Jump to content

Norskekysten - Premiere på NRK 1 i dag kl 2035


Ficher

Recommended Posts

Fin episode, å så mange kjente fjes og steder ! Har bodd i Bokn i 20 år og det var kjekt å se så mange unge blide og entusiastiske Boknarar.

Syntes programmet er OK. Skulle de fått med seg mer/eller gått dypere i temaene, ble det en helaften. Ikke at det hadde vært meg imot da...

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Javisst!

Både "gamle" POSEIDON og min nåværende POSEIDON II var med i Skjerjehamn den dagen og jeg så glimt av begge to på programmet i går kveld.

I går så jeg glimt av min båt da de var på engøygholmen :cool:

 

Synes også det er for lite dybde og for rask fremferd. De skulle hatt det dobbelte av både sendetid pr program og antall programmer. Minst....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Norge har ca 80 000 km kystlinje hvis man tar med hver eneste lille knaus og skjæring. Dvs ca 2 ganger rundt jorda. Skal noe til å få med særlig mye fra hver plass i løpet av 8-9 programmer.

 

Men nå kommer han snart til Indrefilèen.... kan nesten ikke vente... :thumbsup:

 

 

... Nå er det en del nord og vestlendinger som satte kaffen i vrangstrupen og gjør seg klar til å trykke "svar" her tenker jeg... :lol:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men nå kommer han snart til Indrefilèen.... kan nesten ikke vente... :thumbsup: ... Nå er det en del nord og vestlendinger som satte kaffen i vrangstrupen og gjør seg klar til å trykke "svar" her tenker jeg... :lol:

 

Og yes :yesnod: indrefileten er passert. Det du refererer til som indrefilet kan i beste fall kalles entrecot :lol:

 

Men for all del, en entrecot er gjerne bedre enn en indrefilet. Det kommer nok an på både kokk og gjest :wflag:

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Mørbrad'n er vel også passert, for det må vel være Mørekysten? :lol::wink::lipseal:

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg sitter og lurer på hvilken sommer denne serien er tatt opp? :confused: Dag Lindebjerg må stå på spesielt god fot med værgudene, for makan til maksvær som han har hatt helt fra Finnmark er det ikke mange som opplever. Ellers så har han ikke tatt med de dagene han har ligget værfast----- men en slik drømmesommer/ tur skulle jeg gjerne ha opplevd selv. Noen andre som har opplevd en tilsvarende båtsommer? Som de evige optimister båtfolket er, kan man jo alltids håpe :cheers_wine:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Flott serie selv om det var veldig overfladiske reportasjer. Må si den seilbåten med vikingeskip fassong var helt fantastisk flott! er ikke noen seilbåtmann men den var virkelig flott. Men skulle jeg først hatt seilbåt måtte den det bli Colin Archer altså! Fantastisk vakkert å se Risør 2.

 

Et sånt program hadde gått an å fått til lengre og mere detaljert, og kansje mere retta mot lystbåteierne! Det tror jag hadde fått enda mer seere og populæritet! F.ks besøkt forskjellige uthavner og gjestehavner. Men det ville kansje blitt for kjedelig for ikke båtinteresserte!?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Har likt serien, men av og til har det blitt kuttet "uforsvarlig" mye, som de sier stortingspolitikerne. Mye pent vær, ja; ikke helt i synk med opplevelsen vi har hatt av de 2 siste somrene, men har du tid nok kan du vel få til en del finevær. Regner også med at de tidvis har ventet på nok vind til å få litt frisk seilas inn i mellom (slik som i går med Risør II). Artig, anyway!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Selv om det kan høres som sur syting: Serien hadde store mangler! Vi her i Agder og på Østlandet har fått to program, og landkjenningene kom med få kilometers avstand, mens resten av kysten - som er svært mange ganger så lang - er avspist med 6 - 7, og landkjenningene lå med tildels hundrevis av kilometers avstand! Og det var et merkelig utvalg av innslag, mye spising og halvdårlige lokale musikkgrupper. (Og det såkalte "vikingskipet" lignet bare vikingskip når man så det rett fra siden; overbygningen var OK, men skrogformen var helt katastrofal, en balje med høye stevntopper!)

 

For meg ser det ut til at Lindebjerg ikke har gjort så veldig grundig research, men har lenet seg på de kontaktene han tilfeldigvis har hatt rundt om. Det er enormt mange som har fritidsbåter og interesse for alt som har med kyst å gjøre, så NRK ville nok fått en diger, trofast seerskare til en haug lange program over lang tid. Hvem har bestemt at et slikt program om norskekysten bare skal få 8-9 program??

Link to post
Share on other sites

Hadde vel litt forventninger i går, når han skulle passere en kyststrekning jeg har mer forhold og kjennskap til. Når man i programmet sier "foran oss har vi Blindleia" for så i neste klipp å si "Da har vi passert Blindleia"... blir en merkelig bortprioritering av strekninger. Har ikke vært der selv, men skulle gjerne sett litt mer av det området, som jo i navnet er kjent for de fleste.

 

At man drar fra Stavern til Utgårdskilen uten å vise noe av det som gjør Hvaler til ett eldorado for fritidsbåter er også litt merkelig. Virker som om fokus hele veien har vært fiske, fiskebåter, fiskeanlegg, fiskehavner og fiskeutstyr, avbrutt av korte sekvenser fra de fleste måltidene de har hatt på veien. Og med et eller annet halv-bedrøvelig lokalt kulturinnslag i bakgrunnen. Nå maler jeg med ekstremt bred pensel, men jeg synes potensialet har vært noe dårlig utnyttet.

 

Dette har kanskje vært et lavkost-prosjekt fra start til mål, og at man har gjort så godt man kan med begrensede midler. Har fulgt alle programmene og har kost meg i sofakroken med innslag fra store deler av kysten jeg sannsynligvis ikke kommer til å frekventere med båt. Men det blir litt mye harelabb.

 

Istedenfor å lage en sammenhengende reise med start og nødvendigvis en slutt, kunne man ha kjørt ett tilsvarende konsept som Norge Rundt, at man i hvert program tar litt fra alle landsdeler. Da kan man lage en serie herfra til evigheten, med Norges 80.000 km kystlinje.

Kutte ut alle strikkevottene og lammingene, og heller presenterer 4-5 lokalsamfunn/områder eller båtbyggerier og ferieperler i hvert program. Kysten Rundt!

Hadde sett på det jeg... :thumbsup:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har nok vært et lavkostprodukt, ja. Med altfor mange uvesentlige innslag, som f.eks. Halvard Flatlands landsted med curlingbane ( eller noe sånt). Hva har det med kystkultur å gjøre? Men det er vel stas å vise det fram på TV.

Og Odd Børretzen mønstret av nesten før han fikk sagt og gjort noenting av det jeg gjerne skulle sett og hørt mer av.

Og A propos lavkost, når det gjelder sport eller intetsigende popkultur, mangler det visst aldri penger. :lipseal::headbang:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Har sett alle programmene med stor interresse, og synes alt i alt dette var en av de bedre seriene Nrk har servert, Dag Lindebjergs tidl. programmer om båter og fiske og fyr har også vært svært gode, så forventningene til denne nye serien var høy. Skuffet ble jeg likevel, skuffet over at det ble altfor mye harelabb, 10 programmer er ikke nok til å dekke den lange vakre kysten vår, altfor mye ble seilt forbi. Her var et potensiale som var enormt. Spesielt ble jeg skuffet over etter min mening Norges vakreste kystlinje Lofoten-Vesterålen, der var det både dårlig vær og veldig lite repotasje fra. Det at programmet handlet såpass mye om fisk og fiskehavner synes jeg er helt på sin plass, det er dette som er kystkultur og historie.

 

Ideen var god, og det som ble servert var bra, men det ble da så altfor lite av det gode. Venter spent på Lindebjergs neste satsing:-) for jeg liker programmene hans!

Link to post
Share on other sites

Det at programmet handlet såpass mye om fisk og fiskehavner synes jeg er helt på sin plass, det er dette som er kystkultur og historie.

 

Ikke enig. Fiske er en del, sågar en viktig del av vår kystkultur. Men det er ikke alt. Dette er nok også stedsavhengig. Sør og Østlandet har aldri hatt så rikt fiske som på vestkysten og nordover. Men man har likevel en rik kystkultur. Mer rettet mot handel, fraktefart, skipsbyggerier osv. Likeså alt som har med lystbåter å gjøre. Sørlands-snekker og Hvalerskøyter, motorfabrikker og hvalfangst. Det er viktig at man ikke gjør ett slikt program til noe nord mot sør eller øst mot vest, men heller gjenspeiler hvordan geografi og ressurstilgang gir forskjellige former for kystkultur.

 

Man gjorde feilen i gamle dager hvor man opphøyet bondekulturen til det "eneste riktige", med Telemark og andre "dalstråk" som essensen av det virkelig norske. Og så la man mindre vekt på at flertallet av den norske befolkningen ikke bor der, og ikke har en staselig gård med drageutskjæringer og akantusborder.

De er smørt mer eller mindre ut over hele landet. Da er det viktig i dag å ikke opphøye kystkulturen i Lofoten eller på Sunnmøre som fasit for hele landet.

I østfold er det ingen som henger fisk på gjel. Ville vært fluemat i løpet av ett par timers tid. Men vi er gode på reketråling.. etc, etc, etc...

Link to post
Share on other sites

Det er nok brukt mer enn en sommer til innspillingen av denne serien.

 

Innspillingen startet i Finnmark tidlig i Mai 2010, og ble sluttført ved svenskegrensa en gang i september 2010. Alt ble gjort på en sommer, Dag, Dag& Frode jobbet 14 dager ( to episoder) og avspaserte 14 dager.

 

Opprinnelig var budsjettet for serien høyere, det inkluderte blant annet dedikert lydmann med på hele turen, og mer helikopterbruk. Dette stakk imidlertid Aleksander Rybak av med.

 

Det var veldig synd at været gjorde at Lofoten & Vesterålen - episoden ikke ble så bra som den burde vært.

 

Mvh Emil, maskinist på etappe 5.

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Jeg har kost meg med programmene i høst,men jeg må si at jeg også synes det ble for lite tid.Nå kunne jeg naturligvis sittet i flere timer å sett på programmer som hadde handlet om hver enkelt holme her i landet,slik at nok kunne det aldri blitt.

 

Når det gjelder siste etappe må jeg si at det er for drøyt og ikke ta med noe fra Telemarkskysten i et slikt program,å svinge innom Kragrø for å plukke opp noen er ikke bra nok.

 

Det å passere Portør,Jomfruland,Langesund,Brevik,Svenner fyr,Sandefjord,Tønsbeg tønne,Tønsberg by,Bolærne o.s.v. o.s.v i ett slikt programm er rett og slett for dårlig.

 

Spesielt med tanke på hvor mye tid som ble brukt på å filme inne fra diverse fiskeforedlingsbedrifer,oppdrettsanlegg o.l

 

Ser ikke bort ifra at jeg er en smule inhabil i denne saken,men jeg tipper at det ikke bare er jeg som føler det slik.

 

Vi får håpe på at det kommer en oppfølger av dette programmet som bruker et litt mer "finmasket garn" slik at man får med seg mer av vår vakre kyst.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Kragerø hadde ikke hatt stort å by på i denne sammenhengen, tror jeg, muligens Kystlagets ferje "Gamle Kragerø", men på innspillingstidspunktet var jo ikke dette så godt etablert. Brevik eller langesund burde de tatt en tur innom, jomfruland kunne i det minste seiles forbi og filmes. Skjærgården rundt Tønsberg-Nøtterøy-Tjøme er jo også flott, langt mere enn hytta til Halvard Flatland, hvor attpåtil ingen av de pene døtrene hans var tilstede. Hehe. :giggle:

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke vi her på baatplassen.no de eneste som bor her i landet. Så når det gjelder reportasjer langs kysten, får vi vel aldri nok. Men for han/hun som bor på Tynset, er det vel mer enn nok av mer eller mindre uinteressante bilder? Vi er vel alle oss selv nok? Men for egen del, kunne jeg nok ønsket meg time etter time etter time med film og reportasjer langs kysten!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er nok det som er "problemet" det at vi "her inne" aldri hadde fått nok uansett hvor mye vi hadde fått.

 

Jeg klarer allikevel ikke å komme forbi det at Telemark,Vestfold og Østfold knapt ble nevnt eller filmet.

 

Det er mange viktige momenter fra vår rike kysthistorie som befinner seg i dette området som hadde fortjent å komme med i ett slikt program.

 

Jeg er fristet til å tro at de fikk dårlig tid på slutten av sesongen,syntes å se tendenser allerede når de var passert Vestlandskysten og "at de bare måtte bli ferdig" før høsten kom.

 

Å dekke en av verdens lengste kystlinjer på en sommer er i bestefall optismistisk.

 

Uansett,jeg håper det kommer flere programmer fra denne fyren,det er tross alt noen av de beste tv-programmene jeg har sett.

 

Det er nok ikke lett å få presset inn slike kvalitetsprogrammer i disse tider hvor vi oversvømmes av kommersielt,sjelløst søppel på TV hver dag (selv om NRK nok ikke er av de verste,skulle forresten bare mangle,noe må vi da få igjen for lisenspengene)

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg deler oppfatningen til de fleste her. Det er svært leit å ødelegge en så god idè med så mye overfladiskhet og intetsigenhet (jfr. hytta til Flatland). Jeg vil ha mer Kyst-Norge, men jeg vil ha praktfull og spektakulær natur, historiske steder, båtbyggerier, båtkultur, fiskerier, idylliske perler og levende kystsamfunn - og jeg vil ha dvelende beretninger om det hele. Å lage flimmer-TV om norskekysten er nesten like pietetsløst som å bruke Nidarosdomen som lokale for hip-hopkonserter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...