi Svart 11.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2011 Kan nok merke det langs "E6" på svenskekysten hvis mange i den enorme flokken slipper ut for nærme land. Har vært borte i slabbedasker som tar en runde rett på utsiden av uthavner og tømmer. Det er sogar de som tømmer i nattens mulm og mørke når de ligger i uthavn i frykt for å miste plassen hvis de drar ut på dagen. De er som regel ikke badeengler Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.September.2011 Del på Facebook Svart 11.September.2011 (redigert) Som allerede sagt så er det forbud mot tømming i sjøen i Vestbykommune, og det er tømmestasjon i Son. Den ligger langt unna selve gjestehavnen og godt inne mellom de faste private plassene. Jeg passerer denne stasjonen hver gang jeg skal ut og inn fra plassen min, men har aldri sett den i bruk hverken av gjestebåter eller oss med faste plasser. Og ikke vet jeg hvordan jeg skulle fått brukt den da det er kodelås på døren med en kode jeg ikke aner hva er. Kanskje jeg må betale havneavgift til gjestehavnen for å bruke den? På hjemmesiden til gjestehavnen står det nemlig: "Alle som betaler gjesteleie får adgangskode til serviceanlegget, septiktømmestasjon og WLAN.". Lars H. Redigert 11.September.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jandrea Svart 11.September.2011 Del på Facebook Svart 11.September.2011 Så jeg som bare passerer son på vei til og fra Kambo som er min hjemmehevn må betale havneavgift i Son for å få tømt lovlig i Vestby kommune?. Enda godt det er kort til Moss kommune da. 300 meter ut og åpne kranen. Snedig det der, først lage tømmeforbud, så kreve avgift for å få tømt, ja de veit hvordan de skal få inntekter i Vestby. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Lars H. Svart 13.September.2011 Del på Facebook Svart 13.September.2011 Hei. Nå har jeg hatt kontakt med Son's hyggelige havnesjef, og det koster ingenting å bruke tømmestasjonen i Son. Anlegget er nyoverhalt og skal kunne håndtere alle stusser på dollbord, og kan også tømme portapottisystemer. Det er utlagt engangshansker og hengt opp tørkepapir. Koden for å bruke anlegget er 1801. Her en link til litt om tømming av septik i Indre Oslofjord: http://www.indre-oslofjord.no/dokumenter/battoaletter.pdf Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 13.September.2011 Del på Facebook Svart 13.September.2011 Vi drar ofte over fjorden og besøker Holmsbu gjestehavn. Der var det tidligere tømmestasjon for septik, men den er borte. Noen som vet noe mer om hvorfor? Igår sendte jeg en mail til Holmsbu Havn og spurte om dette, og her er svaret jeg fikk. Hei Lars! Grunnen er isen i vinter. Det er en dårlig løsning at pumpa står på betongbrygga, som pakkes ned med is om vinteren og blir skjøvet ut i vannet. Vi skal prøve å reparere den vi har, men vil også finne en annen løsning for å slippe denne problematikken igjen. Det koster 70 000,- for ny pumpe og det er mye for en ”gratis” tjeneste – så dersom vi må velge ny pumpe må vi vurdere dette som er gratis tjeneste. Vi satser at den kommer tilbake, men ikke i høst. Vennlig hilsen Holmsbu havn KF Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jandrea Svart 13.September.2011 Del på Facebook Svart 13.September.2011 (redigert) Bra Lars, dette er god informasjon. Skal gå innom Son og tømme tanken på neste tur, så får vi se om det er så trælete og tidkrevende som man inbiller seg før man har prøvd. Er det noen som vet om noen tømmestasjoner mellom Son og svenskegrensa. Det er vel et særlig behov på hvaler, der er det vel heller ikke tillatt å tømme tanken i nasjonalparken. Redigert 13.September.2011 av jandrea (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
olpi Svart 13.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2011 Kanskje lurt å være litt obs på det med luftingen på tanken og at den er god nok hvis tømmestasjonen suger kraftig? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 30.Juni.2012 Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 Det har vært litt mediaoppmerksomhet rundt kloakk og tømming av denne fra fritidsbåter igjen. Denne gangen er det Skandinaviske samarbeidsprosjektet "Hav møter land" som står bak fokuset. De stiller med båten MS Latrine som skal seile langs kysten og tømme tanker. Dette er jo et tema som stadig kommer opp når avisene har lite å skrive om og jeg er heller ingen tilhenger av å forsøple i eget basseng. Det jeg reagerer på er derimot oppmerksomheten dette får kontra de virkelig store forurenserne, landbruket og renseanlegg som ikke takler mye nedbør. I fjor så hele Tønsbergfjorden ut som Nilen, brun og fin og med et nitrogeninnhold som ingen kunne kommet i nærheten av om man hadde tømt alle Norske båters dass-tanker i Tønsberg havnebasseng samtidig. Jeg tar så en titt på reiseruta til MS Latrine og finner fort ut at den skal til Holmsbu. I Holmsbu har det i flere år vært tømme-stasjon, men det er vel sjeldent den har virket. Hva meg å benytte ressursene på å sette i stand disse stasjonene og heller la MS Latrine seile steder hvor det ikke er stasjon ? http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.8219880 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.