Jump to content

Ibiza 24 Touring - reiser snart sørover på henger til Spania!


Ibiza24/DF300

Recommended Posts

Planlegger å kjøre båten nedover til Sør-Spania med bil og tilhenger i høst.

 

Noen som har erfaringer med tilsvarende prosjekter?

 

Planen er å starte i Hirtshals etter en kort fergetur.

 

Hva bør man tenke på av praktiske og teoretiske ting? Hva slags papirer bør jeg ha for at man ikke skal få problemer i tollen?

 

ibiza_24_touring_077.jpg på båten

Link to post
Share on other sites

Veldig spennende! Her må det komme bilder og erfaringer :-) Har tenkt mange ganger på å ta med Askeladden ned til Sørlandet, men har aldrig blitt Måtte hatt lit større bil. er redd subaruen blir lit for liten. I neste NR av Båtmagasinet skal det komme en reportasje om en som drar på bilferie med båt!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Hyggelig at du lurer på hvordan det har gått med Spania-prosjektet! Kan melde om at båten nå ligger trygt fortøyd i Puerto Banus i Marbella!

 

Turen nedover gikk knirkefritt: Med 2 mann på laget og en kjøleboks full av Red Bull og iskaffe, kjørte vi (nesten) Non-stop fra Danmark. Satte i gang

fra Hirtshals rundt midnatt tirsdag kveld og var fremme tidlig fredag morgen i Marbella. Brukte altså under 2,5 døgn på å kjøre 3.400 km.

 

Hadde èn overnatting på et motorvei-hotell i Frankrike. Kunne nok gått enda fortere om vi ikke hadde brukt unødvendig tid på å finne et forhåndsbooket hotell

(som uansett ikke hadde parkering til en stor båthenger). Det er egentlig bare å kjøre til man finner et greit motorvei-hotell med parkering. Kjørte også litt

feil i Tyskland, tapte også noe tid der. Neste gang kjører vi denne turen på under 2 døgn!

 

Så lenge man er glad i å kjøre bil, har en fin trekkvogn og en god henger vil jeg absolutt anbefale dette til andre båtentusiaster!

 

disco_paa_vei_til_marbella_170.jpg

 

disco_paa_vei_til_marbella_116.jpg

 

disco_paa_vei_til_marbella_043.jpg

Redigert av Ibiza24/DF300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flotte bilder! fortell lit om erfaringene da? hvordan er f.eks kostnadene med å ha båten der nede, tilgang på bensin osv.. Hvordan er båtlivet der nede?

 

I første omgang tenker jeg på å dra med meg Askeladden nedover til sørlandet, men spennende å ta med båt til mere varmere strøk!

 

legg gjerne inn bilder fra båtlivet der nede! varmer lit ekstra nå på vinteren! Heldigvis går det mot lysere tider nå!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Håper du snart bytter dekk på bilen, de ser jo helt slitt bort ut. Trodde denne biltypen trengte dekk jeg.

 

Flott at du deler leveringsturen din. Hva slags bruk tenker du av båten. Når du er på ferie der, esmå turer. Eller har du planlagt lang ferie der båten ligger og dra på korte/lengre turer.

Link to post
Share on other sites

Morten: dette er trolig Spanias mest eksklusive havn, her ligger det megayachter for mangfoldige millioner, blant annet har kongen av Saudi-Arabia yacthen sin her. Altså koster det litt mer med båtplass enn hva vi er vant med fra Norge, men ikke så veldig mye mer enn hva du må betale for en 3,5 meter i Oslo/Bærum. Vi snakker om markedsleie på ca 3.500 Euro for 1 år, med liten båt og maks 8 m lengde og 2,6 m bredde. Denne havnen er stor og har plass til 915 båter stort og smått, det er også en egen marina her. Foreløpig har jeg ikke fått brukt båten nevneverdig, men så fort det blir mars er det etter all sannsynlighet deilige sommertemperaturer igjen, da skal jeg en tur nedover (det kan jo være 20 grader i januar også forsåvidt). En ting jeg kan fortelle, er at det er betydelig krav til dokumentasjon før du i det hele tatt får lov til å å sjøsette båten. Marinaen krever forsikringsbevis med ansvarsforsikring, eierdokumentasjon på båten / at den er reg. i et båtregister, navn på båten, kompetansebevis fra hjemlandet, full kontaktinfo til eier etc, etc. Litt annerledes enn å sjøsette i den lokale båthavnen kan du si! Jeg lover å komme med flere bilder etterhvert!

 

andk: Ja, båten skal tilbake til Norge i 2013, dette er jo et prøveprosjekt i første omgang. Den er ikke tollet inn til Spania, man kan ha båter avgiftsfritt i EU inntil 18 mnd av gangen, så det er veldig greit. De fleste av de større båtene som ligger i havnen her, er det ikke betalt en krone i avgifter på. Måten de omgår dette på, er at ta en liten svipptur til Gibraltar - vips så har du nye 18 mnd avgiftsfritt i Spania.

 

skage: dekkene (og felgene) er splitter nye for anledningen, man skulle tro at det å kjøre en SUV med 22" hjul blir svært stivt og ukomfortabelt, men det fungerer faktisk veldig greit. Planen er å bruke båten hele året (kanskje minus 2-3 mnd på vinteren). Har tilgang på en leilighet der nede, så drar nedover en langhelg 1 gang i måneden ca. Blir nok ikke de lange turene, men har en liten drøm om å ta en dagstur til Marokko, det er ikke langt i det hele tatt. Ganske eksotisk! Det er jo ingen skjærgård å snakke om her og heller ingen små øyer å besøke, så jeg tror båtlivet begrenser seg til solbading på fine dager og vannsport etc, samt besøke nye havner med innlagt lunsj eller middag.

 

Seilaren: kjøpte splitter ny SVELA-henger, etter anbefaling fra mange kanter i bransjen. Den innfridde og vel så det! Helt uproblematisk å kjøre med.

 

disco_paa_vei_til_marbella_111.jpg

 

disco_paa_vei_til_marbella_095.jpg

 

puerto_banus_brygga.jpg

 

puerto_banus_marina.jpg

Redigert av Ibiza24/DF300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...