Gabi Startet 4.September.2011 Del på Facebook Startet 4.September.2011 Noen som har erfaring med virkningen av bensintilsetning for å rense bort svart sot i motor? Tennpluggene skal jo ikke være svarte.... Denne er vel for svart? Har en 225hk 6syl Mercury Verado, kjørt av en pensjonist før jeg overtok. Jeg har kjørt den litt hardt innimellom i sommer, men vanskelig å ligge i 40 knop hele dagen for å få nok turtall til å rense opp.... Kan bensintilsetning hjelpe på saken? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 4.September.2011 Del på Facebook Svart 4.September.2011 Jeg ville skiftet plugger for så å se om de nye soter. Soter de under normal bruk så tyder det på for feit blanding. Da bør du oppsøke merkeforhandler for kontroll. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 4.September.2011 Del på Facebook Svart 4.September.2011 Ser ut til at du har for lange plugger.Skift til de korrekte, og se hvordan den oppfører seg da. Bensintilsetning tror jeg har liten effekt, annet enn på lommeboken... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 Bensintilsetning på en nyere 4taktsmotor med elektronisk innsprøytning tror jeg har lite for seg. Sansynligvis har motoren blitt kjørt lenge på lave turtall som ikke den helt trives i! Jeg skifter plugger hvert år på påhengere MC osv. Da sikrer man bra forbrenning og da er det i hvertfal ikke feil på dem! feil og overslag på plugger kan det være uten at du ser det på dem også. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
GunR Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 Enig med Index, pluggene dine er for lange. Dessuten ser de helt nedslitte ut! Vet du sikkert når de ble skiftet sist? Ville prøvd bare å bytte til riktige plugger, og kjørt en sesong. Siden lengden er totalt feil, er sikkert varmetallet feil også... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 5.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2011 Pluggene er NGK Iridium-plugger. 3ganger så dyre som vanlige plugger, men holder 3 ganger lenger da de ikke skal skiftes oftere enn hvert 3. år. Lengden og typen er slik de skal være iht spekk, og bilder fra tilsvarende plugger på tilsvarende motorer. Iridium-pluggene er så innmari tynne på spissen at det i utgangspunktet ser ut som om de er utslitte.... var nesten litt rart å se på de! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 (redigert) Det ser ut til å være 2 forskjellige typer og varmeverdier og pluggåpninger avh om det er Verado med eller uten kompressor. Lengden på pluggene er identiske: 26,5 mm. . Showing Recommended Products. Items marked with a cross (+) have alternate plug options. Click on a Part Number to view more information. Uten kompressor Standard Plug Stock No Platinum / Gold Palladium Stock No Iridium Stock No Gap # # LFR5AP-11 4775 - - 1.1mm Model Detail HP Year Part No Stock No 225 hp 6-cyl. 4-Stroke EFI DFI 225 06 –> LFR5AP-11 4775 Med kompressor http://www.ngkpartfinder.co.uk/marine_extra.php?id=259 Model Detail HP Year Part No Stock No 225 hp 6-cyl. 4-Stroke EFI Supercharged Standard Plug Stock No Platinum / Gold Palladium Stock No Iridium Stock No Gap # # - - ILFR6B 6481 0.8mm Sjekk forøvrig: www.ngksparkplugs.com (offisiell side) www.ngk.com (uoffisiell side men ok) Undrer om motoren uten kompressor er en standard V6 Yamaha (ref EFI DFI) innpakket i Merc Cowling. Har de begravet komressormotorene som jo i utgangspunktet ikke klarte utslippskravene og samtidig drakk bensin? Redigert 5.September.2011 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
GunR Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 Javel. Så ikke at det var Iridium. Men alt jeg har lært om tennplugger tilsier at gjengepartiet ikke skal stikke inn i forbrenningsrommet. Så nå... jaja, du finner nok ut av det! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stevens Svart 6.September.2011 Del på Facebook Svart 6.September.2011 (redigert) NoPain99 - har svart deg på innlegget ditt på Veradoclub også. Har brukt Quickleen i flere år og det fungerer bra for å rense opp motoren innvendig. Re. tennplugger til Verado: originalen heter NGK ILFR6GE: http://www.veradoclubparts.com/Mercury_Verado_Spark_Plugs_p/33-889246q39.htm og http://www.ngk.com/results_cross.asp?pid=ILFR6GE&x=0&y=0 . Har selv kjøpt både olje, anoder, filter, plugger og Quickleen i USA fra Veradoclubparts og fått de sendt over (med båt) via Jetcarrier. Sistnevnte fungerer også bra med flyfrakt på propeller, elektronikk, o.a., men Quickleen kan altså ikke sendes som flyfrakt. Redigert 6.September.2011 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stevens Svart 6.September.2011 Del på Facebook Svart 6.September.2011 Ser ellers her på Baatplassen at Chagall har handlet Quickleen hos Ravns Garage. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 6.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2011 Stevens-sendte deg en PM før jeg leste innlegget ditt her... Jeg har også kjøpt tennpluggene via siden til Andy og fått det sendt over. Så jeg tipper at det ikke er så langt unna 100% at jeg har fått rikige plugger når jeg bestiller fra Veradoclubparts sin utstyrsside... Trodde ikke de sendt oljer, det stod iallefall det der. Men du fikk det sendt over, det var interessant.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stevens Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 (redigert) Quickleen på vei til deg per post. Har sendt deg en PM. Bruk hele flasken og fyll så opp tanken (du har vel enten 130 eller 185 liters tank, uansett er det greit). Kjør deretter til tanken er tom, og mest mulig med varm motor og høyt men variert turtall. Har sett det stå noen steder at motoren kan avgi mye sot i denne prosessen, etterhvert som avleiringene løsner. Kanskje greit å sjekke pluggene igjen etterpå. Sikkert fint om du oppdaterer trådene dine, både her og på Veradoclub, med en tilbakemelding når du har fått blåst ren motoren din. Håper dette funker for deg og at du får tid & vær til dette før høststormene tar over helt. Vi hadde opptil 23 m/s vind her i natt! Sommeren er definitivt over for i år.... Redigert 7.September.2011 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 8.September.2011 Del på Facebook Svart 8.September.2011 (redigert) Det virker helt uforståelig at slikt skal kunne skje på en moderne motor med elektronisk motorstyring. Et litet tips: Har du sjekket motortemperatur/termostat? Hvis ECU styringen på denne motoren har noe felles med den på Mercruiser MPI motorene vil kaldstartfunksjonen tre i kraft hvis motoren går for kald og da vil du nok får et resultat som vist på bildet ditt. Termostatene på de sjøvannskjølte MPI V8 motorene kan/kunne lett gå i oppløsning slik at den overhode ikke regulerte motortemperaturen. Redigert 8.September.2011 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Stevens Svart 8.September.2011 Del på Facebook Svart 8.September.2011 Vel, mine plugger så likedan ut ved 300-timers hovedservice, så det er tydelig at denne motoren trives best ved høye turtall. Utskriften fra computeren viste også en forbausende høy andel (ca. 50%) av tomgangskjøring selvom jeg liker å gi på der det er mulig. Det er vel slik det blir når det er rundt 20-minutters kjøring med femknopsgrense til og fra havna hvor båten ligger, og ellers den samme fartsgrensen i store områder innaskjærs på Hvaler. Den gode nyheten er dog at pluggene fortsatt ser ut som nye etter at jeg jevnlig har brukt Quickleen de siste 100 driftstimene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 9.September.2011 Del på Facebook Svart 9.September.2011 Har Quickleen ingredienser som er spesielt utviklet for Verado? Eller gjør den godt i alle motorer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 9.September.2011 Del på Facebook Svart 9.September.2011 Eller gjør den godt i alle motorer? Disse stoffene gjør det først og fremst rent i hver eneste lommebok, samme hvor mye det var der fra før... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 9.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2011 Motortemperatur er 65 grader i kjølevann og ca 105 grader oljetemperatur ved marsjfart. Det skal være optimalt for denne motoren. Det bør være over 100grader i olja for å svi av forurensninger som eventuelt bygger seg opp og tuller med olja. SmartKraft instrumentene på Verado er flotte slik, med anvisning av både temperaturer og trykk etc, så det er enkelt å følge med! Hvordan er det med andre 4-takts motorer, som kjører rundt i sommerskjærgården? Det er jo ikke så mange dager reelt sett med fint vær og mange kjører nok sikkert kanskje bare 20-40timer i året, mye på lav turtall og lite på maks kanskje. Er de tennpluggene like rene uansett? Det ville jo vært rart? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 11.September.2011 Del på Facebook Svart 11.September.2011 (redigert) Disse stoffene gjør det først og fremst rent i hver eneste lommebok, samme hvor mye det var der fra før... Problemet med visse tilsetninger som skal rense dyser er at de bidrar til koksdannelser i på stempeltopper og i forbrenningskammeret. Noen har derfor tilsatt polyeteraminer for å hindre oppbyging av forbrenningsrester koks/kull/karbon. Mercury anbefaler Quickleen for både forgasser- og innsprøytningsmotorer samt 2-takt og 4-takt. Det står i denne PDF-en på side 2: Link: Mercury Fuel Care Bensin i Norge har jevnere kvalitet og flere tilsetninger som standard sammenlignet med f.eks USA. Derfor er meg bekjent f.eks ikke "Yamaha Ring free" ikke markedsført her. Mercury/Quicksilver/Brunswick har neppe egne kjemilaboratorier. Tilsvarende stoff finner man nok hos andre produsenter under andre navn. Yamaha Yama Lube Ring Free har samme innhold som av ikke-hemmelige ingredienser i følge databladene, men den kjemiske mix'en på 70% av innholdet er ikke beskrevet hos noen av dem. Forskning på tilsetningsstoffer mot koksdanneler i motorer gjøres av bl.a av Exxon/Esso, BASF, Chevron/Texaco, Shell og Mitsubishi. Hvem selger Mercury Quickleen i Norge? Redigert 11.September.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 12.September.2011 Del på Facebook Svart 12.September.2011 [quote name='småbåtentusiasten' timestamp='1315744902' post='1199515' Hvem selger Mercury Quickleen i Norge? Ravn`s Garage Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.