paarsand Startet 6.September.2011 Del på Facebook Startet 6.September.2011 Hei båtfolk ;) Har gått i innkjøp av en 78 mod skilsø 23 med en vp md-11 i. Båten i seg selv er suveren, og alt, men la meg komme til poenget. Det er en liten lekkasje fra pakkboksen. dvs at den drypper en dråpe hvert 3.de sek når den står stille, og det kommer en liten stråle når man kjører. Jeg har lest meg litt opp og ned på disse, og var idag innom maritim. Der møtte jeg en gammel knekt som mente at det kun var å bytte talgpakning i denne, så var den god som ny! Fikk en demonstrasjon av virkemåte, og forklaringen på hvor enkelt det faktisk var å bytte pakningen. ( for det var jo ikke så gærnt på den han hadde der) Utfordringen min kommer når jeg kommer ut i båten idag, og ser at selvsagt så ligner ikke denne på den han hadde i det hele tatt. Jeg har jo ingen del verken foran eller bak fettskruen som kan skrues av på boksen. Har selvsagt fett i den, noe som fremkommer godt i bildet. (ja, vet at den skal være INNI koppen:) Er det talgpakning på denne? Det ser ut til at den fremre delen, altså øverst på bildet er demonterbar på et vis, men jeg kan ikke se noen skrue. Er hele koppen skrudd? Hadde i utgangspunktet planer om å gjøre dette når båten kommer på land. men jeg spør først som sist, så kanskje jeg har en løsning klar når den kommer opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 6.September.2011 Del på Facebook Svart 6.September.2011 Tror det er simmringer inni denne !! Ikke talgpakning i hvertfall. Bernt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Svart 6.September.2011 Del på Facebook Svart 6.September.2011 Har maken, denne har simmeringer! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Svart 6.September.2011 Del på Facebook Svart 6.September.2011 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
paarsand Svart 6.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2011 PS, vannet kommer ut rett der hvor propellakselen entrer pakkboksen, mot motoren. (til venstre på øverste bilde.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
paarsand Svart 6.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2011 Ok, selvsagt den som er mest helvete å reparere da mao. Noen som har kjennskap til båten? Klarer jeg å slippe akselen langt nok bak til å få den løs og evt montere volvokondom? Eller blir dette et gigantprosjekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Svart 6.September.2011 Del på Facebook Svart 6.September.2011 Båten MÅ på land, om den ikke er på land? Ellers blir du våt på beina. Er en enkel sak å fixe. Mest sansynlig må roret av for å få plass nåkk inne til å demontere akselflens fra aksling. Det viktigste er at nye simmeringer har fjær av rustfritt stål!!, samt at en har en passende dor for montering av nye ringer. En må også passe på å ikke skade tetteleppene når pakkboks tres inn på aksling ved montering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
paarsand Svart 6.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2011 Finnes det en suveren "gjennomgang" av denne reparasjonen noe sted? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
paarsand Svart 6.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2011 Nye simmeringer? skal jeg gjøre noe blir det en komplett ny boks. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 6.September.2011 Del på Facebook Svart 6.September.2011 Er ikke noe i veien med den boksen!! På min båt og de andre jeg har byttet simmringer på har det alltid vært plass til å dytte akselen bakover uten å ta av roret . Bernt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fusebox Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 Er det ikke også slik at man gjerne setter på en ekstra simmring på akslingen, slik at man ikke trenger å fjerne aksling for neste bytte ? Synes ikke du skal kaste denne pakkboksen. Nå er det jo straks høst, og båten skal kanskje opp ? Hvis det er slik at man trer inn en ekstra simmring på akslingen til neste gang, hvorfor ikke ta på 2 ekstra, eller kanskje tilogmed tre ? Litt vann kommer nok inn når du bytter, men det burde ikke være noe problem da mengden er relativt liten... bare du ikke begynner å surre med montering av simmringen mens vannet renner inn ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 skal jeg gjøre noe blir det en komplett ny boks. Hvorfor det? Pakkboksen er jo helt OK den, med nye simmerringer holder den 20 år til. Men jeg ville ha skiftet gummislangen i samme slengen, den så litt tvilsom ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
paarsand Svart 7.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2011 OK, boksen blir der da.. Men hvor finner jeg simmeringer til den? Når akselen går ut av.. øh.. i mangel på fagterminologi (klemma som holder aksel til motorkoblingen, den relativt massive) Kreves det noe spesialverktøy/tilpasninger? Eller kan jeg bare som jeg tror, måke ut akselen, føre den ut bak og bytte. Antar at dette ikke er racing teknologi, så man trenger vel ikke balansere akselen på noe vis. Jeg skal selvsagt gjøre dette på land i og med at jeg ikke har gjort det før. Men båten går nok ikke på land før om en 3-4 ukers tid. Må få noen småturer med den først. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 Ikke noe hokus pokus nei. Men surr elektrikertape rundt enden på akslingen før du monterer igjen, ellers kan de skarpe kantene ødelegge de nye simmerringene. Nye simmerringer får du hos en velassortert maskinforretning, eller fra f.eks. Sleipner. Men husk å bytte til rustfrie fjærer på dem hvis du ikke kjøper originale. Dette er også hyllevare, og butikken bytter dem for deg. Det er en enkel og grei jobb, det store problemet pleier å være fastrustede bolter på ror og klemhylse. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
paarsand Svart 7.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2011 Kanskje jeg har flaks å slipper å skru av roret. hadde håpet på det. Snakker vi muttertrekker på klemhylsa? Eller kan jeg krysse fingra? Kan jeg bare måle dimmen på propellakselen og få simmeringer til den? Og må hele pakkboksen ut av båten for å skifte de? Slik jeg ser det for meg er rekkefølgen, få akselen ut av klemhylsa, få simmeringen ut av pakkboksen, av popellaksel, og tre ny simmering på propellaksel og inn i pakkboksen. Tenker jeg riktig? Antar at tankegangen her er at simmeringen slutter rundt propellaksel inni pakkboksen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 Det står ett nummer/tall på simmeringen, tror det er dimmen som står der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
paarsand Svart 7.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2011 Tips om hvem som selger simmeringer og som vet hva jeg snakker om når jeg ringer/besøker? Han på maritim var kun interessert i sleipner, og mente at jeg hadde: sitat: Noe sære greier fra volvo. :P Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaldfisk Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 Det kan og stå 3 tall på den, ytterdiam. x innerdiam x tykkelse(bredde), alle like viktige. Søk på maskinforretninger og ta hvis mulig med den gamle. Når en studerer Dieselboy’s bilde ser en først en seegerring (med to hull) som låser simmerringen (den sorte) på plass. Den kan ofte trikses ut med skrujern, men basen er en seegerringtang for innvendige ringer. Simmerringer kan ofte bendes ut med et litt kraftig skrujern, eller ev. slåes ut fra andre enden, men da må boksen helt av akslingen. Når en får akslingenden bakenfor simmerringen kan arbeidet utføres, hvor som helst. Jeg ville nok fått simmer- og seegering på plass først og så lirket akslingen gjennom simmerringen til slutt, kanskje lettest/minst fare for skade med løs boks og akslingen satt så langt inn at boksen kan lirkes på før den settes fast. Til klemkobling, flens mv. behøves bare fastnøkler. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 Det letteste for deg siden du ikke har all verdens erfaring med dette fra før, er nok å ta av hele pakkboksen og sette den i skrustikka hjemme i garasjen. Når du tar ut akselen bør du kontrollere om det er slitespor i etter de gamle tetningsringene. I tilfelle bør du kanskje kappe gummihylsa for å unngå at de nye tetningene treffer det gamle slitesporet. Nye ringer får du fra Otto Olsen, James Walker, Seal Jet e.l. Din nærmeste Tools, Tess eller Proffpartner butikk er sikkert forhandlere. Når du skal montere nye simmerringer/tetningsringer bør du være forsiktig med å dore dem inn, da kan du bulke stålkappa i ringen. Det beste er å dore eller presse dem inn med en hylse slik at du får jevn kraft rundt hele ringen Lykke til Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 Jeg vet ikke om det er noe hjelp for deg, men her ser du en gjennomskjært tetningsring. Dersom du bulker stålkappa som er innstøpt i gummien vil den ikke tette. Vær forsiktig så du ikke skader tetningsleppa eller avskraperringen når du monterer Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
paarsand Svart 8.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2011 Det mest geniale med dette er jo at man monterer noe kanskje på høsten, og så tar det 4 måneder før man finner ut om man har gjort det riktig :D Skal nok få til dette. Takk for fine beskrivelser! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
paarsand Svart 8.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2011 Bare en siste detalj. Ville dere heller gått for volvokondomen i dette tilfellet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hafrsfjord Svart 8.September.2011 Del på Facebook Svart 8.September.2011 (redigert) Jeg har lik pakkboks som dette. Ifølge brukermanualet er det to simmerringer på denne pakkboksen...: Sitat brukermanuale: Pakkboksens tetningsringer er utskiftbare. Tetningsringene er standard vare, men du må - hvis du kjøper dem lokalt - passe på at fjærene er rustfrie. Ringene skal monteres med ringsiden mot propelleren, og begge må settes samme vei. Vær forsiktig når du trer akselen inn i ringene - smør den godt: Ringenes anleggsflate mot akselen er meget lett å lage sår i, og da ødelegges tetningen. Redigert 8.September.2011 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 8.September.2011 Del på Facebook Svart 8.September.2011 Ville dere heller gått for volvokondomen i dette tilfellet? Den er i alle fall helt klart et alternativ! Kommer litt an på pris, egentlig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
gunped Svart 8.September.2011 Del på Facebook Svart 8.September.2011 Jeg skiftet til volvokondom i fjor sommer. Den fungerte perfekt og slapp ikke inn en dråpe vann ,men ved inspeksjon i vår fant jeg store,nesten gjennomgående, sprekker i gummien.Den ble raskt fjernet, og den gamle fettsmurte kom igjen til heder og verdighet.Så er spørsmålet,har Volvo fått et parti kondomer med like dårlig gummikvalitet som de berømmelige impellerne de hadde en tid tilbake? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.