Jump to content

Er dette en skillerelé? (med bilde)


PiperBill

Recommended Posts

Det kan det også brukes til, mye brukt i en liten installasjon som kobler sammen pluss(+) på forbruk og startbatteri når dynamoen lader, når du stopper motoren slipper reléet igjen slik at ikke startbatteri tappes ned av forbruk.

Dette er bare et litt kraftig standard 12volts relé, så ikke godt å si hva det er brukt til eller hvor i båten det er ut fra bildet..

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Støtter siste påstand om gløding. Hvis det hadde vært til som skillerele burde det ha vært en ledning mellom 30 og 85 (F.eks) Det skal da være en ledning mellom en av de store skruene og til spolen. (85 eller 86). Da er det vanlig å gå den korteste veien, men sjekk allikevel. Hvis det er til gløding vil du måle 0volt når du gløder over 30--87.

Link to post
Share on other sites

Takk takk alle sammen..

 

Jeg må nok se på den neste gang jeg er ved båten. Jeg har bare dette bilde. Det er 3 brytere. Nummer 3 er til startbatteri. 2 er forbruksbatteri. Nummer 1 er jeg faktisk ikke sikker på. Fikk bare beskjed om å skru på alle 3. For det første så er jeg tilbakestående når det gjelder slike ting (prøver å lese meg til noen kunnskaper). Så har jeg bare hatt båten en kort stund og er ikke helt kjent med den.

 

Jeg ønsker et helt automatisk system som holder batteriene ladet. Motoren er en 120 hesters Yanmar fra 2004 med kraftig (lade)dynamo på 80 watt.

 

Bill

 

rele3.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker nøyaktig det samme releet til gløding på min motor. Motoren min var orginalt uten gløderele, men da jeg ønsket og oppgradere litt ble jeg anbefalt dette releet av et verksted. Men det kan nok brukes til andre ting også. Hvis du lurer på om ditt er til glødingen så er det bare å slå på gløding, og du hører et tydelig klikk når det kobler inn.

Link to post
Share on other sites

Kaaan med litt fantasi tyde det som om svart leder fra terminal 87 går til bryteren du har merket med '2' og rød fra terminal 30 er til bryter '3', begge på batterisiden før bryteren, eller 'inn' til hovedbryterne om du vil. Isåfall er det brukt som et skillerelé som nevnt.

 

Hvit/svart på terminal 86/85 går da mest sannsynlig til '+' ut fra dynamoen og jord for å lukke relé når dynamoen som jeg antar du mener gir 800watt og ikke 80 begynner å gi ladestrøm :)

 

Hjelper alltid å tegne opp eller få tegna opp, og evt. en god beskrivelse fra forrige eier om hvilke modder som er gjort på kabelspagettien..

Mulig alt er helt i orden og bare trenger å ryddes opp i kosmetisk, mål spenningen på alle batteriene når motoren går noen minutter, og deretter igjen 15min. etter motor er stoppet f.eks. med lanterner eller noe på, for å sjekke at startbatteriet har høyere spenning enn forbruk.

Link to post
Share on other sites

...Dette releet slår seg ikke på før ved 13,4 volt....

 

Javel! - da må det være noe spesielt med dette relèet :eek: I følge tegningen er dette et helt vanlig innslagsrelè hvor du setter på styrestrømmen inn på 85 og 86 for å få det til å klappe sammen. Så den logikken må i såfall styres et annet sted :)

Link to post
Share on other sites

Det er mulig . Men nå sitter jeg med et slikt i hånden.. Det heter Nagares RL/180-12. Og på et klistermerke står :On 13,4V ....Off 12.8V.. Jeg kan godt innrømme at du da ikke bruker det til gløding. Bildet ditt viser ikke toppen av relleet der klistremerket står på mitt, Men ellers ser det helt likt ut. Det finnes altså i to varianter. Hvordan legger dere ut bilder? Hadde vært moro og nå tatt bilde av releet mitt, og vise dere.

Redigert av taunus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja da har du nok rett :yesnod: . Men da er det nok to typer som har nøyaktig samme utseende. Mitt fungerer helt greit til gløding og er prikklikt PiperBill sitt. Ser at det første bildet i tråden ikke har denne klisterlappen så jeg holder en knapp på at PiperBill sitt ikke er spenningsstyrt, hvis ikke lappen er fjernet da.

Link to post
Share on other sites

Finner ingenting i katalogen til Nagares om den røde klistrelappen, men uten den er det i vert fall et standard 12volt rele for stor strøm, opp til 100amp.

 

rele12100.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvit/svart på terminal 86/85 går da mest sannsynlig til '+' ut fra dynamoen og jord for å lukke relé når dynamoen som jeg antar du mener gir 800watt og ikke 80 begynner å gi ladestrøm :)

 

AC generator - 12v 80W

 

Ellers så snakker de fleste av dere over hode på meg... :lol:

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alt hjelp så langt. Jeg har skrivet ut tegningen som Mix linket til og skal sammenligne den neste gang jeg er ved båten. Det er en rundtur på 10 mil så det er ikke hver dag jeg drar ditt.

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Ok.. når har jeg vært i båten og tittet nærmere på dette. Se bildet.

 

Bryter 1 er til startmotor

Bryter 2 er forbruksbank

Bryter 3 er til ankervinsj.

Kabel A = Startmotor

Kabel B = + på startbatteri

Kabel C går fra forbruksbryter til ankervinsjbryter

Kabel D går til + på forbruksbatteri.

Kabel E (rød) går til ankervinsj

På rele’en.

30 går til A på startbryter

86 går til en boks med mange sukkerbit lignende koblinger

85 forsvinner ned i motorrom men jeg fant ikke hvor den ende. Kansje generatoren.

87 er koblet på C – D på forbruksbryteren.

Jeg forstår nå at bryter 3 er hovedbryter til ankervinsj og at ankervinsjen er koblet til forbruksbatteriene (er det lurt?) men ellers er jeg like usikker om dette er snakk om en skillerelé.

 

Bill

 

rele2.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...