Jump to content

Fram 25 - bra båt?

Gew77

Recommended Posts

Jeg har en Fram 25. Men først. Den i annonsen tror jeg ikke er en 1978 mod, men 1976 mod. Grunnen til det er at det ikke er overkøyer. De kom i 1977 som jeg har hørt. Ellers er den jo sikkert helt grei denne. Null utstyr, men det går jo an å handle inn etterhvert. Jeg hadde BMC Commander før, men pælma den ut da den bråkte alt for mye. Ellers er båten 2,55 m bred og ikke 2,5m. Du får en solid og stødig båt i denne Fram'en. :thumbsup:

Hei og takk for svar:) Har sett på prosjekttråden din og ser ikke bort fra at den blir en inspirasjonskilde:) Tar avgjørelsen i løpet av uka nå.

Mener bestemt det stod byggeår 1978 på skiltet ved førerplassen...

Enig i at det støyer litt. Jobber med utstyr for støymåling og har endel kontakter som kan "alt" om lyddemping, så jeg har litt planer om å prøve meg litt på et støydempingsprosjekt med grundig dokumentasjon - som jeg kan publisere her inne etterhvert.

Geir Emil

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Sånn har jeg tenkt også: Hvis motopren holdnye tepper i dørker en stund så blir det mye båt etter litt opp-shining av treverk, nye tepper i dørk og litt maling av innvendig glassfiber. Hvilken maling passer best til dette formålet?

Den store operasjonen jeg ser for meg er batteri:

På denne er det kun ett batteri. Tror Dette kan bli litt knapt og ønsker å utvide til et start og et forbruksbatteri (med mulighet for flere)

Hvordan gjør man dette?

Blir nok denne båten:)

Følg vårt båtliv her:

ser du skal kjøpe deg en FRAM 25, eg kjøpte meg en i november ifjor,

er veldig fornøyd med den. eg har perkins 4108 49 hk. benkene var litt

falmet og slitt akterut, så eg brukte vinteren til å lage nye i vannfast finer og lakket flere ganger, det gjorde eg med alt treverket så alt skjinner som en speil, kastet ut teppet akterut og skar til gulvbelegg med dekksmønster og limte fast, messinglister rundt lukene, den eg har er 1978 modell med septik, seteryggene i lugar til å henge opp, alt i alt en båt med veldig god plass både inne og ute, samt god sjøbåt. lykke til!!!! :cheers::flag:

FRAM 25 har dei beste og gode skrogformen når en tenker på sjødyktighet,

for 30 40 år, og lenge før den tid kunne båtbyggeriene bygge BÅT!.

i dag ser båtene ikke ut, skal liksom vere moderne? enkelte med den

såkalte "targabøylen" liggende fremover, skulle tru at dei som tegner disse

"båtene" aldri har vert i nerheten av sjø :fishing:

Har selv hatt Fram.

Fordeler:

- BMC er meget slitesterk.

- Inngang gjennom luke forut er en trygg og god løsning. Særlig med små barn.

- God sjøbåt

- Brukbar fart med beskjeden motor

- Grei soveplass til 2-3 voksne med ileggsplater. I tillegg kan man ha 2 barn/ungdommer i køyene.

- Eget toalettrom med plass til skikkelig toalett. Septik hadde jeg under bakken forut. (Frittfall tømming, med bare behov for et par "jukk" på belgpumpa for å tømme helt.

- God høyde under kalesje.

Ulemper:

- Motorstøy, men til å leve med med god isolering.

- Slettbygget skrog er litt gammeldags. Men det er også et gammelt skrog. Fantes med annet overbygg. Tror frem til 1975.

- Smale dollbord. Farlig å gå rundt båten akterut når kalesja er oppe. Spør en som har falt vannet.....

- Når båten har kalesje oppe så bør (egentlig må) du gå inn gjennom luka forut. Hvis køyene er oppredd er jo det en ulempe.

- Smal i cockpit akterut.

- Toalettrommet er i minste laget.

Kommentarer:

Alt i alt en koselig båt, men jeg syntes løsningen ute i cockpit var litt tannløs. Jeg laget derfor skott langsmed sidene med små skyvedører, slik at man kunne gjemme alt "småpjus". I Tillegg lagde jeg et skap akter og et par andre småskap slik at det ble en bedre helhet. Sjekk bildene fra min gamle salgsannonse

Hei og takk for mange gode innspill:)

Møkkalasset: Takk for grundig vurdering, de skapene akter var smarte! Mulig det blir noe sånn:)

Det er nok veldig sannsynlig det blir denne:)

Motorstøyen har jeg tenkt å lage et prosjekt av. Rive ut gammel isolasjon og sette inn ny, samt finne "lekkasjer" og se hvor mye det er mulig å dempe.

Det med slettbygget skrog ha rogså jeg sett på som litt gammeldags, men får man polert det slik at det skinner, kan det bli ganske pent.

Har sett på "alle" de kjente 24 foterne fra samme periode (Joda, Nidelv, Marex), og det som har slått meg er hvor mye større jeg følte at denne båten var. Særlig i cocpit og akter.

mvh

Geir Emil

Følg vårt båtliv her:

Vi har Marex 24, men har et vennepar som har Fram 25, og den virker vesentlig større. De har en 40 hk i sin, og synes ikke motorstøyen var spesielt ille. Derimot farten var radikalt bedre enn i vår Marex med 36 hk. Jeg skal prøve en ombygging av trimplanet på Marex-en, da jeg synes den graver seg mye ned i hekken. Slettbygd skrog har også sine fordeler, når en ligger rolig slår ikke småbølgene opp i "bordgangene" og lager skvalpelyder. Den går veldig godt i vannet, men ruller litt mere i sidesjø en Marex-en gjør. Synes også cabin virker vesentig større enn i Marex-en.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...