Jump to content

GPS og bærbar pc


Allan E

Recommended Posts

Har en bærbar pc som jeg har koblet mot en gps mottaker. Denne mottakeren har to plugger, en for data (9 pins seriell) og en for strøm (ps2)plugg. På denne bærbare er jeg vant til å bruke erstern mus men denne pluggen er nå opptatt av GPS mottakeren.

Hva skal jeg gjøre?

Kan jeg hente denne strømmen en annen plass, printerport eller vga-port?

Link to post
Share on other sites

Hei Steel!!!

Du får kjøpt en forgrener (Y-kabel) som gjør at du kan koble f.eks. koble et tastatur, og en mus i samme porten. Dette fungerer på nesten alle bærbare pc'er, med noen unntak. f.eks. min!!! (men det var når jeg koblet til tastatur og mus, regner med at strøm kan du ta ut på begge)

 

Men dersom du har USB port på PC'en din ville jeg ha køpt en USB mus/overgang, og brukt musen på denne.

Dersom ikke dette fungerer kan du bruke den omtalte kabelen som jeg snakker om.

Den finner du her:  

 

www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=370&t=&l=&AvdID=1&CatID=&GrpID=&s=sr

 

Dersom dette ikke fungerer har du også mulighet til å kjøpe et PCMCIA (PC card) som gir ut to usb porter til pc'en din, da kan du iallefall bruke USB mus.

www.komplett.no/k/kl.asp?AvdID=1&CatID=20&GrpID=11&t=1855&l=2

 

 

Forresten hvilken GPS har du?

Jeg har lenge vert på jakt etter en GPS som kan ta strøm igjennom PS2 porten.

Kan du gi meg fabrikat og modell?

Link to post
Share on other sites

En tredje mulighet er å åpne pluggen, for så å lodde inn både musledningen og GPS-ledningen slik at begge deler kan benytte den samme porten i PC'en. Jeg måtte gjøre det samme med en gammel laptop engang og det funker fint.

 

Lykke til, hvilken løsning du enn velger!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Var på årsmøtet til vår båforening et par uker siden. Her var det en reprensentant fra MH Tronic a.s. (http://www.mhtronic.no/baat/baat.htm ) som viste en liten sort firkantet eske med ledning som kom ut med en USB kontakt i enden. Han fortalte at dette var en GPS som en kunne koble direkte på en bærbar PC og vips så hadde du en rimelig GPS. Den kostet ca. kr. 900,-

 

Har noen andre hørt om dette, og eller har erfaring med en slik sak. Hørtes fasinerende ut hvis en har en bærbar PC fra før i båten. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Denne GPS mottakeren er bitteliten, ca 4x4x1,5 cm og da med en ca 3 meter lang ledning.

Denne er det bare å få frem i lyset så mottar den uten noe problem. Prøvde den i bilen, la den i frontruta å det gikk unna som bare det. Mottok kurs kordinater og fart så fort som bare det.

 

KNALL!!

Link to post
Share on other sites

Hei Poseidon.

 

Vet du hvilke pinner keg skal lodde meg på for å ta ut spenning til GPS'en?

Hvor høg er spenningen?

 

Forresten hva heter slepebåten din?

Jobber i Ødegåård Berging, datterselskap av Bukser & Bjerging, og Haaland og søn.

Så er bare litt nyskjerrig på båten din. Har du hjemmeside?

Slepebåt er en av mine store lidenskap :seeya:

Link to post
Share on other sites


Celina: Forresten hva heter slepebåten din?
Båten hans heter Poseidon, se bilde her :

Norsk Oljepionerklubb på tur med Poseidon i september 2001

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Celina  (og Lars)

 

Den var jo rask Lars!

 

Fullstendig riktig: båten heter Poseidon, og det var navnet den fikk som ny i Marstal i 1954. Da den kom til Norge i 1976 fantes en snurper i skipsregisteret med samme navn, derfor måtte den nyinnkjøpte døpes om til "Sør Poseidon". Den seilte med det navnet frem til 1991, da ble snurperen kondemnert og min kunne droppe "Sør".

 

Hvis du har operert ut fra Stavanger med Ødegaardbåtene så er det godt mulig at du har sett den dilte rundt på havnen her nede.

 

Forøvrig så har slepebåter alltid vært min store lidenskap også. Den aller første laget min far til meg da jeg var ca 2 år  -  og den har jeg fortsatt stående på hyllen like foran meg her. Siden ble det mye dampslepebåter etter som jeg vokste opp på bunkerskaien i Kopervik, hvor min far var kranfører. På 1950 og 60-tallet hadde russerne stor trafikk med dampslepebåter fra Østersjøen til Murmansk/Arkangel og de brukte fortsatt kull som de bunkret hos oss. Det største jeg så av motoriserte slepebåter var velkjente "LARS" som av og til kom innom og Bjergningsselskapets "Jason" som i en periode hadde stasjon i Kopervik.

 

Men slepebåter er tingen  -  "Every home should have one!"

 

- - -

 

Når det gjelder pluggen Celina, så tror jeg vi snakket litt forbi hverandre: jeg har ikke tatt ut DC til GPS'en fra en slik plugg   -   jeg har bare kombinert to signaler, fra hhv mus og tastatur, slik at begge signalene gikk videre til PC'en via samme plugg.

 

mvh

Jan på

"Poseidon"

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...