arnulfs Posted September 9, 2011 Share Posted September 9, 2011 Noen som har en teori på hvorfor ladelampen er begynt å lyse når motor(Mercruiser 4.2L) kjøres på tomgang/lavt turtall? Har strammet opp reim og sjekket at dette er ok. Når jeg kjører på marsjturtall så lyser ikke lampen lengre. Har jeg strøm som "stikker" av en plass eller? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Posted September 9, 2011 Share Posted September 9, 2011 Helt normalt om du spør meg. Når dynamoen gir mindre effekt enn det batteriene forteller at de trenger, vil ladelampen lyse. Veldig enkelt forklart, så det blir sikkert grundigere forklar etter hvert her. Faktisk så grundig forklart at menigmann faller HELT ut. Jo mer batteriene mine er tappet ned i løpet av natten eller helgen, jo høyere turtall må jeg ha for at ladelampen skal slutte å blinke. Etter en helg i fint vær, kan det hende noen ganger at jeg må opp i nesten 2000rpm for at lampen skal slutte å blinke. Så når batteriene har fått litt "mat", kan jeg redusere turtallet gradvis. Ofte lar jeg den gå på høyt turtall litt ekstra. Jo høyere turtall, jo mer effekt kan du "dytte" inn i batteribanken. Til et vist punkt selvfølgelig. Hmm... et kort svar, ble vist ikke så kort allikevel, men som sagt innledningsvis virker dette helt normalt for meg at du må ha litt turtall i starten for at lampen(e) skal slutte å blunke. RSL Quote NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
arnulfs Posted September 9, 2011 Author Share Posted September 9, 2011 Dette høres jo unektelig fornuftig ut...men det betyr vel kanskje at siden dette "fenomenet" er nytt for meg i min båt så begynner kanskje batterine å bli dårlige, eller Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Posted September 9, 2011 Share Posted September 9, 2011 ..... så begynner kanskje batterine å bli dårlige, eller Det er minst like sannsynlig at dynamoremmen begynner å bli litt slakk. Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Posted September 9, 2011 Share Posted September 9, 2011 arnulfs : Dette høres jo unektelig fornuftig ut...Ikke helt enig, men mulig det har noe med hvordan el-opplegget er.Opp gjennom åra har jeg vært med på å skyve biler i gang, eller brukt startkabler pga fullstendig tomme batteri. Jeg kan ikke minnes at ladelys kommer på etter start fordi om batteri er tomt. Ladelyset forteller at det er spenningsforskjell mellom batteri og dynamo hvis dette lyser. Strengt tatt skal det vel ikke være spenningsforskjell når alt er i orden selv om batteri er svakt trodde nå jeg. Poseidon har allerede påpekt slakk dynamoreim. Men hva om det er skillerele mellom batterier? Ladelys er tilsluttet startbatteri, og når releet ved oppstart velger bare en av batteribankene må vel spenning bli ujevn mellom startbatteri og dynamo inntil releet er koblet inn mot startbatteri? Kan blinkingen i ladelyset hos RSL skyldes et skillerele som klapprer inntil spenning er lik på batteriene? Sikkert mange som har skillerele og kan fortelle noe om dette. Kan det være for lite tverrsnitt eller dårlig kobling på kabel til tenningslås? Den kabelen kan bli overbelastet av el- utstyr som senere er komt til. Det er jo her ladelampen er tilsluttet og det er altså spenningsforskjell mellom tenningslås og dynamo når denne lyser. Jeg mener at det skal det ikke være, men det er nå meg da. Skillerele er kanskje en forklaring, men jeg vet ikke om noen av dere har dette. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.