Jump to content

Krabbeteinetyveri, hvilke tiltak?


Lagavulin

Recommended Posts

Vil anbefale å bruke kortere tau. Mange meter med synketau rundt teinen er ikke optimalt mtp fangst.

Det fikser man med en liten dupp midt på tauet. Kort tau gir et mye større løft i teina når strøm og vind drar i blåsa. Langt tau er bedre, ren mekanikk :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har stjålet noen sånne teiner.

 

Hva mener du med "noen sånne"..?

De teinene jeg omtaler er ikke i noen innseiling eller led, mao de er satt der hvor det ikke er naturlig å kjøre båt..

Redigert av Lagavulin (see edit history)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Lurer på å gå til innkjøp av noe gps utstyr som kan legges inne i en blåse, også sitte på pc'en og følge bøyas bevegelser..

 

Noen som har tips til slikt utstyr?

 

Prøv på Chinagrabber, der finner du alt du trenger.

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Slike innlegg burde fjernes, å oppfordre til selvtekt som kan føre i værste fall til dødsfall burde ikke vært lagt inn. Når ikke Poseidon selv skjønner dette så bør moderator "hjelpe" han.

 

Dette var vel mere ment som ironi fremfor en seriøs oppfordring vil jeg anta? Det blir litt som den gang jeg ironisk mente at han jyplingen som kjørte over to båter (flaks at ingen omkom) burde vært idømt en omgang med god gammeldags juling. Selvsagt var det et par stykker som holdt på å ta sin død over at jeg mente at juling burde være en del av vårt straffesystem...

 

Skjønner? Ironi er ment som kun ironi. Han kunne like gjerne sagt at selvskudd fra skarpt skytevåpen med selvutløser når teina kom til vannflaten hadde vært en god idè uten at det er en direkte oppfordring til å velge slike løsninger.

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Vi har sluttet å sette krabbeteiner i sommersesongen. Untaket er noen små gamle teiner som vi har rett utenfor vinduet på hytten. Før hadde vi alltid teiner på utstiden av Stjernøy ved Mandal. Men de ble bare trekt hele tiden. En dag kom det bort en båt som fortalte at han så teinene våre bli trukket gjerne flere ganger om dagen.

Jeg har også tatt båter på fersken. Jeg så en båt kjøre og begynne å trekke tegnen. Den ene gangen var det en båt med en mann med 2 unger, den ene i skolealder den andre noe yngre. Jeg fortalte ungene at pappaen deres stjal fra mine teiner. Da ble han rasende og mente at jeg ikke måtte trekke ungene inn i dette!

 

Jeg har også mistet teiner da de ble dumpet for dypt og funnet de igjen ved sokning. Jeg har også sett en teine på nyhetene som min far hadde satt (lovelig) liggende på 5 meters dyp etter å ha blitt trekt. Da ble vi stemplet som ulovlige hummerfiskere. Hørte aldri noe selv om teinen var riktig merket med navn, addrese og i tilegg telefonummer.

 

Mine påstander er ikke bare grunnløse. Mange jeg kjenner som fisker sier samme historien. Jeg har også sittet på hyggelig lag på en holme da noen fortalte at de hadde trukket noen teiner og tatt noen krabber. Som de sa "de får jo så mye krabber at fra eller til betyr ikke så mye" Da ble jeg forbanna!

 

I morgen begynner hummerfisket og når jeg kommer hjem fra Barenshavet på mandag blir det å prøve å lure hummeren! Så man gir ikke opp!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...