Jump to content

Båten skal opp i morgen, hva skal jeg gjøre?


WhiteShark226

Recommended Posts

Hei, god kveld! :)

 

Etter 10 år med en 20 fots yamarin tok jeg steget opp til en Nimbus 300 R i våres med Volvo Penta D-6 350.

 

Er godt kjent med hvordan man skal håndtere en båt med utenbordsmotor, uten septik, vann, drev osv... men er noe usikker på hva jeg skal gjøre med tanker, elektronik, septik, motor osv.

 

 

 

 

Noe som har "skjekk liste" over hva dere gjør FØR og etter dere tar den opp?

 

 

Takk :)

Link to post
Share on other sites

Konservering av motor

 

Når båt er komt på land tar du av s-slangen(kjølevannsslangen) og setter i ein slange som du legger nedi ein balje med ca 30 liter frostvæske.(aller best om du kjøre motoren i ferskvann 20 minutter før du gjør dette, men man trenger ikkje det)

 

Er også veldig greit å ta av drevet og lagre drevet innendørs men dette må heller ikkje gjøres(men husk at knutebelgen skal skiftes hvert år så dette blir normalt tatt på ein "vinterservice" . gjerne sett på den nye belgen til våren igjen så gummien er heilt fersk.(dette er kun vist du har planer om å ta av drevet)

 

Om du lar drevet stå på husk å ta av propellene så dei ikkje sitter seg fast.

 

Tapp ned diesel forfilter ditt for å sjekke at det ikkje ligger vann i det som kan fryse.(husk at du kanskje må lufte dieselsystemet etter dette, men er ikkje alltid nødvendig. kan vera det holder med å bare pumpe på håndpumpa som er oppå diesel forfiltere)

 

Bytt gjerne også forfilteret menst du først holder på.

 

Sjekket at frostvæsken holder minimum -25*c

 

Spray alle åpne kabler på startern med wd 40

 

Ta gjerne også oljeskift på motoren (dette kan gjøres på kald motor også, men det tar mye lengre tid enn om oljen er varm)

 

 

Konservering av septiktank

 

Tøm septiktanken før du tar den på land. og før du tar den på land heller du også oppi ca 5 liter frostvæske å spyl gjennom heile systemet så det ligger frostvæske i slangene så disse ikkje blir frostsprengt.

 

Ferskvannstanken bør vera heilt "tom"(har du tappekrane på tanken er det da beste, men vist ikkje så bare åpne alle springer og tøm den på denne måten)Det finnes også eit stoff du kan fylle på ferskvannstanken men vet ikkje hvar dette heter og hvordan det funker. det holder som regel med å bare tappe ned tanken for vann.

 

Varmtvannsberedern må også tømmes. disse har som regel ein krane i bunnen av tanken.

 

Sett gjerne ein liten ovn i motorrommet og inni båten som holder noen få grader.

 

Ha minst 2 avfuktsballer inni båten som du må huske å tømme i ny og ne.

 

Er ikkje sikker på om eg har fått med alt. men tok med det eg husket i farten.

 

Ein 200 timers service før vintern er ikkje dum ide. full service på motoren, la drevet stå i hus med propellene av. smør på ny gris når det skal monteres.

Skift olje på drevet før du setter det fra deg for vintern, og skift knutebelg og zinker når våren kommer og du skal montere drevet.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Det finnes utallige "tråder" som omhandler alt som skal gjøres på baatplasen. Bruk søkefunksjonen.

 

Jeg vil gi et hint om at på varmtvannstank av IsoTemp typen kreves det litt ekstra håndgrep for å tømme.

For å få ut alt vannet, så må du skru av tilførsel slange av kaldt vann til varmtvannstanken, slik at den får luft når du åpner tappekran. Ellers vil du bare tappe ut en brøkdel av innholdet.

 

Jeg har forsøkt uten å åpne tilførsel slange med frostskade som resultat.

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...