Jump to content

Erfaring med bensintilsetning 4-takt injektion motorer


Gabi

Recommended Posts

Noen som har erfaring med virkningen av bensintilsetning for å rense bort svart sot i motor? Tennpluggene skal jo ikke være svarte.... Denne er vel for svart? Har en 225hk 6syl Mercury Verado, kjørt av en pensjonist før jeg overtok. Jeg har kjørt den litt hardt innimellom i sommer, men vanskelig å ligge i 40 knop hele dagen for å få nok turtall til å rense opp.... Kan bensintilsetning hjelpe på saken?

 

020920114385.jpg

Link to post
Share on other sites

Bensintilsetning på en nyere 4taktsmotor med elektronisk innsprøytning tror jeg har lite for seg. Sansynligvis har motoren blitt kjørt lenge på lave turtall som ikke den helt trives i! Jeg skifter plugger hvert år på påhengere MC osv. Da sikrer man bra forbrenning og da er det i hvertfal ikke feil på dem! feil og overslag på plugger kan det være uten at du ser det på dem også.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Pluggene er NGK Iridium-plugger. 3ganger så dyre som vanlige plugger, men holder 3 ganger lenger da de ikke skal skiftes oftere enn hvert 3. år. Lengden og typen er slik de skal være iht spekk, og bilder fra tilsvarende plugger på tilsvarende motorer. Iridium-pluggene er så innmari tynne på spissen at det i utgangspunktet ser ut som om de er utslitte.... var nesten litt rart å se på de!

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til å være 2 forskjellige typer og varmeverdier og pluggåpninger avh om det er Verado med eller uten kompressor. Lengden på pluggene er identiske: 26,5 mm.

.

Showing Recommended Products. Items marked with a cross (+) have alternate plug options. Click on a Part Number to view more information.

 

Uten kompressor

Standard Plug Stock No Platinum / Gold Palladium Stock No Iridium Stock No Gap

# # LFR5AP-11 4775 - - 1.1mm

 

Model Detail HP Year Part No Stock No

225 hp 6-cyl. 4-Stroke EFI DFI 225 06 –> LFR5AP-11 4775

 

 

Med kompressor

http://www.ngkpartfinder.co.uk/marine_extra.php?id=259

 

Model Detail HP Year Part No Stock No

225 hp 6-cyl. 4-Stroke EFI Supercharged

 

Standard Plug Stock No Platinum / Gold Palladium Stock No Iridium Stock No Gap

# # - - ILFR6B 6481 0.8mm

 

Sjekk forøvrig:

www.ngksparkplugs.com (offisiell side)

www.ngk.com (uoffisiell side men ok)

 

Undrer om motoren uten kompressor er en standard V6 Yamaha (ref EFI DFI) innpakket i Merc Cowling. Har de begravet komressormotorene som jo i utgangspunktet ikke klarte utslippskravene og samtidig drakk bensin?

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

NoPain99 - har svart deg på innlegget ditt på Veradoclub også. Har brukt Quickleen i flere år og det fungerer bra for å rense opp motoren innvendig.

 

Re. tennplugger til Verado: originalen heter NGK ILFR6GE: http://www.veradoclubparts.com/Mercury_Verado_Spark_Plugs_p/33-889246q39.htm og http://www.ngk.com/results_cross.asp?pid=ILFR6GE&x=0&y=0 .

 

Har selv kjøpt både olje, anoder, filter, plugger og Quickleen i USA fra Veradoclubparts og fått de sendt over (med båt) via Jetcarrier. Sistnevnte fungerer også bra med flyfrakt på propeller, elektronikk, o.a., men Quickleen kan altså ikke sendes som flyfrakt.

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stevens-sendte deg en PM før jeg leste innlegget ditt her...

 

Jeg har også kjøpt tennpluggene via siden til Andy og fått det sendt over. Så jeg tipper at det ikke er så langt unna 100% at jeg har fått rikige plugger når jeg bestiller fra Veradoclubparts sin utstyrsside...

 

Trodde ikke de sendt oljer, det stod iallefall det der. Men du fikk det sendt over, det var interessant....

Link to post
Share on other sites

Quickleen på vei til deg per post. Har sendt deg en PM.

 

Bruk hele flasken og fyll så opp tanken (du har vel enten 130 eller 185 liters tank, uansett er det greit). Kjør deretter til tanken er tom, og mest mulig med varm motor og høyt men variert turtall.

 

Har sett det stå noen steder at motoren kan avgi mye sot i denne prosessen, etterhvert som avleiringene løsner. Kanskje greit å sjekke pluggene igjen etterpå.

 

Sikkert fint om du oppdaterer trådene dine, både her og på Veradoclub, med en tilbakemelding når du har fått blåst ren motoren din.

 

Håper dette funker for deg og at du får tid & vær til dette før høststormene tar over helt. Vi hadde opptil 23 m/s vind her i natt! Sommeren er definitivt over for i år....

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det virker helt uforståelig at slikt skal kunne skje på en moderne motor med elektronisk motorstyring.

 

Et litet tips: Har du sjekket motortemperatur/termostat? Hvis ECU styringen på denne motoren har noe felles med den på Mercruiser MPI motorene vil kaldstartfunksjonen tre i kraft hvis motoren går for kald og da vil du nok får et resultat som vist på bildet ditt.

Termostatene på de sjøvannskjølte MPI V8 motorene kan/kunne lett gå i oppløsning slik at den overhode ikke regulerte motortemperaturen.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vel, mine plugger så likedan ut ved 300-timers hovedservice, så det er tydelig at denne motoren trives best ved høye turtall. Utskriften fra computeren viste også en forbausende høy andel (ca. 50%) av tomgangskjøring selvom jeg liker å gi på der det er mulig. Det er vel slik det blir når det er rundt 20-minutters kjøring med femknopsgrense til og fra havna hvor båten ligger, og ellers den samme fartsgrensen i store områder innaskjærs på Hvaler. Den gode nyheten er dog at pluggene fortsatt ser ut som nye etter at jeg jevnlig har brukt Quickleen de siste 100 driftstimene.

Link to post
Share on other sites

Motortemperatur er 65 grader i kjølevann og ca 105 grader oljetemperatur ved marsjfart. Det skal være optimalt for denne motoren. Det bør være over 100grader i olja for å svi av forurensninger som eventuelt bygger seg opp og tuller med olja. SmartKraft instrumentene på Verado er flotte slik, med anvisning av både temperaturer og trykk etc, så det er enkelt å følge med!

 

Hvordan er det med andre 4-takts motorer, som kjører rundt i sommerskjærgården? Det er jo ikke så mange dager reelt sett med fint vær og mange kjører nok sikkert kanskje bare 20-40timer i året, mye på lav turtall og lite på maks kanskje. Er de tennpluggene like rene uansett? Det ville jo vært rart?

Link to post
Share on other sites

Disse stoffene gjør det først og fremst rent i hver eneste lommebok, samme hvor mye det var der fra før... :lol:

 

Problemet med visse tilsetninger som skal rense dyser er at de bidrar til koksdannelser i på stempeltopper og i forbrenningskammeret.

Noen har derfor tilsatt polyeteraminer for å hindre oppbyging av forbrenningsrester koks/kull/karbon.

 

Mercury anbefaler Quickleen for både forgasser- og innsprøytningsmotorer samt 2-takt og 4-takt.

Det står i denne PDF-en på side 2: Link: Mercury Fuel Care

 

Bensin i Norge har jevnere kvalitet og flere tilsetninger som standard sammenlignet med f.eks USA.

Derfor er meg bekjent f.eks ikke "Yamaha Ring free" ikke markedsført her.

 

Mercury/Quicksilver/Brunswick har neppe egne kjemilaboratorier.

Tilsvarende stoff finner man nok hos andre produsenter under andre navn.

Yamaha Yama Lube Ring Free har samme innhold som av ikke-hemmelige ingredienser i følge databladene, men den kjemiske mix'en på 70% av innholdet er ikke beskrevet hos noen av dem.

Forskning på tilsetningsstoffer mot koksdanneler i motorer gjøres av bl.a av Exxon/Esso, BASF, Chevron/Texaco, Shell og Mitsubishi.

 

Hvem selger Mercury Quickleen i Norge?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...