Jump to content

Yanmar går varm. Hvor begynneg jeg å lete etter feilen?


Laholm

Recommended Posts

Min Yanmar har gått vel 1000 timer, fått sine regelmessige servicer på merkeverksted osv.

 

I sommer har det vært endel opplevelser. Først sviktet turboen. Det viste seg at filteret var fullstendig klogget igjen, det har vært omtalt i annen tråd. Nå fungerer den tilsynelatende, ryker litt når jeg aksellererer men det ser jeg som tegn på at gammel og ny moro luftes ut.

 

For to uker siden fikk jeg plutselig varmealarm. Det viste seg at tappekranen for kjølevann var åpen, og da følger kjølevæsken tyngdekraften heller enn å gjøre nytte for seg. Kranen ble stengt, ny kjølevæske fylt i. Den skulle vel ellers også skiftes omkring nå, så det var i og for seg greit. Dette ble gjort av verksted, jeg var ikke helt sikker på hva som var feilen.

 

Siden da har jeg gått ca 3 timer.

 

I dag skulle jeg tilbake til verkstedet for å få sett på et par ting som ikke er relevante for denne historien, men ute i fjorden får jeg igjen varmgangsalarm. Denne gangen er kjølevæsken til stede.

 

 

Jeg har sett på følgende:

 

- Vifteremmen, passe stram og fungerer (ladelampen lyser da heller ikke)

- Impelleren: Ble skiftet i vår på service. Både før jeg gikk ut, og etter at jeg var blitt slept inn igjen (godt med folk som faktisk forstår at man er ute etter noe mer enn å forsøke å ta av fra dekket når man beveger armene opp og ned) var det god sprut i eksosen, så den siden ser ut til å fungere.

 

Båten er noe grodd, var sist oppe til håndtering i april 2010.

 

Hva er herskapets gode råd?

Laholm

Link to post
Share on other sites

En slik "beröringsfri 'laser' temperaturmätare" er vel ikke vanlig å ha i verktøykassen. Hva koster en slik beregnet for hobbybruk? Har Clas Ohlson eller Biltema noe som kan brukes til en rimelig pris?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

............ Har Clas Ohlson eller Biltema noe som kan brukes til en rimelig pris?

 

Lars H.

 

Har denne fra Clas Ohlson:

 

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161919610

 

Når jeg måler 2 cm fra motorblokka, viser den 40 lavere temperatur

enn båtens temperaturmåler. Usikker på hvilken av målerene som viser rett.

Har vurdert å ta med steketermometeret ( :blush: ) for å stikke i vannet for å sjekke med en tredje måler.

Link to post
Share on other sites

Lars H:

 

Finns från en femhundring både hos Clas och Biltema. Man klarar sig nog med en lågprisvariant. Det rör sig ju rätt mycket om relativa mätningar.

Dock kan mätning av avgasdetaljer gå bättre med dyrare varianter med större temeperaturområde (och snävare mätområde).

 

Faktiskt en sån dupiditt som gör sig själv oumbärlig efterhand!

Kan användas till felsökning både på motor och växel och axellager/packbox, men är även behjälplig att hitta oönskade spänningsfall eller kolla om generatorn laddar - eller i byssan för att se när biffen är stekt...

Ja på kalldagar på vintern så kan man använda den som en fattigmans värmekamera och kolla efter köldläckor hemma i huset!

 

Faktiskt har jag fått skaffa en hemma till hustrun i köket oxå... Hehe.. det är inte var dag som hon uppskattar mina båtinköp så högt!

 

 

fluke_ir_tempmtare.jpg

 

 

:thumbsup:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har nylig slitt med varmeproblem på min TAMD22 og i løpet av den prosessen så erfarte jeg at en infrarød måler for måling av overflatetemp som jeg lånte av bilmekaniker viser vesentlig lavere temp enn temp.måler i båten. Forsøkte også steketermometer i vannpåfyllingslokket, også mye lavere temp enn ved giver.

 

Men jeg erfarte at lufting av ferskvannsdelen tar tid og kan gjerne gjentas flere ganger. Er fortsatt i tvil om kjøleproblemet skyldtes dårlig lufting eller tettheter i varmeveksler. Etter systemrens på ferskvannsiden, rengjøring av kontakt på temp.giver og grundig lufting ordnet det seg. Har heller ingen grunn til å tro at instrument eller giver er effekt siden jeg nå har normal driftstemp.

 

Men hvis du har gått 3 timer så er det kanskje ferdig luftet? Jeg ville likevel forsøkt, det er jo veldig enkelt dersom du vet hvor lufteskruen er.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en slik temperaturmåler i flere år og har hatt mye glede av den både på mennesker, motorer og vann. Ved mistanke om feber på barnebarn eller andre er det bare å peke på panne, øre eller i armhulen og trykke av, og voila, tempen kommmer umiddelbart. Nøyaktigheten gjennom mange kontrollmålinger på de objektene som måles, ligger faktisk innenfor området 1 grad C. Årsaken til at det måles større diff. mellom motorinstrumenter og denne lasermåleren, er at laseren måler utvendig temp. på godset mens temp.føleren på motoren står på innsiden eller i godset. Elegant liten pistollignende sak med rødlyssikte til kr. 799 hos Biltema. Det kan vel også nevnes at nøyaktigheten er så god at flere sykehus har tatt tilsvarende målere i bruk til sjekking av pasienter.

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jag menar heller inte att man skall kolla gradantalet på motorns temperaturmätare med en IR-mätare, utan idén är att man kan ha hjälp att t ex hitta stopp i en värmeväxlare eller slang eller skapa sig en snabb uppfattning om termostaten är öppen eller stängd.

 

Min erfarenhet är att detta ger utökade möjligheter till felsökning och snabb diagnos.

 

För den som har två motorer finns ju dessutom möjligheten att jämföra temperaturen på olika ställen på den ena motorn med motsvarande på den andra. Eller kan man kanske få chansen att göra jämförande mätningar på en annan båt med liknande motor.

 

 

:sailing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville begynnt med å lufte kjølekretsen, rus opp motoren i fri og sjekk at tempen stiger normalt for så å stabilisere seg på driftstemperatur, Mulig du må ha belastning for å få temp nok. Hvis den fortsatt blir for varm bytter du termostat, denne varer ikke evig. Kjørte du lenge før du fannt ut at du ikke hadde kjølevæske? Temperaturmåleren er ikke pålitelig hvis det mangler vann.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Beklager sent svar, arbeidslivet stiller sine urimelige krav på tilstedeværelse.

 

FinnC kom med sitt termometer, vi tok en runde ut av havnen og fant ut at alarmen gikk selv om det ikke var urimelig høy temperatur på blokk eller vannet i eksosen. Da valgte vi å ta en laaangsom tur til verkstedet, for å få dem til å sjekke om det var en sensorfeil, eller ett eller annet annet vi ikke forsto (FinnCs kompetanse er betydelig større enn min)

 

Et par ganger på veien prøvde vi å øke farten litt, da gikk alarmen hver gang, og vi roet ned.

 

Godt og vel fremme avtalte jeg at det skulle gjøres en sjekk, de profesjonelle var i tvil om hva dette kunne være.

 

I den grad det foreligger en fasit, er den som følger:

Impelleren har gått i oppløsning. Dette har vel da antakelig skjedd første gang jeg hadde overoppheting, da på grunn av at vannet hadde rent ut i bunnpannen. Når båten går på tomgang, har impelleren klart å dytte nok vann gjennom til at temperaturen holdt seg innenfor rimelighetens grenser, og at det så ut til at det kom nok vann ut av eksosslangen akter. Etter skifte av impeller har man kjørt båten på full fart over lengre tid uten overoppheting.

 

I morgen henter jeg båten hjem, håper den da fungerer greit, og er klar til å ta meg på fisketurer når en toukers periode med nærmest fulltids fravær er over.

 

Bitteliten; du foreslo tidlig i tråden at impelleren var å betrakte som skyldig til det motsatte var bevist. Gratulerer!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Merkeverkstedet hevder at de kjører originaldeler. Jeg har begrenset mulighet for å sjekke det. Gikk hjem med båten i dag i god fart, og da holdt temperaturen seg der den skulle. Men det gode spørsmålet er selvsagt om det er noen som helst grunn til å tro at såkalte originaldeler holder høyere kvalitet enn andre deler som passer.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...