Jump to content

Tresfjord 28, kjøpe original til 130 eller oppgradert til 200k?


Skorgenes MC 34

Recommended Posts

Hei alle sammen, helt ny her inne. Jeg står å vurderer å kjøpe min første "snekke"

en 79 Tresfjord 28,men hva bør mann velge en orignalbåt i god stand til en prislapp på 130,eller en oppgradert båt til 200 pluss? ( Se finn.no)

 

Jeg er en handyman så jeg må si jeg har lyst å hoppe i en orginalbåt. Hva mener dere der ut.Helt grønn,det blir min førstebåt i en alder av 45år. Har falt for Tresfjorden linjer å solide sjøegenskaper

 

Hvor er fallgruvene på Tresfjord 28?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en slik 5 år. Det er en veldig bra båt. Ingen andre snekker har en så stor og fin uteplass, men så har du altså bare en sovecabin.

 

Når koster det endel penger å oppgradere, men hvis du gjør det selv så vet du ihverfall at arbeidet er gjort skikkelig. Jeg solgte forresten en slik i helt original stand i 2004 for 245 000,-, så da har de sunket godt i pris. De begynner riktignok å bli gamle nå, men jeg tror fortsatt at der er mye båt igjen.

Link to post
Share on other sites

Spørs hva du legger i oppgradering. Men slike ting som ny motor etc. er veldig dyrt, grovt regnet et par tusen pr hk pluss montering. Elektronikk koster også sitt, som forøvrig det meste til båt. Så om du planlegger omfattende moderninsering så vil det stort sett lønne seg stort å kjøpe ferdig og la andre ta tapet. På den annen side kan du greie deg godt med gammelt, men godt vedlikeholdt utstyr også. Så jeg ville sagt at det avhenger av tingenes tilstand og eget ambisjonsnivå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da må man bre få ønske deg velkommen i klubben etterhvert. Tresfjord 28 er en kjempe skute på alle måter.

Når vi ligger flere båter i lag er det likssom alltid ombord hit de andre alltid kommer for her er uteplassen kjempestor, med sitteplasser og bord til masse folk.

Vi for vår del vi sitter aldri inne allikevel, vi liker å sitte ute, så går vi inn og sover om kvelden.

Noen av båtene har allerede en medfølgende solseng, som man kan sette opp, slik at hele båtens akterdel blir en stor seng. Jeg lagde en slik selv i år på vår båt.

Vi har en orginal Perkins 4108 - 49 hester ombord, som gjør jobben hele tiden. Måtte bytte oljekjøler i fjor, men ellers ikke hatt noe spes med den. Båten ligger ute hele året og det går helt fint.

Båten går roligst og billigst på ca 2000 o/min, og da holder man ca 7,5 knop. Man kan dra den opp til 2800 o/min og presse båten opp i hele 9,5 knop - men da er det ikke veldig trivelig ombord, og den graver seg veldig ned med akterenden, så man skyver voldsomt med sjø. Da går det diesel så det holder.

Skulle jeg trekke frem noe som kan være en utfordring, så er det at det å manøvrere denne skute krever litt trening.På vår er det ikke noen baug thruster eller annet hjelpemiddel, så mange ganger må man kjøre båt på gamlemåten, med spring, trosser eller anker for å komme dit man vil. Uten andre hjelpemidler er det fort gjort å bli tatt av vær og vind, men det gjelder jo for mange andre båter og. Men jeg kan trygd anbefale Tresfjord 28.

16062011135.jpg

16062011137.jpg

02092011184.jpg

02092011181.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbake melding folkens. Jeg skal se på 2 stk Tresfjord 28 denne uken. Jeg regner med at det blir bår kjøp vist det ikke er noen store overraskelser, hva bør jeg sjekke på disse båten,hvor er svakhetene. Ser at flere av dere monterer "flaps" for å få båten til å yte mer å gå bedre i vannet, er dette noen som mann bør ha på disse båtene,og hva koster noe slik vist jeg gjør jobben selv? Fins det en slags mal/form? Jeg har kun hatt 15-16fot båt med påhenger før, så jeg er helt grønn på det meste rundt snekke. Men er praktisk anlagt,så jeg tror selv jeg skal få til noe med en gammel klassiker. Gleder meg iallefall som en unge her i en alder av 45år

Redigert av Tresfjord H.str (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En flaps gir deg bedre fart, men dårligere egenskaper med bølger inn bakfra. Litt en avveining dette, man kan ikke få i både pose og sekk...

 

Jeg kan ikke huske å ha hørt om spesielle svakheter med disse båtene, annet enn en noe gammelmodig interiørløsning.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da er jeg blitt en lykkelig eier av en 77 modell Tresfjord 28. Jeg har tenkt å bygge om akterenden innvendig til Westfjord 28 sin løsning med rund sittegruppe å fast bord. Er det noen her inne som har gjort en slik konvertering? Evt har tegninger med mål for ombygning? Alt skal ut å puter skal trekkes om. Vurderer også fast køye under dekk. Erfaringer og ideer hadde vært fint. Klar som et egg til å gå på denne skuta

Link to post
Share on other sites

Montering av duck tail, som du ser over på bildet her var gjort før min tid som eier av båten, så jeg vet ikke helt hvilke egenskaper den hadde før dette.

Men det er et faktum som det sies i posten over her at det kan være litt ubehagelig med sjø aktenfor tvers, med harde slag i sjøen ved rulling. Jeg for min del er helt forelsket i skuta - men at den skal være noe spesiell god sjø båt som enkelte hevder skjønner jeg ikke helt. For makan til rulle balje ved sjø på tvers/bølger fra hekksjø generaler skal man lete lenge etter. Men hvis man mener at man kan gå ut i all slags vær uten å forlise, ja så kan jeg være enig - jeg har vært ute i ganske heftig sjø med den. Men man kan ikke få alt her i verden, tatt i betraktning at den er fra 1976, og raser utover fjorden i 8 knop.

Vedlegger noen bilder av sengeløsningen vår ombord med 2 køyesenger og 1 dobbeltseng. Vi bruker aldri sitteplassen inne, vi sitter alltid ute, så dobbeltsengen er også gjort permanent med lagringsplass under.

 

tresfjord.jpg

tresfjord2.jpg

tresfjord3.jpg

014.jpg

 

Knut Lorentzen, Nesoddtangen

Link to post
Share on other sites

Flott køye løsning det der, Kan du gi meg noen mål på senge bredde og lengde. Gjerne bilder uten madrasser. Blir ikke helt enig med meg selv om jeg skal ha permanent seng eller en flexi løsning med bord.

 

Å så var det akterenden da,noen som har rundsitter gruppe instalert der tro?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Når det gjelder flaps så har Westfjord utviklet en modell som skal være enkel å montere på eldre båter, er vel orginalt laget når de begynte å dytte større motorer i de, primært for å hindre at båten graver seg så mye ned. I følge informerte kilder så skal farten øke bare med 1 knop eller deromkring.

Link to post
Share on other sites

Takk for bilder å info om flaps. Denne køye saken så meget flott ut. Flott håndtverk også.

Et spørsmål.Hva har du gjordt med innsvestning av køye i ende? Noe må jo bære vekten her.

 

Selv så blir jeg ikke enig med meg selv hvordan jeg skal løse dette med soveplasser,tygger å tygger...

 

Går også å tygger på faste luker i takseksjonen kontra kalasje. Ser Westfjorden har dette,men koster...

Noen som har en patent på "lav kost" løsning her?

 

Så var det dette i akterenden. Har bestemt meg for å kompeiere westfjorden her med Rundsitter gruppe.

Noen som har gjort noe sånt her inne??

 

Takk igjen folkens for inspill :flag:

Redigert av Tresfjord H.str (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi eide en Tresfjord 28 1980-modell fra 2005 til 2008. I løpet av den tiden, støpte vi flaps, laget takluke (billigmodellen), skiftet motor og gjorde noen skjønnhetsforbedringer. Bilder og beskrivelser av vårt arbeide kan du finne i denne tråden eller i bloggen vår, under kategorien Som dagene gaar. Der blir du nødt til å lete deg bakover til de eldste innleggene. Motorskiftet skjedde våren 2008. Bloggen begynner imidlertid å bli så omfattende at den er kanskje litt vanskelig å finne fram i.

 

Vi hadde mye glede av Tresfjorden de årene vi hadde den og kan absolutt anbefale andre å kjøpe denne båttypen.

 

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med båtkjøpet. Etter at gamlebåten vår havarerte i sommer har vi nettopp gjort nøyaktig det samme som deg, nemlig å kjøpe en Tresfjord 28. I likhet med deg har jeg også planer om å bygge dobbletseng i cabin. Hvordan jeg skal gjøre dette får jeg fundere på en stund tenker jeg. I min sitter den originale Perkinsmaskinen med ca 2500 timer på baken. Alt ser ut til å være i god stand, tross den har stått på land under burkaen i 2 år nå. Om du har noe interesse av det har jeg de originale ship's paper til båten samt noen tester fra midten av 70 tallet, om du vil lese det. send meg en IM, om du er interessert, så sender jeg de over. Har også orginal norsk brukerhåndbok på perkinsen. Alt dette er scannet og ligger digitalt her. Vi kan jo holde litt kontakten, i og med at vi nå skal "shine" opp samme type båt.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Etter x-antall timer met puss og modefiseringer,ligger "skuta" nå på vannet. Har fått et kraftig facelift innvendig, mye gjenstår men ,men trenger

litt pusterom og late dager nå kjenner jeg.

 

Legger ut litt bilder ,før og etter

 

Har gjort følgene ,montert baupropell,skrapet av alt bunnstoff (drittjobb) 4 runder med epoxsy,en runde med hardvoks,2 runder med selvpolerene

All teak pusset ned ,spritbeiset og lakkert med 5 lag epifanes klarlakk (ble meget bra)

Bygget om akterenden til rundsittergruppe

Alle puter og stoler er nye

Montert kjøleskap,stereo,led belysning

Mekanisk ikke stort, gått over byttet litt,men stortsett liten kost

 

Er ikke helt i mål gjenstår ny dør ,nytt bord på akter enden (venter på bordsøyle)

Montere mer utstyr.

 

 

 

 

042.jpg

043.jpg

 

045.jpg

063.jpg

078.jpg

 

Nye puter

 

079.jpg

 

 

tresfjord_3.jpg

 

tresfjord_1.jpg

 

tresfjord_2.jpg

 

 

Mere info kommer. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...