Jump to content

Er dette en skillerelé? (med bilde)


PiperBill

Recommended Posts

Tipper at dette skjema må være i nærheten.

Forutsetter at releet = skillerele. I så fall er kabelen som er koblet sammen med flere (via sukkerbit) 12 volt minus. 85 er koblet til D+ som gir 12 volt pluss når dynamoen lader (og releet lukker). (D+ er også koblet til ladelyset).

? = ladespenningen. Kan være koblet direkte til start- eller forbruksbatteri.

Det er vanlig at spenningen til baugpropellen tas fra startbatteriet (eller fra eget batteri).

 

er_dette_skillerele.gif

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk Zach!. Tegningen din stemmer med det jeg har skissert og med bildene. 85 på reléen må vel gå til generatoren men dette skal jeg bekrefter neste gang jeg er ved båten. En av vinter prosjektene mine er å tegne opp hele anlegg og så merke all ledningene slik at jeg vet hva som er hva.

 

Når det gjelder ankervinsjen som er koblet på forbruksbatteriene. Dette vil jeg gjøre om. Er det bare å ta ledning ”C” og koble den på ledning ”A” (bryter 1)? Bryter 1 = startbryter. Ledning A = startmotor.

Det vil sparer forbruksbatteriene mye dersom det byttes om og det er sjeldent jeg bruker vinsjen uten at motoren er i gang.

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Tegningen til Zach virker logisk. Releet lader begge batteribanker når motor er i gang, og skiller dem frahverandre så snart motor stoppes. Det virker heller ikke som releet er avhengig av en viss spenning(ca 13,5 volt) for og koble inn. Da ville det ikke være nødvendig og føre kabel fra 85 og frem til D+ på dynamo slik taunus er inne på i innlegg 10.

 

Men er det slik som mitt som bare trenger 8-9 volt for å koble inn er ikke det releet helt bra slik det er i ditt opplegg. Årsaken er ankervinsjen. Så snart den er i bruk tappes det mye strøm, og det kan fort bli mer enn de 100 amp dette releet skal tåle. Det klarer sikkert ladestrømmen fra dynamo, selv om den leverer for fullt, men i tillegg skal det tåle strømmen fra batteri også. Ankervinsjen sluker det den kan få av strøm.

 

Hvis releet er spennigsstyrt og kobler inn ved 13,5volt og ut ved eksempel 12,7 volt beskytter releet både seg selv og startbatteri, fordi det høye forbruket til vinsjen får spenningen til og falle under dette ganske omgående når den er i bruk.

 

Slik jeg ser det, er ikke dette helt bra hvis Zach sin skisse er riktig og releet ikke er spenningsstyrt.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg ser det, er ikke dette helt bra hvis Zach sin skisse er riktig og releet ikke er spenningsstyrt.

 

Og nå som jeg trodde alt var bare fryd og gammen… :confused:

 

Hva kan jeg gjøre?

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Det er mest sannsynlig at ladespenningen (merket "?") på skjema er koblet til startmotoren. Vanlig å gjøre det på den måten. Det vil gå noe strøm gjennom releet ved bruk av baugpropellen. 100 amp rele toler gjerne langt mer kortvarig, og baugpropellen kjøres ofte bare 2-3 sekunder hver gang. Dessuten blir strømtrekkeet fordelt på både startbatteri og forbruksbatteri. Bør ikke være noe problem.

Link to post
Share on other sites

Zach : 100 amp rele toler gjerne langt mer kortvarig, og baugpropellen kjøres ofte bare 2-3 sekunder hver gang.
Det er vel ankervinsj det er snakk om her og det gir vel lengre driftstid enn noen sekunder. Hva som går, og ikke går skal ikke jeg prøve og regne ut. Jeg synes bare det var litt betenkelig at dette releet er eneste strømbærer mellom de to batteribanker som kan være i stand til og gi ganske mye strøm fra seg. Det verste er vel hvis ankeret sitter fast, og releet er somsagt på så lenge motoren er i gang.

PiperBill : Hva kan jeg gjøre?

En sikring på under 100amp, på ledning mellom 30 og a bør det vel være. Hvis den holder er det vel greit. Hvis den til stadighet ryker får du tenke på andre løsninger.

Vet ikke om det er så enkelt og få tak i så store sikringer.

Fremdeles går jeg ut fra Zach sin skisse, og releet ikke er spenningsstyrt.

 

Ellers kan du se på en tråd som er i gang nå. Den heter Kobling av BEP rele mellom start og forbruksbank. Det er et spenningsstyrt rele som diskuteres der, og mange gode tips der. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er vel ankervinsj det er snakk om her og det gir vel lengre driftstid enn noen sekunder.

...

Ellers kan du se på en tråd som er i gang nå. Den heter Kobling av BEP rele mellom start og forbruksbank. Det er et spenningsstyrt rele som diskuteres der, og mange gode tips der. :yesnod:

Ankervinsj - ok, leste ikke alle innleggene godt nok. Beklager.

Tips: Bruk et spenningsstyrt rele som nevnt i tråden hegra viser til.

Link to post
Share on other sites

Det er godt jeg har hele vinteren foran meg til å finne ut om dette. Er det noen om kan tegner/kisser hvordan jeg skulle bytte til en BEP spenningstyrt relé bassert på bildene mine og tegningen til Zach?

Ellers må jeg åpne lommeboka (igjen!) :smiley: og overlate det til verkstedet tror jeg.

Jeg har 3x110 Ah forbruksbank og 75Ah startbatteri men kommer til å oppgradere den til 100Ah

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Sånn har jeg koblet:

 

lading_og_bep.gif

 

Hvis ladingen ombord hos deg skjer via starteren, må du endre slik at den lader mot forbruksbatteriet, jf. forklaringen til index i den andre tråden.

Ankervinsjen kobler du til startbatteriet via bryter (og sikring). (Jeg har baugpropell som er koblet slik). En slik løsning bør VSR takle. Det vil gå noe strøm gjennom releet når du bruker vinsj/baugpropell, men etter et sekund eller så(?) faller strømmen slik at releet kobler ut. Jeg har i alle fall ikke hatt noen problemer med dette opplegget som jeg har brukt 3-4 år.

Om du vil koble VSR før/etter hovedbryter er en smak sak. Jeg valgte å koble slik som nevnt i skjema for å kunne velge lading med landstrøm til forbruk, start eller begge samtidig. (Kanskje ikke så viktig med å ha slik valgmulighet). For å lade fra motor til startbatteriet, må begge hovedbryterne være PÅ slik jeg ha løst dette.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra et teoretisk synspunkt ville jeg være betenkt over en kobling slik den er gjenngitt i den første skissen til Zach. Dersom det ene bateriet er utladet vil det ved innkobling gå en strøm gjennom releet som kun er begrenset av indre motstand i batteriene samt motstand i ledningene. For kraftige batterier og ledninger vil dette fort kunne overstige 100 Ampere. Har noen av dere erfaringer med dette i praksis?

Redigert av Amarone (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...