Jump to content

Ladetrøbbel?..lampen lyser på lavt turtall.


arnulfs

Recommended Posts

Helt normalt om du spør meg.

Når dynamoen gir mindre effekt enn det batteriene forteller at de trenger, vil ladelampen lyse. Veldig enkelt forklart, så det blir sikkert grundigere forklar etter hvert her. Faktisk så grundig forklart at menigmann faller HELT ut.

 

Jo mer batteriene mine er tappet ned i løpet av natten eller helgen, jo høyere turtall må jeg ha for at ladelampen skal slutte å blinke.

Etter en helg i fint vær, kan det hende noen ganger at jeg må opp i nesten 2000rpm for at lampen skal slutte å blinke. Så når batteriene har fått litt "mat", kan jeg redusere turtallet gradvis. Ofte lar jeg den gå på høyt turtall litt ekstra. Jo høyere turtall, jo mer effekt kan du "dytte" inn i batteribanken. Til et vist punkt selvfølgelig.

 

Hmm... et kort svar, ble vist ikke så kort allikevel, men som sagt innledningsvis virker dette helt normalt for meg at du må ha litt turtall i starten for at lampen(e) skal slutte å blunke.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

arnulfs : Dette høres jo unektelig fornuftig ut...
Ikke helt enig, men mulig det har noe med hvordan el-opplegget er.

Opp gjennom åra har jeg vært med på å skyve biler i gang, eller brukt startkabler pga fullstendig tomme batteri. Jeg kan ikke minnes at ladelys kommer på etter start fordi om batteri er tomt.

 

Ladelyset forteller at det er spenningsforskjell mellom batteri og dynamo hvis dette lyser. Strengt tatt skal det vel ikke være spenningsforskjell når alt er i orden selv om batteri er svakt trodde nå jeg.

 

Poseidon har allerede påpekt slakk dynamoreim. Men hva om det er skillerele mellom batterier? Ladelys er tilsluttet startbatteri, og når releet ved oppstart velger bare en av batteribankene må vel spenning bli ujevn mellom startbatteri og dynamo inntil releet er koblet inn mot startbatteri? Kan blinkingen i ladelyset hos RSL skyldes et skillerele som klapprer inntil spenning er lik på batteriene? Sikkert mange som har skillerele og kan fortelle noe om dette.

 

Kan det være for lite tverrsnitt eller dårlig kobling på kabel til tenningslås? Den kabelen kan bli overbelastet av el- utstyr som senere er komt til. Det er jo her ladelampen er tilsluttet og det er altså spenningsforskjell mellom tenningslås og dynamo når denne lyser. Jeg mener at det skal det ikke være, men det er nå meg da. Skillerele er kanskje en forklaring, men jeg vet ikke om noen av dere har dette. :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...