Jump to content

Hvor mye drivstoff bruker dere?


jat

Recommended Posts

Det er enkelt.

Volvo har diagram over diesel forbruket på motorene sine.

Du går bare inn på det aktuelle turtallet som du bruker, og så legger du på litt hvis motoren jobber tungt.

Du kan også regne ut forbruket, men husker ikke formelen i hodet.

Alt blir sånn ca.  men nøyaktig nok for forbruket kan være liter p/NM eller liter p/time eller liter p/sesong. Det er derfor vanskeligt å sammenligne forbruket mellom forskjellige båter med samme motor.. :seeya:

Link to post
Share on other sites

En vanlig moderne dieselmotor kan regnes å ha et spesifkt forbruk omkring 170  -  180 gram pr hestekrafttime.

 

Som en enkel tommelfingerregel pleier jeg å si at man får ca 4 - 5 HK utav hver liter med diesel.

 

Dette er en god rettesnor på de aller fleste diesler, men på den ene Volvoen jeg har hatt (en AQAD40) stemte det heller dårlig etter som jeg ikke fikk mer enn 18 - 20 liter gjennom den på fullt kjør. Dette skulle tilsi mindre enn 100HK ut.

 

Jeg kontaktet i sin tid teknisk avdeling hos den norske importøren for å få et fornuftig svar på hvorfor deres såkalte 150 HK motor gav mindre enn 100 HK. Han prøvde seg først med tomt svada, men da jeg konfronterte ham med alminnelig anerkjente tall for spesifikt forbruk gav han meg det svaret som jeg aldri glemmer: "Å javel, du er en slik type du!"  -  og slengte på røret.

 

Den responsen er hovedårsaken til mitt hyppige utsagn: "Jeg har hatt en Volvo diesel  -  og det er ganske nøyaktig en for meget!"

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Helt riktig som Poseidon sier, men ofte kommer man gunsigere ut i praksis fordi propelleffektkurven detter som en stein når man slår av noen omdreininger.

Her er diagrammer for Yanmar 4LHA-HTP, DTP og STP:

BildeBildeBilde

 

Som det fremgår av tabellen, tjener man stort på å slå av noen hundre omdreininger. Ikke bare utnyttes drivstoffet bedre, man bruker også færre hester, samtidig som farten antagelig er nesten like rask. Legg spesielt merke til hvordan dreiemomentkurven og drivstofforbruket henger sammen.

 

Kjører jeg på 3000 omdreininger med en 4LHA-DTP sier propellakselkurven at jeg bruker 150 hester. Drivstoffkurven sier at jeg bruker 160g/time. 150 x 160 = 24000 eller 24 kg diesel i timen. 24 kg / 0,84 kg/liter = 28,57 liter i timen.

 

Hvis farten nå er 21 knop blir forbruker 28,57liter pr time / 21 nm/time = 1,36 liter/nm.

 

Effektkurver, dreiemomentkurver og drivstofforbruk ser ganske like ut for 4-takt dieselmotorer fra andre fabrikanter også.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

BK,

 

At du tar ut 42 HK klinger slett ikke usannsynlig.

 

Med en 36' displacementbåt vil nemlig max speed basert på vannlinjelengden være i området opp mot 9 knop. Den max'en skulle du klare å oppnå med 60-80 HK, og ved å sakke ned et par hundre omdreininger mister du en knop  -  og halverer nesten kraftforbruket.

 

Hva du bruker de siste 100 trekkdyrene til bør jeg kanskje ikke spørre om.... :-))

 

(Når det gjelder ditt utsagn om at Volvo er billige i drift, så henger det nok nøye sammen med hva de avgir i effekt. Jeg gikk over fra å omtale Volvoen i HK til å oppgi den i "grønnmalte føll".)

 

- - - -

 

Tallene på min "Poseidon" er ikke så ulike: Jeg går lett 8 - 8,5 knop med 1/3-part av de 375 Wichmannhestene. Gir jeg på resten får jeg 1  -  en  -  knop ekstra. Men samtidig øker forbruket fra 30 til bortimot 100 liter pr time.

 

Men imorgen har jeg en slepejobb igjen, og da er det greit å ha noe ekstra som står klart på stallen.....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Joda, det stemmer bra det med farten, samt at jeg ligger på ett lavt turtall med max hastighet.

Motoren en TD 70 A yter (etter boka) 180 Hk ved 2400 r/m, jeg går med ca 1500-1800 r/m.

Kjempefornøyd, lite støy, samt en relativt tungbygd maskin til å være en lettvekter sammenliknet med din da  :yesnod:

 

Men ta deg i akt når du er ute å bruker gampene i propellstrømmen til større båter  :eek:

har hørt at gampene til Poseidon har har blitt for få en gang i tiden  :cool:, landingen kan bli hard  :nono:

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...