Jump to content

Størrelse og plassering av solceller på seilbåt

asmang

Recommended Posts

Hmm, ingen flere som hadde noen tips/innspill/erfaring her?

Lars du har jo mer på lager :pray:

Har egentlig ikke hatt så mye tid til dette prosjektet, men har planer om rask gjennomføring i så fall.

Men nå må eg ut og gjøre noe, holder på med overhaling styresylinder/autopilot.

Får jo ikke gjort noe praktisk når en sitter på BP... :giggle:

Selv om du ikke vil ha en ekstra stang på hekken, har du jo en 12-13 meter høy stang på dekk. Det er ikke uvanlig å montere en vindgenerator i masta. Det må selvfølgelig lages et beslag som gjør at den kan rotere fritt uansett stilling. Og konflikt med genoaen må sjekkes. Jeg ville likevel undersøkt. En mølle gir uendelig mye mer strøm enn noen solpaneler som ligger i skygge fra rigg og seil mesteparten av tiden gjør. De ligger også i veien for fri ferdsel over dekk

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Ja ser jo den, men alle møller eg har hørt lager støy i mer eller mindre grad.

Plassering i masta med 145% genoa er rimelig vanskelig vil eg tru, og utsjånadsmessig ikke bra+mer vekt i høyden.

Fri ferdsel over dekk er jo relevant og det er jo derfor eg vil kunne klappe det ihop raskt.

Ser også for meg att eg får tråkka ved siden av panelet ved pakking av seil.(har lazy bag)

Ellers er det ikke slik at eg har enormt behov for strøm men ser jo at plasseringen ikke er optimal.

Hva med type panel? mono/poly?

Nå når Tom Rør har fortøyd på Kvamsøy så kan karene ta litt innput her :thumbsup:

Noen som vet hvor el. tillkoblingen er på de panelene?

Og om eg kan borre rett inn i alu.profilen og bruke det til 12mm låsepinne?

Vil rammene være sterke nok til å ha låsebolt kun på ene siden?

Og er kombinasjon med det fleksible panelet dårlig, alt. andre forslag?

Andre forslag til vinkeljustering / feste?

• 1 år senere...

ja. fremdeles ingenting montert, men har øka forbruksbanken til 585ah. Tok startbatteriet inn i forbruksbanken og monterte ett 42ah odyssey pc 1200 til start batteri. Har jo greit med strøm men har lang sesong så skader ikke med noen solceller i tilegg når kulden kommer. (lite sol men dog)

Men har sett att det er kritisk med skygge på panelen så plassering foran sprayhood er ikke optimalt, den ser eg.

Har gått bort ifra klapp løsningen og tenker å lime flate panel rett på dekket.

Får plass til denne 50w på selve lukegarasjen: http://www.alternativenergi.no/cfw_solar_50w_fleksibel_h%C3%B8yeffektiv_solcelle_54x59cm.html

Da blir der litt plass på kvar side til å tråkke på. Ser jo at det skal tåle å tråkkes på med myke sko, men greit å slippe det til vanlig.

Så ett 100w foran dette, som blir under kick/bom etc. Ikke optimalt men denne plassen blir ikke brukt til noe annet.http://www.alternativenergi.no/sacred_solar_h%C3%B8yeffektive_100w_solcellepanel_104x53cm.html

Med denne MPPT regulatoren må man vel få noe utav dette. http://www.alternativenergi.no/mppt_regulator_western_wrm15.html

Som sagt er dettt for å kunne sløse litt mer med strømmen. Skal jeg på langtur så lager jeg bøyle som steinsviken men det får bli en annen gang.

Blir dette prosjektet bare penger ut vinduet, eller har det litt føre seg? Tenker dette først og fremst når jeg ligger stille i helgene etc. Kan svinge ut bom etc. for mindre skygge, men får ikke vinkla når eg limer de faste. Som sagt før, mye vind på båtplassen min så de må sitte godt, men vil helst ikke skru de fast. 

Ev. andre forslag til panel./ regulator. plass max ca.700x800 og 800x1100

Jeg har 100w semifleksibelt hengende på rekka, nesten som ett vindtrekk,

Har ikke hatt strømkabel ombord siden i fjor vår da det kom ombord (untatt en gang i sommer der vi lå 3 dager i gjestehavn og ville ha nok varmtvann for å dusje). Våkner ofte til 100% på batteriene hvis det er sol.

Så ja, det har en effekt.

Ps : Monterte ordentlig dynamo samtidig.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Var og spent på hvor lenge det ville vare.

Mitt er festet med flaggline.

Vinterstormen Nina tok med seg både naust og moloer, og flere kalesjer på nabobåtene, og slet av flagglina i ene hjørnet på solcellen, samtidig som hun la skuta omtrent oppa utliggeren.

Men solcellen hold !

Har stanset ut hull og forsterketbmed små kobbermaljer.

Solcellen er kanske 3-4 mm, og av myk plastikk, så jeg hadde ikke trodd det skulle holde så godt jeg heller.

Jeg har to stk 50w monokrystalinske panel på lukegarasjen foran sprayhood.  De er seriekoblet og forsyner Victron 75/15 MPPT regulatoren via 6 kv.mm kabler.  Forbruksbanken er på 330 Ah og i seilbåten er det kjøleboks, vannpumpe, LED lys og TV som bruker strøm om kvelden/natten.  Om dagen er det instrumenter og autopilot (i tillegg til kjøleboksen) som drar strøm.

Bommen og tilhørende tauverk skygger som regel for deler av et panel.

Siden panelene ble montert 17. juli har ikke båten vært koblet til landstrøm.   To uker på tur i passer dårlig sommervær viste at panelene lader tilstrekkelig til at vi kan ligge i uthavn i et par uker uten å komme for langt ned på batterikapasitet. (har batterimonitor).  Med overskyet vær og små glimt av sol ladet panelene inn 10-15 Ah i løpet av dagen, mens kjøleboks, lys etc. tappet banken med ca 20 Ah hver kveld/natt.   Når det er mer sol enn overskyet lader panelen banken opp til 100% igjen før solnedgang.

Så selv om plasseringen ikke er optimal med skygge fra bommen, fungerer denne løsningen helt fint i praksis.

Har du mulighet for aa plassere to 50 watts paneler der hvor du hadde tenkt deg ett 100 watts ?  Da kan du seriekoble alle tre panelene (regulatoren maa taale inngangsspenning paa 70-80 V). Det vil gi optimal ytelse under marginale forhold.  Sammenkobling av paneler med forskjellig stoerrelse og spesifikasjoner, enten det er serie eller parallelkobling, er plundrete og vil sjelden gi optimalt resultat.

Får plass til denne 50w på selve lukegarasjen: http://www.alternativenergi.no/cfw_solar_50w_fleksibel_h%C3%B8yeffektiv_solcelle_54x59cm.html

Da blir der litt plass på kvar side til å tråkke på. Ser jo at det skal tåle å tråkkes på med myke sko, men greit å slippe det til vanlig.

Så ett 100w foran dette, som blir under kick/bom etc. Ikke optimalt men denne plassen blir ikke brukt til noe annet.http://www.alternativenergi.no/sacred_solar_h%C3%B8yeffektive_100w_solcellepanel_104x53cm.html

Med denne MPPT regulatoren må man vel få noe utav dette. http://www.alternativenergi.no/mppt_regulator_western_wrm15.html

husk! 10% skygge gir 90% effekttap.

Gammel posting - og denne påstanden har jeg sett ofte. Jeg har også sett en liten youtubefilm som forklarer dette. Men stemmer det egentlig i praksis? Dersom sola ikke skinner, leverer jo panelene fortsatt strøm.

Jeg har også hørt at når man har seriekoblede paneler og MPPT-regulator må man sørge for at samtlige paneler er i sola. Mulig dette stemmer, jeg har seriekoblet alle mine paneler, og får lite strøm ut av dem.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Sammenkobling av paneler med forskjellig stoerrelse og spesifikasjoner, enten det er serie eller parallelkobling, er plundrete og vil sjelden gi optimalt resultat.

Antageligvis sliter jeg med dette, jeg har tre helt ulike paneler og får lite strøm ut av dem.

Jeg lurer på om det ikke hadde vært vel så lønnsomt å kjøpe flere regulatorer som å kjøpe en svær.

Vurderer å prøve å koble ut det minste panelet og koble det på en av de gamle PWM-regulatorene.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Har som regel cocpit kalesje oppe og da blir det vel skygge på panelet på rekka også? Betryggende å høre at de tåler litt juling. Hvilke panel/reg. Har du? Hvor mange A får du ut på det jevne?

Det henger på utsiden av rekka, så hos meg er ikke kalesjen i veien når den er oppe.

Det heter Sacredsolar 100w

Det gir noen Amp på det jevne tror jeg, 5-6 eller mer i Solskinn. Vanskelig å si, for det er som regel strømbrukere tilkoblet, eller fulle batterier, og da reguleres jo innputten ned...

Typisk er det nokså fulle batterier når det kveldes (ladet hele dagen og ofte kjørt litt motor (har 100Amp dynamo), og etter en kveld+natt med noen timer TV og lys og kanskje varmeapparat, og kjøleskapet hele tiden, så er det likevel ofte fult neste morgen etter noen timer dagslys (Vi ligger ofte på svai, det er ofte Nord-vest vær, og da er solcellen østvendt.)

Om vinteren med færre timer dagslys og flere med varmeapparat er ikke ståa så bra, men den er med å redusere uttappingen i løpet av en helg da også, og etter en natt i hjemmehavn er det alltid fulle batterier igjen da også.

Jeg er fornøyd over forventning med denne anskaffelsen  :yesnod:

Det står mer + bilder i denne tråden (innlegg 59 spesielt) : https://baatplassen.no/i/topic/107012-noen-flere-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-rundt-solcelle-panel/page-3

bilde

Høres bra ut. Hvilke paneler har du?

Ser ut som du har oljeovn så du sparer vel litt strøm der?

Jeg har en Dickinson oljeovn om bord som får diesel fra egen dagtank med fall ned mot ovn - så denne bruker ikke strøm (og er i tillegg lydløs).  (Har ikke brukt dieselvarmeren om bord på 5 år..)

Jeg har Victron panel og regulator, tror det er varmerket Blue Solar/Blue panel el.l.  Kjøpte hos Farco, det er lett å finne i prislisten som ligger på nettsiden der.

Det er også verdt å merke seg at sjøsprøyt og støv på panelene betyr litt for ytelsen.  Etter frisk seilas med sjø som tørket til hvite saltflekker fikk jeg en god Ampere ekstra ved å tørke panelene rene igjen.   Jeg har ikke fulgt med systematisk, men den ene dagen (!) med skikkelig blå himmel og sol i ferien, ladet panelene med ca 6 A.  Det var mens kjølekomprosser var stoppet, men med instrumenter og VHF aktive.  Teoretisk maks leveranse er noe over 8A, så jeg er godt fornøyd med løsningen.

Må bare passe på å ha nok sol.... på Vestlandet...

Det er også verdt å merke seg at sjøsprøyt og støv på panelene betyr litt for ytelsen.  Etter frisk seilas med sjø som tørket til hvite saltflekker fikk jeg en god Ampere ekstra ved å tørke panelene rene igjen. 

Må bare passe på å ha nok sol.... på Vestlandet...

Har samme erfaring, en rask runde med filla en gang i blant gir fort litt ekstra fres i ladingen, spesielt i gråvær.

Solen får vi ikke gjort så mye med, men de lader litt i gråvær også.

I våres manglet det vel ca 25Ah etter helgeturen iflg battmeteret, og var mørkt da jeg fortøyde.

Etter en regntung dag på jobb dagen etter dro jeg i båten for å se hvor mye den hadde ladet så langt (nettopp for å finne ut av faktisk ladekapasitet på grå dager), og da var allerede batteriet på 100%, så nøyaktig hvor mye det kunne klart vet jeg fremdeles ikke.

Redigert av Erik (see edit history)

Takker for masse god info.

Rakk en tur i båten i kveid for litt måling. Kom med regnet så måtte skynde meg litt, har vært utskjemt med været siste uken. Synd man ikke har hatt solceller kan man si....

bilde

Ser nå at 100W panelet kommer for langt fram mot mast og i konflikt med flere tau. (50+100w er de kontinuerlige maskeringsbåndene) 1+2 stk. 50w som nevnt av Vestkystseiler blir ikke plass til, men har merka opp 4 stk. 40W og det ser ut som det kan gå. Spenningen blir da ca.95 volt og regulator skal klare 100v.

Kan også offsette litt de fremste panelene mot s.b så man går klar tauene. Kan sikkert også flytte de aktre litt fremover, men lukegarasjen har litt dobbel krumming når man kommer langt fremover.

Ang. regulator så hadde jeg lyst å ha inne bygget display. Skumma raskt manualen i går og kom vel fram til at den hadde justerbar abs.tid / og spenninger. Er ikke noen veldig avansert sak men noen som har erfaring med den?

Regulator  http://www.alternativenergi.no/mppt_regulator_western_wrm15.html

Og så blir det da ev. 4 stk. av dissse 40W panelen. http://www.alternativenergi.no/cfw_solar_40watt_h%C3%B8yeffektivt_fleksibelt_solcellepanel.html

regner med det er disse?

http://www.cfwsolar.com/product/showproduct.php?lang=en&id=8

Hva tro herrene, er dette en bedre løsning?

Bestilte på Aliexpress. De fleste kan tilby et utall størrelser + 'custom' størrelser hvis du dropper de en Mail, samt utførelse iht dine spesifikasjoner mhp maljer osv. Se vedlagt bilde med tabell. Så kan du finne dimensjonen som passer best. Mine ble levert på en uke. 930 USD for 4 stk 150w. De beste prisene ser ut til å ligge på ca 1 USD / W + frakt. De som har frakt inkludert ligger naturlig nok noe høyere.

Pass også på at du bruker Max spenning ved en iskald dag når du ser på Max spenning inn på regulator ved seriekopling. Da må du bruke temperaturkoeffesienten og korrigere fra nominell temp som vel er 25 grader ned til så mange minusgrader du mener det kan bli i havna. Denne spenningen kommer på toppen av Max spenning 'open circuit'.

1440689491.jpg

Bestilte på Aliexpress. De fleste kan tilby et utall størrelser + 'custom' størrelser hvis du dropper de en Mail, samt utførelse iht dine spesifikasjoner mhp maljer osv. Se vedlagt bilde med tabell. Så kan du finne dimensjonen som passer best. Mine ble levert på en uke. 930 USD for 4 stk 150w. De beste prisene ser ut til å ligge på ca 1 USD / W + frakt. De som har frakt inkludert ligger naturlig nok noe høyere.

Pass også på at du bruker Max spenning ved en iskald dag når du ser på Max spenning inn på regulator ved seriekopling. Da må du bruke temperaturkoeffesienten og korrigere fra nominell temp som vel er 25 grader ned til så mange minusgrader du mener det kan bli i havna. Denne spenningen kommer på toppen av Max spenning 'open circuit'.

1440689491.jpg

Spk, der er desverre ikke plass til den kombinasjonen.

Takker for info Fantino. Var jo rasende billig da, hva kommer prisen på med frakt/mums osv?

Ett 60w og 90w kunne sikkert vært mulig selv om det største også kommer litt nær masta.

Nå er jeg en dinosaur ang. handel fra det store utland. Har også bursdag neste helg så håpte å

få inn ett eller to panel da? 

Titta litt i regulator manual   http://www.western.it/wp-content/uploads/2011/09/UM-WRM15-Rev20.pdf

Der står Voc max 100v på -10gr.c  og max 144 celler.

På panelene står Voc 23.6vx4= 94.4v.

Må man legge på noe mer da?

Og disse std. kontaktene. Visst man kobler videre til neste panel med de, er de da kobla i paralell eller serie?

Det beste er vel kanskje en god koblingsboks på dekk (under srayhood) og en enkel kabel gjennom dekk?

Prisen jeg betalte var inkludert frakt. Momsregning kom etterpå fra speditør. Men den er jo kalkulert basert på verdien som selger har oppgitt på forsendelsen. Send evt IM..

Voc verdien er slik jeg har forstått det oppgitt ved 25 grader. Du må da få tak koeffisienten som angir hvor mange mV spenningen øker pr grad under 25. Hvis du da vil ta høyde for feks -10 grader må du gange denne koeffisienten med 35 og legge dette tallet til Voc verdien. Da får du Voc ved -10 grader. Mine 4 paneler har Voc 29V. Ved -10 fant jeg ut at Max spenning kunne bli ca 132V, dvs ganske mye høyere enn 4x29V. Har ikke fått montert de ennå. Håper på oppholdsvær en av dagene i helga..

Slik jeg forstår det er disse MC4 kontaktene hun/han er hhv pluss og minus slik at ved seriekopling nøster en bare sammen panelene og fører ned de to endene som blir til overs. Ved parallellkopling trenger en vel splittere som kombinerer hhv pluss og minus fra MC4 fra hvert panel til samle-pluss og minus. Men det er vel ingen andre fordeler ved å parallellkople enn at en evt kommer under Max spenning for regulator.

Jeg kommer til å bestille Victron regulator. Må bare få tatt noen mål for lengder av diverse tilbehørsledninger først. Victron har forresten også et kjekt regeark en kan bruke for å sjekke Max spenning osv. Ligger på nettsidene deres.

Ja da er det vel fare for å havne på feil side. Sendte en mail til lev. og spurte så får sjå om de svarer.

Det går vel å paralle koble 2 og 2 også vel? Rundt 50 volt må vel fungere?

Ser at prisen gjerne dobler seg på 150v mppt regulator.

http://www.alternativenergi.no/western_mppt_wrm_30a_solcelleregulator_med_display.html

Da har man jo mulighet for å utvide, men blir noe dyrt. 

Alt. kjøpe 2 stk. slike?  http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1472&category_id=14&option=com_virtuemart&Itemid=39

Har verken lest manual eller noe så om den har justerbare spenninger etc, vet jeg ikke. Så vil man helst ha ett par display og da er det jo ikke så billig lenger.

Ellers fannt jeg denne: http://www.victronenergy.com/solar-charge-controllers/bluesolar-mppt-150-35

Men den står ikke i prislisten til Farco, noen som vet pris? Og så har den ikke display.

Hva limer man fast panelene med slik at de tåler en storm, men ikke tar med seg gelcoaten når de skal bort/skiftes?

Redigert av volfro (see edit history)

Skal ikke være noe problem å koble 2 og 2. Må bare evt ha tykkere samleledninger pga doblet strømstyrke.

150/35 står til 3919 kr inkl mva i den gamle prislista til Farco. Mulig den er utgått. Rimeligste måte å få 'display' på Victron er Bluetooth dongle til Smartphone.Tror Victron er i den dyrere enden, men Jeg er temmelig blank på dette i utgangspunktet, alt som står i båten til nå er Victron, og jeg vil ha overvåking av batteristatus hjemmefra via 4G ruteren min, og det skal være temmelig lett å implementere med en Color GX med wifi. Har også sett mye på regulator på Aliexpress. Blir litt skeptisk på MPPT algoritmen etter å ha sett noen tester på YouTube, men de er utrolig billige da..

Når det gjelder liming så er planen min noen tynne striper silikon langs kanten og et kryss på midten for å unngå blafring. Gjorde en del research og satt tilogmed på tlf med en limekspert fra 3M i 20 min, men alt er enten for svakt, eller umulig å fjerne. Silikon tåler svært stor temperatursvingning, og etter å ha fjernet en tynn alulist limt med silikon nylig er jeg 110% sikker på at det er sterkt nok. Det finnes ikke noe brukanes løsemiddel til hedret silikon helller, men jeg mener det bør gå an å få vekk tynne striper med en skarp plastsparkel eller slik 'sikling' til ski om det skulle knipe..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...