jensemann2 Startet 12.Desember.2004 Del på Facebook Startet 12.Desember.2004 Har vært inne på dette med hvit røyk før, men nå i dag hadde jeg en 2 timers prøvetur med "ny-båten" Motoren, en 3sylindret Kubota BD722 Beta marine fra 2001 med varmeveksler går ujevnt og ryker konstant på alle turtall. Det er også en dieselfilm på sjøen fra eksos/kjølevannet. Det kan virke som om motoren noen ganger går på kun 2 sylindere. Har sett nøye på overgangen mellom blokk og topp, og kan ikke finne noen tegn til at toppakningen er lekk til friluft ihvertfall. Dette er jo en relativt ny motor også, så jeg lurer fælt... Hilsen jens(som har ekstremt skitne hender i dag, og håret fullt av diesel og bunnvann.) :) Sitér dette innlegget Link to post
Hanto Svart 12.Desember.2004 Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 Jeg er ikke fagmann, men jeg syntes det høres ut som lekk toppakning mellom kjølekappe og sylinder. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 12.Desember.2004 Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 Ikke lett å si på sparket. Det kan godt være lekk toppakning og det ser du nok ikke utenpå motoren da der normalt blir lekkasje mellom sylinder og olje- eller kjølekanaler. Bobler det i kjølevannet når motoren går er det høyst sannsynlig toppakningen. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
jensemann2 Svart 12.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 Ikke lett å si på sparket. Det kan godt være lekk toppakning og det ser du nok ikke utenpå motoren da der normalt blir lekkasje mellom sylinder og olje- eller kjølekanaler. Bobler det i kjølevannet når motoren går er det høyst sannsynlig toppakningen. Det er ikke godt å si om det bobler, for kjølevannet kommer vel ut sammen med eksosen så vidt jeg har forstått. Noen sa dysene måtte overhales, mens ventilklaringen muligens kan være en annen forklaring?? jeg vet ikke Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 12.Desember.2004 Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 Det er ikke godt å si om det bobler, for kjølevannet kommer vel ut sammen med eksosen så vidt jeg har forstått. Hvis du har varmeveksler (som du skrev lenger oppe), har du normalt to krets løp. Ett lukket ferskvanns system som går gjennom motoren. Det er her det vil boble. I tillegg har du da en sjøvanns krets som kjøler ferskvanns kretsen i varmeveksleren. Dette kommer ut med eksosen. Slik er det ihvertfall hos meg. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
jensemann2 Svart 12.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 Hvis du har varmeveksler (som du skrev lenger oppe), har du normalt to krets løp. Ett lukket ferskvanns system som går gjennom motoren. Det er her det vil boble. I tillegg har du da en sjøvanns krets som kjøler ferskvanns kretsen i varmeveksleren. Dette kommer ut med eksosen. Slik er det ihvertfall hos meg. Stemmer. :) Da er jeg med ;) Så vidt jeg kan se bobler det ikke i ferskvannstanken. og kjølevæsken er blå og fin. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 12.Desember.2004 Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 Har vært inne på dette med hvit røyk før, men nå i dag hadde jeg en 2 timers prøvetur med "ny-båten" Motoren, en 3sylindret Kubota BD722 Beta marine fra 2001 med varmeveksler går ujevnt og ryker konstant på alle turtall. Det er også en dieselfilm på sjøen fra eksos/kjølevannet. Det kan virke som om motoren noen ganger går på kun 2 sylindere. Har sett nøye på overgangen mellom blokk og topp, og kan ikke finne noen tegn til at toppakningen er lekk til friluft ihvertfall. Dette er jo en relativt ny motor også, så jeg lurer fælt... Hilsen jens(som har ekstremt skitne hender i dag, og håret fullt av diesel og bunnvann.) :) Motoren er jo ennå ikke 5 år og så fremt du har fått utført de påkrevde servicer i løpet av disse årene og feilen ikke skyldes noe bagatellmessig (slitedel) så kan det jo hende du har en ganske bra reklamasjonssak. Reklamasjonsfrister er jo 5 år på produkter som er ment å vare mer enn 5 år. Ryker f.eks. toppakningen før det er gått 5 år så synes jeg det er en klar reklamasjonssak. Få verkstedet til å se på motoren for å finne ut hva som er feil. Sitér dette innlegget Link to post
Mats Svart 12.Desember.2004 Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 Det er ikke godt å si om det bobler, for kjølevannet kommer vel ut sammen med eksosen så vidt jeg har forstått. Noen sa dysene måtte overhales, mens ventilklaringen muligens kan være en annen forklaring?? jeg vet ikke Fel på dyser = dårlig førbrenning .Fel ventilklaring kan ge dårlig komp= dårlig førbrenning då kan det bli diesel i eksos bara en teori Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 12.Desember.2004 Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 ........ men nå i dag hadde jeg en 2 timers prøvetur med "ny-båten" I og med at det står "ny-båten" så har du akkurat kjøpt den. kanskje en telefon til selgeren er på sin plass. En såpass ny motor skal ikke gi deg problemer, jeg hadde nok spillt ballen tilbake til han... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
junkern Svart 12.Desember.2004 Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 Har vært inne på dette med hvit røyk før, men nå i dag hadde jeg en 2 timers prøvetur med "ny-båten" Motoren, en 3sylindret Kubota BD722 Beta marine fra 2001 med varmeveksler går ujevnt og ryker konstant på alle turtall. Det er også en dieselfilm på sjøen fra eksos/kjølevannet. Det kan virke som om motoren noen ganger går på kun 2 sylindere. Har sett nøye på overgangen mellom blokk og topp, og kan ikke finne noen tegn til at toppakningen er lekk til friluft ihvertfall. Dette er jo en relativt ny motor også, så jeg lurer fælt... Hilsen jens(som har ekstremt skitne hender i dag, og håret fullt av diesel og bunnvann.) :) Hei Hvis du skrur av påfyllingslokket til varmeveksleren, og lar den gå en stund, etterfyll evt. med kjølevann til det er helt fullt, så kan du ofte se at det bobler hvis toppakning er dårlig, men det er litt lett å bli lurt hvis det er luft i kjølesystemet (ikke uvanlig). I værste fall kan det også være sprekk i toppen? Hvordan var temperatur på motoren forresten, var det tegn til varmgange?? Sjekk om det er tegn til misfarge på olja, du vil ofte se en gråaktig film på peilepinnen hvis det er toppakning. Diesel-motorer er jo svært enkle, går den ikke på alle sylindrene, så er det vanligvis dieseltilførselen det er no galt med (hvis toppakning og kompresjoner ok). Jeg tror ikke det er no galt med dysene da motoren er så ny. Sjekk vannutskiller, hvis det er mye vann der, så er det bare å drenere med tappepluggen, luft også ut systemet skikkelig slik at du er sikker på at det ikke er luft (luft gir også ujevn gange/stopp). Det er vanligvis ganske enkelt, bare følg dieseltilførselen, vanligvis er det et lite dieselfilter på motoren også (kanskje tett?), og da vil du gjerne se en luftenippel på toppen av filteret. Pleier også å være en matepumpe, og da er det bare å pumpe til det kommer luftfri diesel ut. At det kommer oljefilm ut av eksosen tyder på uforbrent diesel. ER synd at du har vært så plaget med båten, jeg synes du bør gå på selger å høre om han er villig til å tilby noe form for kompensasjon , selger bør absolutt ikke slippe unna med dette. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 12.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 (redigert) I og med at det står "ny-båten" så har du akkurat kjøpt den. kanskje en telefon til selgeren er på sin plass. En såpass ny motor skal ikke gi deg problemer, jeg hadde nok spillt ballen tilbake til han... Jeg kjøpte den med viten om at det var problemer med motoren, for en avtalt lavere pris. Det rare er at det ikke finnes dokumenter på motoren. Jeg har ikke funnet skiltet heller, men har ikke lett så lenge etter det. Ser likevel at motoren er relativt ny... Jeg tror ikke det er vann i dieselen, for på min 2 timers tur var fuskingen veldig konstant, og jeg tappet av tankene før jeg dro... Sprekk i blokken kan det jo være, men jeg har vondt for å tro det. Frysepunktet på kjølevæsken på 20 minus, motoroljen blank og fin (tror nok eieren skiftet denne relativt nylig, for det er jo ikke uvanlig at oljen blir mørkere, det vil jo skje etter noen timer gange) Jeg setter nok en knapp på ventilklaring eller dysefeil, men vet jo ikke. Må prøve å få tatt ut dysene denne uken, og justert ventilklaringen. Denne skal vel være på rundt 0,3 mm si vidt jeg vet ?? Redigert 12.Desember.2004 av jensjohnson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 12.Desember.2004 Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 Jeg kjøpte den med viten om at det var problemer med motoren, for en avtalt lavere pris. Fikk du ikke vite hvilke problemer motoren hadde?? mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 12.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 Selger visste ikke selv eksakt hva som var problemet med motoren. Han nevnte bare det jeg nevner her, med ujevn gange, hvit røyk og dieselfilm i kjølevann Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 12.Desember.2004 Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 Har du gjennomslag i sylindre? Ta av oljepåfyllingslokket og sjekk om det er trykk her og om det kommer oljedamp opp. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 12.Desember.2004 Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 Har en generell håndbok om feilsøking på diseselmotorer. Denne beskriver en del feilmuligheter ved å se på eksosfarge. Lista er sikkert ikke komplett, men et utgangspunkt. Hvit eller gråhvit røyk: Ved høyt turtall og lett belastning, mulig unormal lukt på eksos: For lav temperatur på motor. Ved høyt turtall og lett belastning, mest synlig ved kald motor. Farge skifter til sort ettersom temperatur stiger: Insprøytningstidspunkt for sent. Ved lett belastning og normal driftstemperatur, mulig bankelyd fra motor: Lekkasje i en eller flere dyser. Sort eller mørk grå røyk: Ved belastning, mest ved høyt turtall: Lufttilførsel/innsug blokkert. Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor kan mangle kraft: Feil på innsprøytningsdyse. Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor går mer stille (mykere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for sent. Ved belastning, mest ved lavt og middels turtall. Motor støyer mer (går hardere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for tidlig. Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall. Startvansker: Dårlig kompresjon. Periodevis røyk. Fusking eller banking kan forekomme: Feil på dyse. Mest ved lavt og middels turtall. Motor kan fuske: Feil ventilklaring. Ved alle turtall, merkbar mangel på kraft: For lavt trykk fra turbo. For Perkins type kaldstartanordning: Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall: Feil på kaldstarter, lekker diesel inn i luftinntak.Blå eller gråblå røyk: Ved akselrasjon etter tomgangskjøring: Lekkasje ved ventiltetninger, slitte ventilstyringer eller ventilstammer. Ved alle turtall, varierende belastning og varierende driftstemperaturer: Slitte stempelringer eller sylindere. Ved høy driftstemperatur og alle turtall og belastninger: Smøreolje for tyntflytende. Ved høyt turtall og middels til lavt turtall, uavhengig av belastning og turtall: Oljelekkasje i turbo. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
jensemann2 Svart 12.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 . Jeg tror ikke det kom noe oljedamp opp, men litt er det vel vanlig at kommer? Trykk sjekket jeg desverre ikke...Skal sjekke i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.