Jump to content

Størrelse og plassering av solceller på seilbåt

asmang

Recommended Posts

Ja da er det vel fare for å havne på feil side. Sendte en mail til lev. og spurte så får sjå om de svarer.

Det går vel å paralle koble 2 og 2 også vel? Rundt 50 volt må vel fungere?

Det gaar fint aa parallelkoble 2 og 2, og saa seriekoble de to "bankene". 

Ett 60w og 90w kunne sikkert vært mulig selv om det største også kommer litt nær masta.

60 og 90w panelene fra Shenzen Shine Solar er for ulike til at de kan kobles sammen, hverken i serie eller parallel.  Sa dersom du kjoeper disse, ma du ha en regulator til hvert av panelene.  Dersom to paneler skal seriekobles, ma stroemmen som panelene leverer vaere omtrent den samme.  Dersom du skal parallelkoble, maa spenningen vaere den samme. 

Da jeg pratet med Victron var de tydelige på at det er seriekopling som gjelder. Prøvde også å finne ut om det var generelle regler her, men tilbakemelding og googling gir litt forvirrende svar. Siden jeg legger de på et helt flatt tak med lite mulighet for skygge valgte jeg serie. En annen ting er at du trolig kan greie deg med en rimeligere regulator om parallellkopler da høy maxspenning driver opp prisen.

Fordgrynt, det du konkluderer med er tull. Jeg bor akkurat nå i båten på svai og mine 400 watt paneler holder ladingen oppe. Er 100% oppladet nesten hver ettermiddag. En vindmølle hadde aldri klart det da man må ha minst 5 m/s for å få noe særlig utav de og man velger selvfølgelig å ankre på lune steder. Når man er ute og seiler er derimot vindmølle bra, så det beste er nok å ha begge deler. Solpanel er i Norge om sommeren er veldig effektivt pga de lange dagene.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Ladingen begrenser seg vel sant nok vinterstid - og med strømsulten dieselvarmer er det kanskje også da man trenger strømmen mest?

På den andre siden, den typiske norske båtbrukeren stuer båten sin på land vinterstid. Med alt av strøm avskrudd er solcellepanelet mer enn godt nok egnet til å holde batteriet ladet gjennom vinteren, selv når det er dekket med et tynt lag sne/is ...

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Er det ikke sånn at disse panelene er mer effektive ved lavere temperaturer også?

Min tilnærming til problemet er mer praktisk enn akademisk, for all del, men jeg er positivt overasket over hvor effektivt det faktisk er med solcelle.

Jeg har bare 100W. Har regulator for mer, og hadde planlagt flere, men det holder faktisk greit nok med bare 100W ombord hos oss. Skulle jeg bod ombord hele vinteren hadde jeg kanskje trengt mer, men på våre helgeturer i November/Januar så holder batteriene hele helgen med varmeaparat 12 timer + etc takket være at solcellene bremser forbruks takten litt. Men på søndags kvelden da er batteriene sultne, så dynamoen får jobbe godt på hjemtur, men selv om vi seiler hjem, så er batteriene klar for ny tur til neste helg pga solcelle. I i de månedene er ikke bare dagene korte, de er også veldig ofte grå !

Jeg bor på vestlandet da. Sikkert verre i Nordnorge....

Windmølle har en stor bakdel som jeg ikke liker. Lyd..

Da hadde jeg heller gått for Eføy, selv om det er dyrt i både innkjøp og bruk...

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

• 3 uker senere...

Ja, det ble en regulator og ett panel fra Fruen på den runde dagen. 

Var ikke sein om å bestille de 3 andre samme kveld.

Det ble disse og ser jo lovende ut da de lover grei produksjon også ved overskya vær.

http://www.alternativenergi.no/cfw_solar_40watt_h%C3%B8yeffektivt_fleksibelt_solcellepanel.html

Limte med sikasil C bygg silikon. var vel litt sløv med å presse ut luften under da jeg var litt redd for cellene, men ser at jeg nok skulle vært litt hardere, Eksklusive vektlodd kan man vel kanskje si?

bilde

Oppdaga først når jeg fikk panelene at de to kablene som går kvar sin veg er en 2.5mm2 + og en - . Trodde at det var begge lederne i begge kablene når jeg bestillte, da kunne jeg bare blindet en av de. Men den gang ei.

Å få til en smekker koblingsboks på dette ble vanskelig ikke minst når man har dårlig tid så det enda med å borre og gjenge inn noen ekstra nippeler i en firkanta boks. Klarte ikke å parallell koble de stive kablene seint på natta så tok en seriekobling inntil videre, var ferdig forrige Tordag kl.0200. 

Tror jeg kommer til å støpe skjøtene inn i små rør og støpe med noe stoff vi bruker å skjøte undervannskamera kabel med, men skal først teste litt.

bilde

Oversikt over den ikke helt ideelle plassen, men ihvertfall den minst brukte plassen ombord. (har visst ikke skifta RS lappene mine)

bilde

Forfra ser det jo ikke så ille ut.

bilde

Kabling ned går med dobbel isolert 6mm2 enkelledere tot. ca. 5-5.5 meter en veg. Ligg gjennom lukegrasje og inn lufinntak motorrom så slapp å borre ekstra huller i båten.

bilde

Regulator står på sb akterlugar da de fleste plasser er opptatt, ville ikke ha den i ett varmt motorrom og fint med enkel tillgang til display. Så får heller det estetiske vike, fannt ikke smekre gjennomføringer i farten så brukte noen jeg hadde liggende. Noe overkill men når platene er såpass tykke og man vil ha mutter på baksiden så får det duge. Vil jo helst ikke ha noe motorstøy inn ved kablene heller.

bilde

Men solen har uteblitt med unntak av ett lite øyeblikk første dagen, og da såg jeg en noen og 70v og 1.5a.

Men overskya dagene har det bare vært en 5-8ah i døgnet og det er skuffende for å si det mildt. Så i dag har det vært noen timer med sol og på ett knappt døgn var det under 10ah. Har dobbelsjekka kobling noen ganger og ting ser ut til å stemme. Det er jo fremdeles i seriekkobling men skulle jo tro at i slike forhold skulle det være en fordel?

Får se å få skaffa meg noen klemmer så jeg får paralell kobla og se om det hjelper.

Dere med panel kan dere si noe mer konkret om hvordan det ligger an med overskya vær nå? Er jo lav sol også for tiden så er vel ikke optimalt og det kan jeg leve med men hadde jo håpa på noe dagslys produksjon også.

Denne saken får jeg komme tilbake til i en annen tråd når jeg har litt tid, men kan ikke si meg annet enn godt nøgd så langt.

bilde

Redigert av volfro (see edit history)

fjordgrynt snakker vel om innstråling pr. kvm fra solen, ikke hva et panel kan gi ut. Husk at virkninggraden på de panelene en får kjøpt kun ligger på 12 - 15%, - når de er rettet rett mot solen. Da stemmer det bra med at et panel på rundt 1m2 oppgis til 100W.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Fjordgrynt: Du har rett i at fra november til mars er det lite futt i solpanelene. Men det gjelder f.eks ikke hvis man vinkler de skikkelig mot sola. Å si at det alltid blåser i Norge sier mer om ditt syn på Norge enn hvor mye vind det er. Selv solgte jeg vindmølla som fulgte med båten fordi det skulle så mye vind til før den gav noe. Sjelden det blåser 6 m/s eller mer kontinuerlig i havn. Man fortøyer jo ikke med vilje på de stedene med mest vind. Det var mye bedre for meg å doble kapasiteten på solpanelene. Volfro: du kan forvente ca 10 prosent av makskapasiteten ved overskyet vær. Mindre om det er veldig mørke skyer, mer hvis det er lette skyer. Hvor mange watt kapasitet har du? Jeg har 400 watt. Det gir 25ah/t i god sol om sommeren. Men 1-5 ah/t i dårlig vær.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Her en oversikt over innstråling på en horisontal flate pr. døgn i januar og juli for hele landet.

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En virkningsgrad oppgitt til 20% høres utrolig mye ut, selv om det skulle være monokrystallinske celler i panelet ditt. Reklameskryt?

Såg 85v og 0.8a når jeg kom hjem ca.1830. Da skygga gummijolla på taket til naboen for ett av panelene mine og spenningen fallt til ca.50v, det var også lette skyer foran den lave sola. Nå i kveld har jeg fått kobla de i paralell. Måtte til med propan og lodda 4stk. 2.5mm2 på 6mm2 kablene. Fikk på lokket så vidt det var. Neste mulighet for sol er søndag.

Får ca. 0.5 til 1A i overskya vær nå. Såg også nesten i solen i dag men det låg en tynn sky framfor, da såg jeg 2.3A en kort tid.

Ikke det store men liten tvil i at paralell fungerer bedre enn serie for mitt vedkommende. Får forske litt i regulator justering synest den kommer litt sent i gang med å gi maks på batteriene, men nå var vi jo heller ikke lenger ned enn 95% på batteri banken heller. Har sett bulk til 14.4v og float til 13.4v da dette vil lade hele dagene. Absrobsjon tiden var vel på 3 timer ut ifra hodet.

På landstrøm har jeg kun 25a waeco lader oppsatt på 14.8/13.7v og Balmar 150A dynamo med 10 spors serpentin rem satt til 14.8/13.65v via MC614. I tilegg har jeg blanda bly syre og agm batterier men de er 6 år nå og fremdeles friske. Ikke beste løsning men har jo fungert så langt.

Noen kommentarer på settpunkt på solcelle regulator?

En liten kort oppsummering så langt. Har ennå ikke vært i båten når sola har stått på fra skyfri himmel, det har vært sol men da har jeg vært på jobb. Så i går kl.1500 var jeg ombord da det var ett lite solgløtt, men mulig ett lite tynnt skydekke foran solen.

Da såg jeg 3.9A og vel 19v på panelspenning men jeg hadde 20-25% skygge på ett av panelene. Hadde også regndråper på panelene men det ser ikkje ut som det har så mye å si, noen som har erfaring med regndråper på panel i høg vs. lav sol + tørre panel?

Ellers gir de ca. 0.5 til 1.2A i overskya vær med panelspenning rundt 17-18V, og 0.2-0.5A i pøsregn og mørke skyer, panelspenningen var da så vidt over 15V. Ikke all verden men det er jo inn og ikke ut.

Men har i ganske lang tid irritert meg over Cyrix i 120 VSR releet mitt som da i aktivert pos. trekker 220ma (0.22A). Geit nok er ikke dette all verden men det spiser jo i enkelte tilfeller en del av sol produksjonen.  Ut ifra hodet så testet vel Mateco biltema reelet til 265ma i aktivert pos. Og ref. en anne tråd på bp nå så er det jo greit med releer så lenge de er deaktivert og bruker lite strøm, men alle spoler bruker mer eller mindre strøm. Flisespikkeri mener vel mange men ønsker man å ligge i uthavn store deler av sesongen er jo dette også noe å se på.

Så jeg bestillte en pro latch R på 80A  hos Jørg http://www.sterling-power.no/stnlpl.htm som skal bruke 1 og 20mA. Så  lot jeg  Cyrix releet stå som backup løsning. Det er gjort på 3-4 min. å koble tilbake visst noe skulle gå galt. Den gamle skilledioda som stod i backup blir nå lagt på dele lageret hjemme visst ikke noen skulle ha bruk for den, det er en shure power 1202 på 120A.

bilde

Denne var nyttig !  Hvor har du funnet den plansjen, eller har du laget den selv kanskje ? Kildehenvisning er et must, på en måte.

Laget selv, - nei, det har jeg ikke forutsetninger for. Men selvfølgelig skulle jeg hatt med kildehenvisning, - sorry.

Den er Googlet, og jeg fant den hos noen som heter fornybar.no. Link til siden med bildet finner du her.

Og ref. en anne tråd på bp nå så er det jo greit med releer så lenge de er deaktivert og bruker lite strøm, men alle spoler bruker mer eller mindre strøm. Flisespikkeri mener vel mange men ønsker man å ligge i uthavn store deler av sesongen er jo dette også noe å se på.

Det er jo fullt mulig å  legge opp systemet slik at ikke et eneste rele er aktivert når en ligger i uthavn og kun lader med solcelle. Et rele bruker ikke strøm når det ikke er aktivert.

Releene aktiveres kun når en setter på landstrøm eller en starter opp motoren.

Det er det gjort i dette systemet:

Redigert av KAT (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...