Jump to content

Bytte starter på TAMD30, noen som har tips til meg ?


Worry II

Recommended Posts

Asker Elektro Diesel forhandler dette (www.boschcarservice.no)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Enkelt og greit å skifte starter på den motoren.

 

Betryggende å høre, rover ! Er vandt til å brekke ryggen på 3 forskjellige steder for å komme til nedi der :smiley:

Var bare redd det var noe som måtte demonteres slik som på Mercriuseren jeg byttet på for noen år siden (varmeveksler måtte av)

Men dette burde vel være en smal sak for en hobbymekaniker ? Vet du om det har noe hensikt å bytte coil i samme slengen ?

 

Bosch hadde ikke starter til denne..

 

"Hei

 

Til denne motoren har ikke Bosch starter.

 

Det beste du kan gjøre er å lese på starteren hvilket merke det er.

 

Mvh

 

Øyvind "

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hørt med en del som selger disse nå og kommer nok til å gå for Bema sin som ligger på 3600,- + mva. Disse er eskenye og ikke nedgearet (nedgearet er bra om man har små batterier) Bema har på lager i Oslo også. Får ta den utgiften og få byttet så fort som mulig. Gruer meg til jobben, da :cryin:

Link to post
Share on other sites

3600+moms synes jeg var dyrt. Jeg vet ikke om Triconor sine er nedgearet, men de skriver på sin nettside at de selger Volvo dynamoer og startere fra 1900 pluss moms.

Tror ikke det er så mye forskjell på en som er ny, og en som er en byttedel når det gjelder startere. Jeg fikk byttet til ny starter på en VP41 motor når jeg overtok en båt for noen år siden. Det gikk ikke så lenge før den begynte å krangle heller.

Det kan godt hende at det holder med en rengjøring av den starteren du har også. Hvis den ikke er helt nedsyltet av vannsprut e.l.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg byttet starteren, men det hjalp jo lite. Det kan virke som at det er for mye mottstand for starteren.. Den gamle var sånn et par ganger før den røyk, men virket som den skulle for det meste. Noen som har noe formening om hva som kan være galt ? Periodisk stor motststand. Trodde jeg kunne det meste jeg :sad:

Link to post
Share on other sites

Etter min gamle TAMD40B hadde vært våt så var det akkurat som det var flate batterier...byttet batterier, akkurat likedan.

Dumt å begynne å bytte deler før man tar frem måleapparatet.

Så rengjorde jeg starteren, og da ble det fart i kinninga...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Hos meg viste det seg at det var releet som sitter i koblingsboksen på toppen av maskinen som var defelt. Fikk tak i dette hos La-Sa i Son på lørdag !

Dette fant jeg ut ved å følge kabler fra starter opp dit, og kortsluttet før den boksen. Da gikk starter. Dette var etter at jeg hadde skiftet til ny starter og forstod at det var mer enn selve starteren som var problemet. Den gamle starteren hadde korstsluttet kretsen så kabele mellom denne boksen og starter hadde delvis smeltet !

(min starter hadde også vært våt, Kodvåg)

Men nå er het liv i godmotoren igjen og kapteinen smiler !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Starteren min er gåen, den surrer, men høres ut som den ikke tar tak. Så har en følelse av at den ikke slår ut.

 

Trenger derfor ny og lurer på hvor og hva som bør handles.

Leste om nedgearet startere her, hva er tanken om at den ikke bør være nedgearet?

Bema har nye til 5000 kr inkl mva., noen som er kjent med kvaliteten hos Bema vs Triconor?

 

 

Gjelder Volvo Penta AQAD41.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...