Jump to content

Hvor mye service trenger en moderne utenbordsmotor?


hawthorne

Recommended Posts

Har en Yamaha F150, 2008. Hentet fra service i dag. 5400,- for en "årlig" (100t). Var nær å svime av. Jeg kjører ca 30t årlig i saltvann. Hvor mye service er nok? Det er helt uaktuelt med 5000+ etter hver 30t kjøring. Er disse motorene skjør finmekanikk? Kan ikke komme på andre motorer (i prisklasse 150.000+) som krever så mye service, med unntak av flymotorer. Hva mener dere?

 

-Jørn

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke så stor forskjell på om motoren er utenbords eller innenbords, det er samme jobben (stort sett) Olje, oljefilter, bensinfilter, girolje, anoder, impeller, tennplugger, spyling av kjølesystem, smøring av propellaksel, tilt, styreaksel, gass og girwire, inspeksjon av el. og mekaniske deler, rengjøring, funksjonstesting, diagnosesjekk samt fogging og inhibering. Tipper det går to-tre timer og rundt halvparten av pengene går til deler. Du kan jo sammenligne med å sette MC'en på verksted. 30 timer fullgass..... tja, hvor mye rekker du på motorsykkelen? Og hvorfor du ikke bruker båten mer kan bare du svare på. Ellers er nok prisen endel høyere i kjære Norge enn i hovedmarkedet USA.

Vær forøvrig klar over at dieselmotorer er langt dyrere å serve.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vist du tar servicen selv så blir det veldig mye billigere. men eg vil anbefale deg å ta full service hvert år. kanskje du kan unngå zinker og tennplugger hvert år. synst sjølv at prisen ikkje var så gale når du kan tenke deg samme motor effekt på inbords med drev til 15.000 for årlig service.

Link to post
Share on other sites

Synes ikke det var så dyrt. Men det er klart at timeprisen blir høy når du bare bruker den 30 timer i året. Prisen hadde vel vært det samme om du hadde brukt den 2-300 timer ? Vedlikehold av innebordsmotorer er minst det dobbelte, min siste årsservice var på 22.000. (5 år gammel Volvo Penta D4)

Redigert av Orient (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan jo sammenligne med å sette MC'en på verksted. 30 timer fullgass..... tja, hvor mye rekker du på motorsykkelen? Og hvorfor du ikke bruker båten mer kan bare du svare på.

 

Jeg har en Vespa GTS 250, som skal ha liten service hver 5000 km, og stor service hver 10000 km. Stor service koster ca 5000,-, liten halvparten.

 

 

-Jørn

Link to post
Share on other sites

Synes ikke det var så dyrt. Men det er klart at timeprisen blir høy når du bare bruker den 30 timer i året. Prisen hadde vel vært det samme om du hadde brukt den 2-300 timer ? Vedlikehold av innebordsmotorer er minst det dobbelte, min siste årsservice var på 22.000. (5 år gammel Volvo Penta D4)

 

Det skal være service hver 100t eller hvert år (hva som kommer først). Synes 100t er ok, men ikke hvert år... En vanlig "hyttebåt" går jo sjelden så mye (i alle fall de hyttebåtene jeg har kjennskap til).

 

 

-Jørn

Link to post
Share on other sites

Dette 100 timers greierne er jo bare noe forbannet vås. Transiten har 30 000! km service. Og kom ikkje med snakk om en båtmotor arbeider så mye hardere. Det går i full gass heile arbeidsdagen i bilen, tvertimot av båten faktisk. Kun full gass (nesten) i korte strekk og ellers i bedagelig turtall men mest crusing i skrogfart og dèt er eg ikkje aleine om. Tradisjonen tilsier hvert år på båtmotor men med så få timer kan det nok lett kjøre 3 år på en service.

Dog ville eg sjekka olja i undervannshuset hvert år og griset niplene

Link to post
Share on other sites

Hvor mange timer har egentlig motoren gått da?

Ved F.eks 100t eller 200t er det jo forskjellige ting som sjekkes,mulig din service omfattet måling av ventilklaring,ettertrekking av overfallene på kammene og en hel haug med andre skruer og muttre,eller utskifting av impeller eller regreim? Husker ikke om F 150 har reim.... Sinker?demontering og smøring av kontrollboks,demontering og justering av motorens alle EL komponenter,inspeksjon/rens av bensintank osv osv. Er ikke 50000Kr mye den dagen du kan kreve verkstedet for erstatning om du skulle få motorhavari som kan tilbakeskrives til slurv fra verkstedets side!!!

 

Uansett er det lurt å få beskrevet hva som skal utføres i følge servicemanual og hva som har blitt utført!!

 

 

Om dem bare har skiftet motor olje ca 5-6L og et filter,olje i UV-hus 1-1.2L?,smørt propellaksel og nipler,skiftet 4 stk NGK LFR5A-11 plugger,bensin filter på motor og filtrt/vannutskiller på båt og kjørt ferskvann uten glykol gjennom motor,er 5000Kr aaaaaaaaaaaltfor for myyyyyye penger!!!

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

100 timer er muligens ikke så lenge for motoroljen, det varierer med bruken. Jeg vil tippe at for de fleste hadde det holdt å bytte girolje, bensinfilter, plugger hvert tredje til femte år, men motoroljen må byttes årlig. Men så er det sånn da at når du som servicemekaniker må sjekke impeller, tennplugger osv. er det bedre å sette inn nytt når det først er ute. Og når det er totimersjobb å ta ut impelleren (som det er på visse utenbordsmotorer) er jo det en vesentlig kostnad. Evinrude/johnson har forresten service hvert tredje år/300t, den koster litt over 7000,- på 115hk.

Tror forøvrig ikke det er noe dyrere med service på 150hk innenbords bensinmotor. Husk at en 300hk diesel har mye mere olje, større/dyrere filtere, impeller osv. Zink-anodene er on condition og som regel er det vel transom-anoden som må byttes årlig. Ferskvannskjølte motorer må også bytte frostvæske annethvert år.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jammen glad jeg kan utføre service selv,enten det dreier seg om bil eller båt.

 

Hadde jeg brukt båten min 30 timer på en sesong,hadde jeg kun sjekket olja i gearhus,muligens skiftet motorolje ikke mer.

Kontroll av anoder er i de fleste tilfeller en enkel sak å gjøre selv.

 

Denne tanken om at det "bare" er å skylde på dårlig/feil utført servcie hvis det skjer noe med motoren,og dermed få dekket kostnadene er i beste fall naivt.

De klarer å "vri" seg unna i de fleste tilfellene.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jammen glad jeg kan utføre service selv,enten det dreier seg om bil eller båt

 

Er enig med deg her,på de 25 årene jeg har hatt motoriserte kjøretøy har jeg gjort alt selv,bortsett av dekkomlegging og PKK. Både på gammelt og nyere utstyr.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg har skjønt så er det viktigste å få rede på om du har 3 eller 5 års garanti. Innenfor garanti så er det tryggeste å ha service på merkeverksted. Da kan de ikke skylde på deg hvis noe blir feil...

Forøvrig så må du gjøre det som står at du skal gjøre hit serviceboka. Hvis du gjør det som står der pluss generell sjekk så er du stykke på vei. Hvis du ikke gjør det som står der kan du få problemer på sikt, eller når du skal selge igjen.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Yamaha F60 som jeg kjøpte ny hos forhandler. Motoren ble brukt ca. 30 timer per sesong. Selvhjulpet som jeg er :cheers_wine: ga jeg bæng i hele service programmet etter å ha sjekket prisen. Enhver med litt nevenyttighet skifter lett gearolje, motorolje, oljefilter, renser bensinfilter, sjekker!!! tennpluggene, fogger motoren, flusher kjølesystem, tapper bensinen av forgasserene og greaser litt her og der selv. Register reim skiftes av kyndig personell etter fem år. Jeg skiftet selv impeller etter tre år.

 

Mener å ha lest at 100t på båtmotor tilsvarer omtrent 10000km bilkjøring. Ikke mange bilmotorer som trenger service i dag ved denne km standen. Men uansett så er det tryggest å skifte oljer og smøre hvert år når det gjelder båt. Motorer går "evig" om de går kontinuerlig. De fleste båtmotorer står seg i stykker over tid pga intern korrosjon.

 

Rundt 5000kr for denne jobben synes jeg ikke er dyrt. Original deler koster. De fleste beregner vel 12-1300kr timen for arbeid. To tre timer på denne jobben vil være nødvendig for å ha gjort en god jobb.

 

Er motoren innenfor garanti perioden og det er viktig for deg å ikke risikere en eventuell diskusjon med forhandleren er det bare å bla opp hvert år er jeg redd :yesnod:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Jeg synes litt synd på de som ikke kan gjøre noenting selv,da blir det dyrt.2takts motoren er helt klart vinneren når det gjelder servicekostnader.Her kan de fleste få til dette selv.

 

Impeller varer LEEEEEENGE på en påhenger.MEN det er lurt i ta av å sjekke mest for å smøre opp bolter i undervannshuset.

 

Det er mye viktigere å kjøre/bruke motoren gjevnlig eller att den skan inn på service hvert år.

 

En jeg kjenner hadde en Honda 9,9 som gikk i 12 år uten oljeskift på moter da han trodde det var en 2takter.....

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Heisann! 

 

Jeg har sett for meg at jeg skulle ta service på min F250 Yamaha 2009 modell nå i slutten av sesongen. Den hadde sist service i 2015 og har blitt kjørt ca 40 timer denne sesongen. Det blir litt styr med å få gjort denne servicen nå, langt å kjøre til verksted, kaldt osv. Er det ikke da like greit å vente til starten av sesongen i 2017 og ta service på motoren da? Selvsagt vinterkonsevering på motor med opplag osv.  

Link to post
Share on other sites

Kan ikke komme på andre motorer (i prisklasse 150.000+) som krever så mye service

Det du påpeker er direkte årsak til at jeg skifter fra Yamaha til Evinrude E-Tec.... fordi E-Tec'n trenger kun forhandler service hvert 3. år... så service kost på 3 år 5000kr mot 16200kr også bytter jeg inn etter 8år....
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...