asmang Startet 9.September.2011 Del på Facebook Startet 9.September.2011 (redigert) Ser det er en del tråder om solceller, men finner liksom ikke helt svar på det som jeg leter etter. Har en 38 fots seilbåt. Den liker jeg helst å seile og overnatte i uthavn. Problemet mitt er at motoren ikke går så lang stund hver dag og tilgang til landstrøm mangler. Med andre ord kunne jeg tenke meg solceller som lader under seilas, slik at batteriene er noenlunde oppladet når kvelden kommer (eller i alle fall ikke dårligere enn om morgenen). Forbruk om dagen er stort sett kartplotter, instrumenter, autopilot og kanskje litt radio. Er det mulig å ha solceller som leverer nok strøm til dette? Seiler stort sett på Vestlandet;) ønsker ikke teoretiske svar, men litt praktiske svar fra noen som gjør dette. Lur da på hvor mye solceller dere har (watt) og hvor/hvordan den er installert. Jeg har ikke targabøyle og har egentlig ikke tenkt å skaffe det ennå (kona klager på skygge fra seil, og da blir det vel ikke bedre med skygge fra targabøyle) funker det med celler på dekk, eller blir det for mye skygge? Redigert 9.September.2011 av asmang (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 9.September.2011 Del på Facebook Svart 9.September.2011 Jeg har et 68W fleksibelt solcellepanel på hver side, montert på rekkewirene som et letrekk. Dritdårlig plassering rent teoretisk, gir maks 2-3A under gode forhold. Allikevel er dette første året jeg ikke har manglet strøm ombord, og vi ligger stort sett kun i uthavner. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.September.2011 Del på Facebook Svart 9.September.2011 Seatronic har et justerbart feste for solcellepanel til å ha på rekka akterut. Det lar deg bruke et stivt monokristallinsk panel. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 9.September.2011 Del på Facebook Svart 9.September.2011 Skal du få noe vesentlig effekt ut solpanel så krever det plass. jo større jo bedre effekt. Det å montere solpanel på dekk gir ofte skygge på panelet, og husk! 10% skygge gir 90% ekkekttap. Som Mulligan foreslår så er nok beste løsningen å montere det på et justerbart feste på rekka bak, ev. targabøyle. Vindgenerator er nok sikkert et vel så bra alternativ, men her er det viktig å velge en modell som har akseptabelt støynivå. Sitér dette innlegget Link to post
asmang Svart 9.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2011 (redigert) Ser at jeg bruker ca 50W eller 4,2A når kartplotter, AIS, autopilot og instrumenter er fyrt opp(maks forbuk autopilot). Ideen med å ha panel på rekka synes jeg er god. Med overskyet vær, har noen erfaring hvor mange watt cellene teoretisk må være for at jeg skal produsere nok strøm i praksis? Når dere plasserer dem på rekka, demonterer dere dem når dere forlater båten? Har noen erfaring med denne plasseringen når mee gong begynner å bli betydelig? Driver dere å justerer på vinkler etc.? Vil det være lurt å ha et panel på hver side, eller ett stort på en side? Redigert 9.September.2011 av asmang (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 9.September.2011 Del på Facebook Svart 9.September.2011 Hei Med mindre du har svært mange og store panel så blir solcellepanel eit supplement, men svært kjekke å ha. Du skal ha mange panel for at dei skal halda tritt med forbruket til ein autopilot. I dag såg eg ein langturbåt i Bergen hamn. S/y Sol. Den hadde minst 8 panel. Dei tek plass... Me har hatt eit solcellepanel på båten i sju år, og monterte eit til i år. Begge panela er plassert mellom davitane, men det er ikkje alle båtar som har det. Dette er ei optimal plassering på vår cat. Lite skugge, kort veg til batteriromet, god kjøling (viktig), lågt, lite utsatt. Det er mange einskrogsbåtar som har eit bøyeleg panel permanent montert på lukegarasjen. Der er det ofte skugge, så det gjev ikkje all verda. Somme har òg montert panela som ledukar nevnt ovanfor, men hengsla dei i overkant. Då kan panela vippast (vassrett) ut nåt dei skal brukast. Eg har kombinert panel med tiltak for å spara straum, som ikkje går ut over comforten. -Skifta frå gamal 4,8 kw Eber til ny (2007) 4 kw Eber, halvering av straumforbruket. -Korta inn, redusert bend og isolert varmerøyra frå Eberen. -montert pottebrennar (2005). Brukar ikkje straum i det heile. -Skifta dei mest brukte lysa til LED -Skifta til AGM, batterier -Isolert kjøleboksen. Det blir vasskjølt kompressor når kompressoren tek kvelden. Dersom du kombinerar slike tiltak med eit par panel så byrjar det å mona. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
asmang Svart 9.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2011 (redigert) Takk Ask. Dette med hengsling på rekka er vel det jeg tenker mest på. Det gir noe fleksibilitet mhp. Vinkel, uten at det blir høyt og stygt. Når det gjelder strømforbruk, har jeg allerde gjort noen av dine tiltak. Alle lys, inkludert lanterner er byttet til LED. Kjøleboks er isolert. Men det jeg forbuk under seil er lite å gjøre noe med om en ikke slår av autopilot eller kartplotter. Men det ønsker jeg primært ikke. Hvis jeg innstallerer 100w horisontalt på rekka, kan jeg forvente 50w i overskyet vær? Redigert 9.September.2011 av asmang (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 9.September.2011 Del på Facebook Svart 9.September.2011 (redigert) Har du i det vurdert vindgenerator? Eg har Ruthland 913 og er godt fornøyd med den. Skla ikkje mykje til før den genererer strøm, og den lader godt når me seiler. Dei gangene me har lagt oss i uthavn så har den holdt batteribanken vedlike. Redigert 9.September.2011 av JGH (see edit history) Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Cirion Svart 9.September.2011 Del på Facebook Svart 9.September.2011 Selv vurderer jeg Efoy, siden jeg ikke finner noen god nok plassering av solcellepanel og ønsker heller ikke noen vindmølle. Så de nye modellene på Båter i sjøen. Efoy leveres nå i 3,3A 6A og 8,8A. Desverre en del dyrere enn solcelle paneler, men leverer kontinuerlig samme strøm mengde 24/7. Skulle du f.eks velge den minste på 3,3A så vil den sannsynligvis være god nok. Den går ikke når motoren lader eller andre kilder leverer strøm. Men når du f.eks seiler med autopilot og instrumenter med forbruk på 4,2A vil 3,3A leveres av Efoy og 0,9a tappes fra batteriet. Når forbruket er lavere enn 3,3A går resten til batteriet. Når natta kommer og kun kjøla og ankerlanterne er i bruk, dekker Efoy alt forbruk, samt at batteriene toppes med det som er til overs. Med andre ord, batteribanken tappes mindre, og trenger derfor mindre lading. Som Larshans1 sier om sine solcelle paneler, selv med 2-3A lading gikk han aldri tom for strøm. Alt den trenger er en 5l dunk med drivstoff og på den kan den tikke å gå i 140t (460Ah)eller nesten 6 døgn kontinuerlig. Siden den ikke går med mindre det er plass i batteriene, eller hvis det er andre ladekilder, så vil den normalt vare lenger enn det også. Sitér dette innlegget Link to post
asmang Svart 9.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2011 JGH, jeg har ikke vurdert det. Synes det ser litt rart ut, med denne stangen på hekken. I tillegg tenkte jeg at den ikke vil gi noe effekt ved landligge i en lun vik. Men her tar jeg kanskje feil? Hva er typisk strømproduksjon på lens/kryss i f.eks 5m/s og 10m/s? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 9.September.2011 Del på Facebook Svart 9.September.2011 Takk Ask. Dette med hengsling på rekka er vel det jeg tenker mest på. Det gir noe fleksibilitet mhp. Vinkel, uten at det blir høyt og stygt. Når det gjelder strømforbruk, har jeg allerde gjort noen av dine tiltak. Alle lys, inkludert lanterner er byttet til LED. Kjøleboks er isolert. Men det jeg forbuk under seil er lite å gjøre noe med om en ikke slår av autopilot eller kartplotter. Men det ønsker jeg primært ikke. Hvis jeg innstallerer 100w horisontalt på rekka, kan jeg forvente 50w i overskyet vær? Dersom panelet er reint, utan skugge og 90 grader på sola så trur eg svaret er ja. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 9.September.2011 Del på Facebook Svart 9.September.2011 Dersom panelet er reint, utan skugge og 90 grader på sola så trur eg svaret er ja. NEI! du vil få kanskje få 20W i overskyet vær. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 9.September.2011 Del på Facebook Svart 9.September.2011 Solpanel forutsetter sol! Overskyet vær! Ja da da få du ikke stort mer enn ca 10 % av oppgitte effekt på panelet. Kombinasjon vindgenerator/solpanel er det ideelle, men selvfølgelig må en se det opp mot behovet for strøm og det estetiske som en kan godta. Sitér dette innlegget Link to post
asmang Svart 10.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2011 Cirion setter litt griller i hue på meg med denne Efoy'en. Er det virkelig mulig? Hvis en ser bort fra pris, så virker det jeg leser nesten for godt til å være sant. Kan noen bekrefte dette? 1. At den er så lydløs som det hevdes 2. At den ikke trenger tilsyn/vedlikehold utover påfyll av metanol 3. At den funker når livet blir skrått (seilbåt) 4. Et den regulerer seg så bra at den slår seg automatisk av når batterier er fulle eller når andre ladekilder leverer (motorgange, landstrøm, solceller etc) Sitér dette innlegget Link to post
Kirla Svart 23.September.2011 Del på Facebook Svart 23.September.2011 Ja, denne ser jo virkelig lovende ut! Er veldig interessert i erfaringer. Vil vel passe perfekt i en liten seilbåt der det ikke er særlig god plass til solcellepanel eller vindmøller. Mvh Kirla Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 Brenselcelle (Efoy), har lenge været brukt på regattabåte, som feks minitransat, som ikke har motor. Så vit jeg er informert med gode erfaringer. På min egen minitransat har jeg et 60W solcellepanel, som jeg er meget godt fornøyd med. Største fordel er nok at batterierne altid er toppladet. Jeg har panelet montert på akterspeilet, og har mulighet for og justere vinklen i "alle" retninger. Mhp forbruk har jeg autopilot, plotter,AIS, VHF og navigasjonslys (LED), som deler to stk. 115AH batterier. Solcellepanelet dekker kanskje så mye som 90% av forbruket, i det jeg lader batterierne ca. en gang om året med ekstern lader. Nå skal det sies at jeg kun bruker strøm når jeg seiler, og jeg seiler ca. 1500 Nm i året. Sitér dette innlegget Link to post
Kirla Svart 25.September.2011 Del på Facebook Svart 25.September.2011 Vil lading med Efoy føre til utvikling av knallgass på batteriene, eller er det ikke et problem? Batteriet vårt ligger under sengen, så jeg vil helst ikke ha knallgass der... Kan Efoy-boksen stå i samme rom som bensintank og dieselvarmer? Mvh Kirla Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 25.September.2011 Del på Facebook Svart 25.September.2011 (redigert) Jeg har en ruthland 913 vindgenerator. Lite støy og høy effekt, men den gir ikke stort i en lun Vik da. Det e jo helst slik vi ønsker å ligge, men likevel erfarer jeg at vi trenger mest strøm i dårlig vær (vind og regn). Varmeapparat, lys, tv, etc blir da brukt flittig om været ikke tillater soling og bading. Når det er sol og stille er det kun kjøleboksen samt vannpumpe og toalett som trekker strøm. Mine 4x115a forbruksbatterier holder greit disse i gang en stund. Vindgeneratoren gir også såpass at jeg ikke trenger landstrøm i hjemmehavn. Dette er positivt med tanke på fare for galvanisk korrosjon. Når vi seiler er det som regel såpass vind at generatoren gir et godt supplement til å holde batteri banken i live selv om autopilot lanterner og navigasjonsinstrumenter gjør sitt beste for å lade dem ut. Når det er sagt ser jo ikke vindgenetator akkurat elegant ut og jeg bytter gjerne vindgenerator ut med en slik brenselcelle om økonomien tillater det Redigert 25.September.2011 av Marulf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 25.September.2011 Del på Facebook Svart 25.September.2011 Jeg seiler i Middelhavet på 4.året og har to panel 100 + 150, det siste svært gammelt med det leverer noe. Vi klarer oss uten supplement fra land/motor over lang tid når vi har sol. Panelene er montert på biminibøyler bak og kan løftes opp i ca 30 grader forover. Da jeg seilte hjemme tok jeg vekk biminiduken og hadde bare oppe bøylene med panelene. Dette har fungert fint. Du kan se hvordan det ser ut på bilder fra hjemmesiden min. Vindgenerator er selvfølgelig bra hjemme, men her er det mindre aktuelt. Vær obs på at noen modeller bråker fælt, men jeg har også sett noen som går stille og pent. Sitér dette innlegget Link to post
Per Aanund Mandt Svart 19.April.2012 Del på Facebook Svart 19.April.2012 Vinkling av solceller - hvor mye er nødvendig for en båt på jordomseiling (også langt sør og langt nord)? Ser at pettersand har opp til 30 graders vinkling på sin båt. Er i ferd med å fulleføre et targabøyleprosjekt og skal ha 3 x 85 w solceller på denne. Hvor mye bør jeg ha mulighet til å vinkle (bare akterover og framover)?? Hva bør være minimum? Targabøylen kan sees her www.sy-odateknisk.blogspot.com Solcelleinnfestingen skal lages i løpet av denne / neste uke - så jeg håper på raskt svar. Avreise 1. mai. Sitér dette innlegget Båten og turen Link to post
NorSiglar Svart 19.April.2012 Del på Facebook Svart 19.April.2012 (redigert) Ingen har nevnt noe av det viktigste ved solcelle panel. Regulatoren. Byttet til MPPT regulator og koblet mine 2 X 85 watts (25 år gamle) panel i serie, og 4 dobblet hva jeg fikk av strøm på batteriet når kvelden var over. Panelene ligger flatt på bøyle bak. Greia med MPPT regulatoren er at den regulere spenningen intelligent. Og selv med delvis dekket sol panel så har jeg fremdeles god ladespenning. Tenker ikke lenger over forbruket på dagtid, kun ved natt seilas med alle lanterner og lys + + + at batteriet faktisk tappes noe særlig. Så ikke bare se deg blind på watt, legg noen kroner i en fornuftig regulator. Denne fra Maritim var det jeg kjøpte, men det finnes mange andre der ute: http://www.maritim.no/regulator-naps-maxpower Google MPPT regulator så finnes det masse erfaring å lese på. Edit: Denne linken forklarer det ganske bra: http://www.windsun.com/ChargeControls/MPPT.htm Redigert 19.April.2012 av NorSiglar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 21.April.2012 Del på Facebook Svart 21.April.2012 Vinkling av solceller - hvor mye er nødvendig for en båt på jordomseiling (også langt sør og langt nord)? Ser at pettersand har opp til 30 graders vinkling på sin båt. Er i ferd med å fulleføre et targabøyleprosjekt og skal ha 3 x 85 w solceller på denne. Hvor mye bør jeg ha mulighet til å vinkle (bare akterover og framover)?? Hva bør være minimum? Targabøylen kan sees her www.sy-odateknisk.blogspot.com Solcelleinnfestingen skal lages i løpet av denne / neste uke - så jeg håper på raskt svar. Avreise 1. mai. Hei, jeg ser du har kjøpt Silentwind generator. Er den spesielt stillegående i forhold til andre? Jeg forsøkte å finne en desibel spec, men det ser ikke ut til at noen har det. Jeg trodde at støy og god lading hørte litt sammen, er det tilfelle? Ikke meningen å kuppe tråden her, men det er vel relevant. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Joerg Becker Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Hei, jeg ser du har kjøpt Silentwind generator. Er den spesielt stillegående i forhold til andre? Jeg forsøkte å finne en desibel spec, men det ser ikke ut til at noen har det. Jeg trodde at støy og god lading hørte litt sammen, er det tilfelle? Ikke meningen å kuppe tråden her, men det er vel relevant. Hei Sothies. Jeg har linket her, kanskje det hjelper deg videre. Ang. støy og god lading hører det bare sammen hvis du ønsker bråk med naboene, deg selv og kanskje damen som er ombord. Ellers finnes det mange alternativer og ikke minst tiltak. Støy av generatorene kan man fikse konstruktiv, dvs. med f.eks. svingelementer som vi kaller det. Støy av bladene kan ikke "fikses", dette er strømningsteknikk. Samtidig blir det kollisjon hvis du prøver å sammenlikne støy ved hjelp av bare dB. Desibel er en sake mens både frekvens, dekning, avstand og forløp danner hoveddelen. Enkelt sagt kan man måle det samme dB på to forskjellige blader mens den ene "høres" og den andre ikke. Derfor er slike fine "prikkebilde" som man kan se så ofte ikke særlig relevant i det hele tatt fordi ørene oppfatter lyd på helt forskjellig måte avhengig på hvilken frekvens det svinger. Det må altså litt mer til enn bare noen tall. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
volfro Svart 13.Mars.2014 Del på Facebook Svart 13.Mars.2014 (redigert) Har stussa litt i å montere noen solcellepanel. Behovet er pr. dags dato ikke prekært men man drar jo ombord mer og mer duppeditter. (heldigvis har de fleste off knapp) Har bra kontroll på land og dynamolading med 150 a balmar dynamo med intern eller ekstern balmar reg. via vendebryter. Har 480ah på forbruksbank, led pærer på alle lys inkl. lanterner, vifteløs pc med ssd, led tv, så det er kjøleboks og dieselvarmer som er strømtyvene. Har ikke og ønsker ikke mast / bøyler på hekken da det stort sett er helgaseiling på Møre som er hovedaktiviteten. Da har vi en del overskya og forholdsvis lav sol, så solceller er vel ikke det mest optimale. Mølle faller ut pga. manglende mast og støy. (har radar i mast i gyro feste) Så da er plasseringsmulighetene begrensa. Har ett ønske om permanent montering og det skal være raskt og sikre de da vi har mye storm i området så å henge de på rekka håper eg å slippe. Har sett litt på å montere de foran sprayhood og lage noen hengsler så de kan foldes ut til sidene, alt. klappes ihop oppå kvarandre. Plassering er nok lite ideell med tanke på skygge /vinkling etc. men kom med noen inspill/ideer/slakt visst dere orker. Slik ser det ut nå, uten sprayhood montert. (har den ikke på nå så den ikke blåser bort) Og noe i denne retningen tenker eg, noe høyt og dominerende synes eg. Det er 3 stk. Blue solar polycrystaline SPP 51-12 på 50w kvar. 540x670x35mm Har 2 vannskjæremaskiner og mye rustfritt på huset så å få til huller og radiuser er pice of kake, men det er litt dominerende å se på i mine øyne. Her fra justeringsmekanismer med noen rustfrie fjørlås/snapplås eg har liggende, men om rammene på panelene tåler å hvile på en side er noe annet???? Noen som vet? Ev. også hvilken side el.tilkoblingen er på disse panelene? Men for å få ned høyden litt så kan man fks. bruke ett flatt panel i bunn fks. dette sacred solar 50 w : eller lignende. Tips? alt. er det dårlig match mot de andre panelene? http://www.alternativenergi.no/sacred_solar_50w_fleksibel_h%C3%B8yeffektiv_solcelle_54x59cm.html Så har eg også kutta av høyden på vinkeljusteringen pga. utseende, og dette systemet har ingen justering andre vegen. Nødvendig? Med denne løsningen kan eg også legge det flate panelet på topp og få lading med ett panel, det går ikke på de andre løsningene når de er sammenslått. Utslått og vinklingen kan kjappt justeres i ett plan på sidepanelene. Tror også det er mulig å få vinkel justeringsmekanismen en del lavere med litt omtegning/tenking. Regulator har eg tenkt på Blue solar MPPT 75-15. (har du testa noe Lars H)? Så fyr løs, slakt, eller andre ideer til valg av type / vinkeljustering /tåler alu.rammene så kort innfestning/ etc.etc. Målet er å få det litt diskret, men det må jo lage litt strøm også da :-) Redigert 13.Mars.2014 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Mars.2014 Del på Facebook Svart 14.Mars.2014 (redigert) Regulator har eg tenkt på Blue solar MPPT 75-15. (har du testa noe Lars H)? Nei, er ikke kommet så langt. Regulatoren ligger her hjemme. Men så snart båten er klar for sjøsetting (om et par uker), blir det å koble opp regulatoren. Redigert 14.Mars.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.