Jump to content

Hensyn til hobbyfiskere - bedre før?


Vigen

Recommended Posts

Er glad i å fiske og benytter ofte anledningen når jeg er ute å nyter båtlivets gleder. Pleier som regel å dorge etter makrell eller sjøørret, og stort sett er jeg heldig å kommer hjem med fangst. :fishing:

Synes i år å merke at det er en markant forskjell fra tidligere år når det gjelder hensynet andre båtførere viser oss som putrer avgårde i dorgefart med en stang på hver side av båten.

Mange er bare uoppmerksomme å styrer unna så fort de blir klar over at de er i ferd med å krysse hengende snører, mens stadig flere altså ser ut til å gi f.... :thumbsdown:

Er klar over at man ikke kan påberope seg noe som helst som hobbyfisker, men har i alle år tidligere opplevd at de aller fleste har vist hensyn å holdt godt klar.

Denne "gentlemans" oppførselen synes mildt sagt "noe utvannet", og det har vært nære på både kollisjoner og tapt utstyr ved flere anledninger.

Noen andre som har erfart det samme som meg på fjorden?

Det er en vesentlig forskjell mellom et åpent sinn og hull i hodet...

Link to post
Share on other sites

Det jeg opplever til stadighet er hobbyfiskere med snøret ute som står på krava og på død og liv skal krysse forran meg i stedet for å legge om kursen en grad og krysse bak meg.

 

Vi går i 2 - 2,5 knop da...

Det er en vesentlig forskjell mellom et åpent sinn og hull i hodet...

Link to post
Share on other sites

For 20-30-40 år siden drev "alle" som hadde båt med fiske i tillegg til badeturer. Tror vi får fler og fler båteiere som aldri slipper ett snøre i vannet. Da har de heller ingen kunnskap om hva du driver med eller følelse for hvor langt bak det er greit å krysse.

Jeg synes å merke at det er flere og flere bilfører på sjøen, de kommer i kjølvannet i høy fart, "blinker" ut på venstre side(ikke babord nei)"kjører forbi" på ti meters avstand og legger seg inn igjen. Samtidig har man gjerne halve fjorden å ta av på styrbord...

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Er klar over at man ikke kan påberope seg noe som helst som hobbyfisker, men har i alle år tidligere opplevd at de aller fleste har vist hensyn å holdt godt klar.

Denne "gentlemans" oppførselen synes mildt sagt "noe utvannet", og det har vært nære på både kollisjoner og tapt utstyr ved flere anledninger.

Noen andre som har erfart det samme som meg på fjorden?

 

 

Det er vel vesentlig flere båter på sjøen nå enn det var før, så det kan godt hende at det faktisk er flere som viser hensyn nå enn før, men når det så også i det siste har blitt flere folk i båt enn det er båtfolk, så legger man selvfølgelig nesten merke til de som ikke viser hensyn. (enten fordi de ikke skjønner bedre eller at de gir faan)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Er det bare meg eller var hobbyfiskerne mer hensynsfulle før? Tidliger tuslet de av gårde med en line etter seg og kikket seg rundt for å følge litt med på trafikken, i dag vimer de rundt på kryss og tvers uten å se seg for hverken den ene eller andre veien, med svære fiskestenger ut på hver side av skjærgårdsjeepen. Uff nei...de var bedre før.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Før fisket jeg fra land, da kastet jeg etter snørekryssere, dorgere og padlere som kom innenfor kasterekkevidde..

Nå fisker eller dorger også jeg fra båt, og kaster etter såkalte snørekryssere (båtfolk uten fiskeutstyr)...

Og når jeg er lei av å fiske eller jakte fra båt så selger jeg nok balja, da mye av det jeg ser av "båtliv" ligner for mye på råning med bil....

For tiden båtløs.

Link to post
Share on other sites

Før fisket jeg fra land, da kastet jeg etter snørekryssere, dorgere og padlere som kom innenfor kasterekkevidde..

Nå fisker eller dorger også jeg fra båt, og kaster etter såkalte snørekryssere (båtfolk uten fiskeutstyr)...

 

Tror det er en fordel for oss alle om du selger både båt og fiskeutstyr og kjøper deg ei hytte langt inne på fjellet.

Så hvis jeg padler langs land så vil du aktivt forsøke å huke meg med treblekroken fordi jeg passerer det punktet du står og kaster fra.... Makan til tulling... :headbang:

Du har ikke vurdert å kaste etter folk som står på land da, nå som du har båt...?

At folk passerer for nær pga uforstand er en sak, at en tulling aktivt går inn for å ødelegge for andre er en helt annen sak jeg håper å forskånes fra. Fint at du holder til i barteland.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har det rett og slett blitt for mange på fjorden? Det er tråder her hvor det blir klagd på motorbåter som kjører for fort, lager for store bølger, kjører uvettig og hensynsløst, vi har tråder med tåpelige seilere som krysser foran motorbåtene, det skrangler i master i gjestehavner, det blir klagd på de som fester i uthavn, samt på de som fester i gjestehavn, på unger i gummijoller, folk som kjører aggregat, båteiere som tar seg til rette på alle mulige forferdelige måter.

Og nå er det pinadø "dorgefiskernes landsforbund" som hiver seg på. Vi må skjerpe oss før vi bare sitter og sutrer hver for oss


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Har det rett og slett blitt for mange på fjorden?

 

I Juli. JA i allefall i farvannene jeg pleier å ferdes.

Det er grunnen til at om jeg er hjemme i Juli. stort sett har fortøyd båten i sommerhavna og bruker den som hytte. Mye bedre på fjorden de andre 11 månedene i året, når mesteparten av båtkjørerenes :lipseal: båter ligger på land.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Stemmninga på sjøen var bedre før. Den gang da var det båtfolk. Og folk i båt lærte seg til å bli båtfolk. Nå i dag er det mange båtfolk igjen, men våre nye deltagere er ofte en som har kjøpt seg båt og aner ikke et snev av hvordan ting var før i tiden. De setter i nøkkelen, fyrer opp og drar av gårde med kun en ting i tankene. Å komme seg fra A til B, hva som skjer under denne ferden driter de i. Syns at det har blitt slik.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Har fiska en båt jeg, ute og dorget på en hverdag utenom ferien så var alene utpå... Av den ene båten jeg traff på måtte over lina og den festa seg i utenborsmotoren hans... Så måtte passere meg på 10 meter når det var mange 100 meter å gå på... :rolleyes:

Ikke mye å bli grinete på, heller en flir da jeg oppdaget at båtføreren var i sin egen boble...

 

Det ene sekundet der man tror man har dratt på en stor slugg av en fisk er en herlig opplevelse... men det var jo bare en 15-16 fots skjergårdsjeep :giggle:

Redigert av VO`n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi går i 2 - 2,5 knop da...

 

Ja, og jeg går i fem knop, hvorfor må dere absolutt krysse forran meg når dere har et som oftest nærmest usynlig snøre hengende etter dere. En annen ting er de med stenger ut på siden som man skjønner driver med fiske, da er det greit å finne den mest praktiske løsningen.

Redigert av Stålmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja her var det litt av hvert av forskjellige meninger. Skulle forøvrig forbause meg mye om noen som dorger avgårde i 2 knop "på død og liv" skal krysse foran noen eller noe som helst. :rolleyes:

Men med tanke på alle de snørene som er kjørt av av passerende båter kan jeg tipse alle de som på forskjellige tråder i forumet her lurer på hva piping og ulyder i motor/drivverk kan komme av:

Nylonsene (monofilament) kan lage utrolig med pipelyder i akselpakninger etc!

Så kjører du rundt med 150 meter 0,35 sene rundt akslingen så er tipset gratis... :giggle:

Det er en vesentlig forskjell mellom et åpent sinn og hull i hodet...

Link to post
Share on other sites

Så kjører du rundt med 150 meter 0,35 sene rundt akslingen så er tipset gratis... :giggle:

150 meter? Da må jeg virkelig revurdere hvor langt bak dere som driver og holder et snøre diskret ut fra båtripen jeg skal holde meg! Får heller krysse fremfor dere med mine 7 knop!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

150 meter? Da må jeg virkelig revurdere hvor langt bak dere som driver og holder et snøre diskret ut fra båtripen jeg skal holde meg! Får heller krysse fremfor dere med mine 7 knop!

Lars H.

 

Blir fort 150 m når alt er dratt av snella...

Det er en vesentlig forskjell mellom et åpent sinn og hull i hodet...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...