Jump to content

polerer båten ved vinterlagring

MR Swe

Recommended Posts

Før opplag vaskes båten grundig, poleres om nødvendig (Autosol) og legger på et lag voks. For meg begynner vårpussen om høsten og intet pakkes vekk med mindre det er rent, heller ikke f.eks fendere. Min erfaring er at dette i lengden er lønnsomt da møkk som får sitte over vinteren blir vanskeligere/tyngre å få av om våren samt at jeg liker å være nøye med vedlikehold.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Helt enig om det med vaselinolje, bortsett fra at ofte får jeg ikke vasket båten før jeg smører den inn med vaselinolje. Når jeg tar opp båten i slutten av oktober eller begynnelsen av november, er gjerne vannet skrudd av i havnen. Men uansett er det til våren enkelt å få båten rent med godt Zalo-vann!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Båten høyttykkvaskes under vannlinje. Ellers gjør jeg som Lars, kliner inn med vaselinolje(Båtvaselin) og vasker av med tynt blandet zalovann på våren.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Båten høyttykkvaskes under vannlinje. Ellers gjør jeg som Lars, kliner inn med vaselinolje(Båtvaselin) og vasker av med tynt blandet zalovann på våren.

Det jeg glemte å si, er som VannTro sier at vaselinolje bruker jeg kun nedenfor fenderlisten jeg også. Gummilister rundt vinduer er ikke særlig glad i slike petroleumsprodukter og kan fort begynne å sverte.

Nå er jeg ikke så nøye på at Zalo'n skal være så veldig uttynnet. Til våren skal alt bort, skitt og gammel voks. Og jeg bruker faktisk også flytende Jiff på skuresvamp (hvit svamp) ganske heftig. Og dersom ikke svarte render og svart rundt eksosen lar seg fjerne på denne måten, bruker jeg Black Streak Remover.

Etter en slik behandling, er båten helt ren, men uten beskyttelse. Dermed blir det å polere (som betyr finslipe) med Selaclean, for så å gi gelcoaten en beskyttende hinne med Selaclean sin hardvoks/harpiks. På den mørke blå stripen nedenfor fenderlisten bruker jeg imidlertid TC-nano som bare gjør at det blir blankere for hvert år med denne behandlingen.

Denne gangen, dersom vannet fremdeles står på i havnen når jeg tar opp båten i oktober/november eller er satt på i mars/april ved sjøsetting, skal jeg vaske hele den hvite delen av gelcoaten nedenfor fenderlisten med 30% saltsyre. Men da trenger jeg godt med vann fra en slange eller høytrykksspyler og ikke bare fra en svamp dyppet i en bøtte. For med en båt fra 1986, er det en antydning til at den hvite gelcoaten har gulnet litt. Og dette har jeg testet på et lite område, og det ble helt kritthvitt!

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dermed blir det å polere (som betyr finslipe) ....

For meg en viktig presisering da mange synes å tro at polish er det samme som voks og at polere er det samme som å sette inn båten med voks, hvilket jeg mener er feil. Polish og polering, da renser man vekk møkk og slikt og når båten er helt ren, og uten beskyttelse, så behandler man den med et lag voks (eller to!) for å hindre at møkka setter seg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Helt enig med den presiseringen. - Dog, det finnes enkelte "lurium" produkter som påståes å rengjøre, polere (slipe) og vokse i en og samme prosess. Hvordan den prosessen fungerer, forstår ikke jeg. Når en vasker, løser en opp skitt (som fremdeles er der i kluten/svampen). Når en gnukker og gnir, får en ennå meg skitt i svampen (pluss slipemidlene fra polishen), og når en så lar en det tørke i den flytende voksen som middelet skal inneholde, er en jo like langt? Eller er middelet så fantastisk at en ved skylling får bort "dritten" men voksen blir igjen?

Lars H.

Har også pleid å polere/vokse båten ved opplag. I fjor nøyde jeg meg med vask, som en test. Må si at vårjobben ble akkurat den samme som ellers, og sluttresultatet likeså. Men så er jeg også flink til å polere båten i sesongen.

Vaselinolje drev jeg foresten også på med en periode, men har sluttet med det også. Ble for mye griseri og faktisk mer arbeid om våren enn om jeg ikke hadde brukt noe.

....men det er nå min mening :worry:

Og min mening/erfaring er at den skitten som setter seg på båten i løpet av vinteropplaget er lettere å få bort om våren dersom båten er innsatt med vaselinolje.

Lars H.

• 4 år senere...

Jeg har sluttet med vaselinolje, MaSa. Blir så mye kiln og så havner det masse I bunnstoffet.

Har ikke brukt det på 2 sesonger nå!

Har akkurat polert over fenderlisten nå. Tar under fenderlisten når den er oppe.

Men møkka setter seg jo veldig godt om ikke jeg setter inn i noe?

Legger på bunnstoff etter å ha vasket vekk vaselinolje , hjelper det da?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Jeg har kjøpt meg denne I år: http://concours.no/polering/424-rupes-bigfoot-marine-12e.html

Tar hele poleringsrunden under fenderlist inklusive sealer til slutt, nå til helgen. Til våren kjører jeg bare en kjapp vask og en runde til med sealer, var planen denne gangen.

Jeg vet ikke om vaselinolje har noe positiv eller negativ effekt i bunnstoffet :giggle:

Redigert av Worry II (see edit history)

Jeg har aldri hatt problemer med vedheft av bunnstoff der det har kommet sigende noe vaselinolje. Vask over med litt Zalo-vann mens du likevel skal vaske bort vaselinoljen på gelcoaten dersom du er usikker.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...