PiperBill Posted September 9, 2011 Share Posted September 9, 2011 Kan noen fortell meg hva dette er? Er det en skillerelé som automatisk styrer hvilket batteri som lades? Bill Quote And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaffelars Posted September 9, 2011 Share Posted September 9, 2011 (edited) Det kan det også brukes til, mye brukt i en liten installasjon som kobler sammen pluss(+) på forbruk og startbatteri når dynamoen lader, når du stopper motoren slipper reléet igjen slik at ikke startbatteri tappes ned av forbruk. Dette er bare et litt kraftig standard 12volts relé, så ikke godt å si hva det er brukt til eller hvor i båten det er ut fra bildet.. Edited September 9, 2011 by Kaffelars (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle74 Posted September 9, 2011 Share Posted September 9, 2011 Uten og vite hvilken motor du har, vil jeg heller tro at det er relé til glødingen. Quote Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Posted September 9, 2011 Share Posted September 9, 2011 Støtter siste påstand om gløding. Hvis det hadde vært til som skillerele burde det ha vært en ledning mellom 30 og 85 (F.eks) Det skal da være en ledning mellom en av de store skruene og til spolen. (85 eller 86). Da er det vanlig å gå den korteste veien, men sjekk allikevel. Hvis det er til gløding vil du måle 0volt når du gløder over 30--87. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Posted September 9, 2011 Share Posted September 9, 2011 Høyst sannsynlig et skillerele' ja. Nagares rele'ene er mye brukt til dette. Finnes også som spenningsstyrte. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
PiperBill Posted September 9, 2011 Author Share Posted September 9, 2011 Takk takk alle sammen.. Jeg må nok se på den neste gang jeg er ved båten. Jeg har bare dette bilde. Det er 3 brytere. Nummer 3 er til startbatteri. 2 er forbruksbatteri. Nummer 1 er jeg faktisk ikke sikker på. Fikk bare beskjed om å skru på alle 3. For det første så er jeg tilbakestående når det gjelder slike ting (prøver å lese meg til noen kunnskaper). Så har jeg bare hatt båten en kort stund og er ikke helt kjent med den. Jeg ønsker et helt automatisk system som holder batteriene ladet. Motoren er en 120 hesters Yanmar fra 2004 med kraftig (lade)dynamo på 80 watt. Bill Quote And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Posted September 9, 2011 Share Posted September 9, 2011 Jeg bruker nøyaktig det samme releet til gløding på min motor. Motoren min var orginalt uten gløderele, men da jeg ønsket og oppgradere litt ble jeg anbefalt dette releet av et verksted. Men det kan nok brukes til andre ting også. Hvis du lurer på om ditt er til glødingen så er det bare å slå på gløding, og du hører et tydelig klikk når det kobler inn. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaffelars Posted September 9, 2011 Share Posted September 9, 2011 Kaaan med litt fantasi tyde det som om svart leder fra terminal 87 går til bryteren du har merket med '2' og rød fra terminal 30 er til bryter '3', begge på batterisiden før bryteren, eller 'inn' til hovedbryterne om du vil. Isåfall er det brukt som et skillerelé som nevnt. Hvit/svart på terminal 86/85 går da mest sannsynlig til '+' ut fra dynamoen og jord for å lukke relé når dynamoen som jeg antar du mener gir 800watt og ikke 80 begynner å gi ladestrøm :) Hjelper alltid å tegne opp eller få tegna opp, og evt. en god beskrivelse fra forrige eier om hvilke modder som er gjort på kabelspagettien.. Mulig alt er helt i orden og bare trenger å ryddes opp i kosmetisk, mål spenningen på alle batteriene når motoren går noen minutter, og deretter igjen 15min. etter motor er stoppet f.eks. med lanterner eller noe på, for å sjekke at startbatteriet har høyere spenning enn forbruk. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Posted September 9, 2011 Share Posted September 9, 2011 (edited) Det er ganske vanlig å benytte dette til å skille bankene. Når spenning settes på 85 og 86 (en til jord og den andre til tenningslås +) via tenningslåsen kobles bankene sammen - enkelt og greit. Edited September 9, 2011 by dante (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Posted September 10, 2011 Share Posted September 10, 2011 Du trenger ikke opp til tenningslåsen. Dette releet slår seg ikke på før ved 13,4 volt. Dette er et viktig poeng for deg som vil ha et helautomatisk system. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Posted September 10, 2011 Share Posted September 10, 2011 ...Dette releet slår seg ikke på før ved 13,4 volt.... Javel! - da må det være noe spesielt med dette relèet I følge tegningen er dette et helt vanlig innslagsrelè hvor du setter på styrestrømmen inn på 85 og 86 for å få det til å klappe sammen. Så den logikken må i såfall styres et annet sted :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Posted September 10, 2011 Share Posted September 10, 2011 taunus : Dette releet slår seg ikke på før ved 13,4 volt. Det stemmer nok ikke. Da kunne umulig jeg brukt dette til gløding. Du tenker vel på spenningsstyrte rele og det er ikke dette som er avbildet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 (edited) Det er mulig . Men nå sitter jeg med et slikt i hånden.. Det heter Nagares RL/180-12. Og på et klistermerke står :On 13,4V ....Off 12.8V.. Jeg kan godt innrømme at du da ikke bruker det til gløding. Bildet ditt viser ikke toppen av relleet der klistremerket står på mitt, Men ellers ser det helt likt ut. Det finnes altså i to varianter. Hvordan legger dere ut bilder? Hadde vært moro og nå tatt bilde av releet mitt, og vise dere. Edited September 11, 2011 by taunus (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 (edited) Der fikk jeg til å laste bilde.. Dette releet blir per dags dato brukt som skille rele på et kjent båtmerke til å skille to batterier. Når båten har en motor. Edited September 21, 2011 by Ingar (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Ja da har du nok rett . Men da er det nok to typer som har nøyaktig samme utseende. Mitt fungerer helt greit til gløding og er prikklikt PiperBill sitt. Ser at det første bildet i tråden ikke har denne klisterlappen så jeg holder en knapp på at PiperBill sitt ikke er spenningsstyrt, hvis ikke lappen er fjernet da. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Bra at taunus røsket opp i denne tråden for da kan det releet godt være et spenningsstyrt skillerele hvis merkingen mangler. Det blir bare for PiperBill og finne ut hvor de ulike kabler ender opp, og når det klikker i releet. Uten og vite det blir det bare gjetninger. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Skjemasymbolet som er påtrykt viser et helt enkelt rele. Strøm over 85 og 86 får releet til å lukke. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Mulligan : Strøm over 85 og 86 får releet til å lukke.Joda, men det taunus har avbildet så skjer vel ikke dette før strømmen har en spenning på 13,4 volt, mens det jeg har klarer seg sikkert med 8-10 volt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Finner ingenting i katalogen til Nagares om den røde klistrelappen, men uten den er det i vert fall et standard 12volt rele for stor strøm, opp til 100amp. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Sakset fra RawComponents Har lest litt igjennom noen utenlandske forum når det gjelder dette releet, bl.a. LR4x4.com (Landrover forum) hvor dette releet blir diskutert som VSR-rele. Ser ut som at releet kan fåes med en integrert VS-krets !? Bjørn Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Som jeg sa allerede i innlegg nr5 i denne tråden finnes også dette releet i spenningsstyrt utgave. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
PiperBill Posted September 11, 2011 Author Share Posted September 11, 2011 Hvit/svart på terminal 86/85 går da mest sannsynlig til '+' ut fra dynamoen og jord for å lukke relé når dynamoen som jeg antar du mener gir 800watt og ikke 80 begynner å gi ladestrøm :) AC generator - 12v 80W Ellers så snakker de fleste av dere over hode på meg... Bill Quote And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Hva det står på generatoren har liten betydning. Finn heller ut hvor de to tykke ledningene, de som er festet med muttere på releet går. Kaffelars har prøvd å tyde det ut fra bildene, men de er nok litt for dårlige bilder til å si noe sikkert. Klarer du det så nærmer vi oss styggfort. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
PiperBill Posted September 12, 2011 Author Share Posted September 12, 2011 Tusen takk for alt hjelp så langt. Jeg har skrivet ut tegningen som Mix linket til og skal sammenligne den neste gang jeg er ved båten. Det er en rundtur på 10 mil så det er ikke hver dag jeg drar ditt. Bill Quote And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
PiperBill Posted September 17, 2011 Author Share Posted September 17, 2011 Ok.. når har jeg vært i båten og tittet nærmere på dette. Se bildet. Bryter 1 er til startmotor Bryter 2 er forbruksbank Bryter 3 er til ankervinsj. Kabel A = Startmotor Kabel B = + på startbatteri Kabel C går fra forbruksbryter til ankervinsjbryter Kabel D går til + på forbruksbatteri. Kabel E (rød) går til ankervinsj På rele’en. 30 går til A på startbryter 86 går til en boks med mange sukkerbit lignende koblinger 85 forsvinner ned i motorrom men jeg fant ikke hvor den ende. Kansje generatoren. 87 er koblet på C – D på forbruksbryteren. Jeg forstår nå at bryter 3 er hovedbryter til ankervinsj og at ankervinsjen er koblet til forbruksbatteriene (er det lurt?) men ellers er jeg like usikker om dette er snakk om en skillerelé. Bill Quote And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.