Wankel Startet 9.September.2011 Del på Facebook Startet 9.September.2011 Båter med utebordsmotor er i støtet om dagen. De aller fleste båter opp til 20+ fot kommer i dag med utenbordsmotor, mye pga vekt/ ytelse og drivstoffforbruk. Men disse store utenbordsmotorene og brønnen deres tar mye plass bakerst man ikke kan utnytte. Rart at ikke noen fabrikkanter ser på muligheten med å lage båten ferdig med hydraulisk brakett, evt at motorprodusenter ser på et moderne OMC Seadrive konsept for å gi båten nye egenskaper, samt at man får mye mer effektiv plass bakerst. Noen som vet om noe slikt er på trappene enten fra båt- eller motorprodusentene ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
740dsti Svart 9.September.2011 Del på Facebook Svart 9.September.2011 Jeppe 22 Sport er vel et bra alternativ. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wankel Svart 4.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2011 Ja noe ala denne - hvorfor gjør ikke flere båtprodusenter som dette ? Men også motorprodusentene kunne jo spandere på seg å tenke litt nytt, det er jo en stund siden outboardmotoren har hatt noen større endringer av designet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 4.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2011 Utenbordsmotorene er vel så optimale som det går an å bli tterhvert med moderne insprøytningsteknologi og 4 taktsmotorer! selve utformingen er vanskelig å gjøre annerledes. dem må være balangserte for å få til styring samt propellhus og overføringer må gjøres så effektivt som mulig. Tror hovedgrunnen til at dem lager båter med motorbrønner og buet hekk er for designens skyld.. hvis ikke hadde dem bygget dem som på 80 tallet med negativ hekk og brakett for motorene! da ville man fort hatt en liten meter ekstra uteplass Ja noe ala denne - hvorfor gjør ikke flere båtprodusenter som dette ? Men også motorprodusentene kunne jo spandere på seg å tenke litt nytt, det er jo en stund siden outboardmotoren har hatt noen større endringer av designet. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Møkkalasset Svart 4.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2011 Det er nok en grunn for at Seadrivekonseptet er forlatt av de fleste. Mye problemer med korrosjon når motoren står i spruten. Snakket litt med Arne Westermoen om det. De hadde laget noen Wester 18 med Seadrive og erfaringene tilsa at de ikke anbefalte dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
740dsti Svart 14.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2011 Her er en artikkel som viser en del forskjellige typer braketter. http://continuouswave.com/whaler/reference/engineBrackets.html Fordelene med brakett-montert motor overveier ulempene med god margin i min båt-hverdag. I andre deler av verden, spesielt USA, ser jeg at det er mer utbredt med brakett-montering sammenlignet med hva vi driver med i Kongeriket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.