Jump to content

Hjelp til identifisering og repløsning for pakkboks


paarsand

Recommended Posts

Hei båtfolk ;)

 

Har gått i innkjøp av en 78 mod skilsø 23 med en vp md-11 i.

Båten i seg selv er suveren, og alt, men la meg komme til poenget.

 

Det er en liten lekkasje fra pakkboksen. dvs at den drypper en dråpe hvert 3.de sek når den står stille, og det kommer en liten stråle når man kjører.

 

Jeg har lest meg litt opp og ned på disse, og var idag innom maritim. Der møtte jeg en gammel knekt som mente at det kun var å bytte talgpakning i denne, så var den god som ny!

 

Fikk en demonstrasjon av virkemåte, og forklaringen på hvor enkelt det faktisk var å bytte pakningen. ( for det var jo ikke så gærnt på den han hadde der)

Utfordringen min kommer når jeg kommer ut i båten idag, og ser at selvsagt så ligner ikke denne på den han hadde i det hele tatt. Jeg har jo ingen del verken foran eller bak fettskruen som kan skrues av på boksen.

 

Har selvsagt fett i den, noe som fremkommer godt i bildet. (ja, vet at den skal være INNI koppen:)

 

Er det talgpakning på denne? Det ser ut til at den fremre delen, altså øverst på bildet er demonterbar på et vis, men jeg kan ikke se noen skrue. Er hele koppen skrudd?

 

Hadde i utgangspunktet planer om å gjøre dette når båten kommer på land. men jeg spør først som sist, så kanskje jeg har en løsning klar når den kommer opp.

 

img_20110906_164053.jpg

img_20110906_164101.jpg

img_20110906_164107.jpg

Link to post
Share on other sites

Båten MÅ på land, om den ikke er på land? Ellers blir du våt på beina.

Er en enkel sak å fixe. Mest sansynlig må roret av for å få plass nåkk inne til å demontere akselflens fra aksling.

Det viktigste er at nye simmeringer har fjær av rustfritt stål!!, samt at en har en passende dor for montering av nye ringer.

En må også passe på å ikke skade tetteleppene når pakkboks tres inn på aksling ved montering.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke også slik at man gjerne setter på en ekstra simmring på akslingen, slik at man ikke trenger å fjerne aksling for neste bytte ?

 

Synes ikke du skal kaste denne pakkboksen. Nå er det jo straks høst, og båten skal kanskje opp ? Hvis det er slik at man trer inn en ekstra simmring på akslingen til neste gang, hvorfor ikke ta på 2 ekstra, eller kanskje tilogmed tre ? Litt vann kommer nok inn når du bytter, men det burde ikke være noe problem da mengden er relativt liten... bare du ikke begynner å surre med montering av simmringen mens vannet renner inn ;-)

Link to post
Share on other sites

skal jeg gjøre noe blir det en komplett ny boks.

 

Hvorfor det? Pakkboksen er jo helt OK den, med nye simmerringer holder den 20 år til. Men jeg ville ha skiftet gummislangen i samme slengen, den så litt tvilsom ut...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

OK, boksen blir der da..

 

Men hvor finner jeg simmeringer til den?

 

Når akselen går ut av.. øh.. i mangel på fagterminologi (klemma som holder aksel til motorkoblingen, den relativt massive)

Kreves det noe spesialverktøy/tilpasninger? Eller kan jeg bare som jeg tror, måke ut akselen, føre den ut bak og bytte.

 

Antar at dette ikke er racing teknologi, så man trenger vel ikke balansere akselen på noe vis.

 

Jeg skal selvsagt gjøre dette på land i og med at jeg ikke har gjort det før.

Men båten går nok ikke på land før om en 3-4 ukers tid. Må få noen småturer med den først.

Link to post
Share on other sites

Ikke noe hokus pokus nei. Men surr elektrikertape rundt enden på akslingen før du monterer igjen, ellers kan de skarpe kantene ødelegge de nye simmerringene. Nye simmerringer får du hos en velassortert maskinforretning, eller fra f.eks. Sleipner. Men husk å bytte til rustfrie fjærer på dem hvis du ikke kjøper originale. Dette er også hyllevare, og butikken bytter dem for deg. Det er en enkel og grei jobb, det store problemet pleier å være fastrustede bolter på ror og klemhylse.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg har flaks å slipper å skru av roret. hadde håpet på det. Snakker vi muttertrekker på klemhylsa? Eller kan jeg krysse fingra?

 

Kan jeg bare måle dimmen på propellakselen og få simmeringer til den? Og må hele pakkboksen ut av båten for å skifte de?

Slik jeg ser det for meg er rekkefølgen, få akselen ut av klemhylsa, få simmeringen ut av pakkboksen, av popellaksel, og tre ny simmering på propellaksel og inn i pakkboksen. Tenker jeg riktig?

Antar at tankegangen her er at simmeringen slutter rundt propellaksel inni pakkboksen?

Link to post
Share on other sites

Det kan og stå 3 tall på den, ytterdiam. x innerdiam x tykkelse(bredde), alle like viktige.

Søk på maskinforretninger og ta hvis mulig med den gamle.

 

Når en studerer Dieselboy’s bilde ser en først en seegerring (med to hull) som låser simmerringen (den sorte) på plass. Den kan ofte trikses ut med skrujern, men basen er en seegerringtang for innvendige ringer.

Simmerringer kan ofte bendes ut med et litt kraftig skrujern, eller ev. slåes ut fra andre enden, men da må boksen helt av akslingen.

 

Når en får akslingenden bakenfor simmerringen kan arbeidet utføres, hvor som helst.

Jeg ville nok fått simmer- og seegering på plass først og så lirket akslingen gjennom simmerringen til slutt, kanskje lettest/minst fare for skade med løs boks og akslingen satt så langt inn at boksen kan lirkes på før den settes fast.

 

Til klemkobling, flens mv. behøves bare fastnøkler.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Det letteste for deg siden du ikke har all verdens erfaring med dette fra før, er nok å ta av hele pakkboksen og sette den i skrustikka hjemme i garasjen.

 

Når du tar ut akselen bør du kontrollere om det er slitespor i etter de gamle tetningsringene. I tilfelle bør du kanskje kappe gummihylsa for å unngå at de nye tetningene treffer det gamle slitesporet.

 

Nye ringer får du fra Otto Olsen, James Walker, Seal Jet e.l. Din nærmeste Tools, Tess eller Proffpartner butikk er sikkert forhandlere.

 

Når du skal montere nye simmerringer/tetningsringer bør du være forsiktig med å dore dem inn, da kan du bulke stålkappa i ringen. Det beste er å dore eller presse dem inn med en hylse slik at du får jevn kraft rundt hele ringen

 

Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er noe hjelp for deg, men her ser du en gjennomskjært tetningsring.

 

tetningsring.png

 

Dersom du bulker stålkappa som er innstøpt i gummien vil den ikke tette. Vær forsiktig så du ikke skader tetningsleppa eller avskraperringen når du monterer :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har lik pakkboks som dette. Ifølge brukermanualet er det to simmerringer på denne pakkboksen...:

 

Sitat brukermanuale:

 

Pakkboksens tetningsringer er utskiftbare.

Tetningsringene er standard vare, men du må

- hvis du kjøper dem lokalt - passe på at

fjærene er rustfrie. Ringene skal monteres

med ringsiden mot propelleren, og begge må

settes samme vei. Vær forsiktig når du trer

akselen inn i ringene - smør den godt: Ringenes

anleggsflate mot akselen er meget lett

å lage sår i, og da ødelegges tetningen.

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skiftet til volvokondom i fjor sommer. Den fungerte perfekt og slapp ikke inn en dråpe vann ,men ved inspeksjon i vår fant jeg store,nesten gjennomgående, sprekker i gummien.Den ble raskt fjernet, og den gamle fettsmurte kom igjen til heder og verdighet.Så er spørsmålet,har Volvo fått et parti kondomer med like dårlig gummikvalitet som de berømmelige impellerne de hadde en tid tilbake?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...