Jump to content

Tidenes verste båtsesong?


Jori

Recommended Posts

Idag plukket jeg opp båten for godt denne sesongen. Flomm nr. 2 i Mjøsa på samme sesong, nå får det holde. Har klokket 25,5 driftstimer, kan ikke huske jeg noen gang har brukt båten så lite. Flommen i Juni får jo ta sin skyld, men det har på indre østland vært nesten 3 måneder med konstant regn, ikke en dag uten regn. Vi båteiere mente fjoråret var ille på Mjøsa, men dette tar kaken.

Har det vært like ille hos dere andre rundt om i landet?

Link to post
Share on other sites

Har vel vært en smule bedre i år enn i fjor, men ingen høydare.

 

De fleste pakker vel sammen og tar båten på land snart, og venter på an kald og ufyselig vinter med mye snø.

 

Ser ut som jeg slipper ta opp noen båt, eller passe på den i vinter.. . Om det blir båt neste år for tiden vise.. .

Blir jo rimligere å reise fremover siden krona mest sannsynlig holder seg sterk. Tipper mange vil reise enda mer, og finne stabilt sommervær.

Link to post
Share on other sites

Nei, det har ikke det. Vi har hatt den tørreste og mest vindstille sommeren på flere år. Også den første sommeren på et par år med skikkelige badetemperaturer. Vi har stort sett vært mellom Hvaler og holmene utenfor Grebbestad :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ja det har vært litt mye regn, særlig nå i august og september! Vi hadde båtferien i andre - fjerde uke i juli på begge sider av Skagerak! Slettes ikke dårlig! Bedre enn både 2009 og 2010. Avisene "jazzer" det opp! Været ute på skjæra er ofte godt selv om bygene drar over land!

 

Vær og vær, herr Blom?

 

For ikke å forglemme sommeren 2007 da hele Vestfoldkysten var kaffebrun av flomvann fra bl. a. Lågen og man måtte "rusle" forsiktig rundt for ikke å kræsje i "sinkere"!

 

Blid tross alt, senest igår og idag!

 

Vet ikke om det er "taktisk" lurt å "svi av" alle kronene i utenlandet. Flere av perlene langs norskekysten, her på Østlandet jaffal, er helt avhengig av noe få hektiske sommeruker for å få det til å gå rundt!

 

Det blir færre og færre steder fro å fylle drivstoff og ditto med små lokale kolonialbutikker f. eks.!

 

Omtrent synonymt med å handle på storsentrene for så å bli muggen når lokalbutikken må legge inn årene, for å benytte en maritim term!

 

Ha en fortryllende og duskregnfylt aften!

 

Mvh. Strawberry

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Hei. Ja i år har da vore ille, eller mykje vær som eg pleier å sei. Eg synest alt vær har sin sjarm, så båten blir brukt både når da e vått og mørkt. Men i år har da vore så vått at eg ikkje har fått tatt vedlikeholdet på kutteren slek som eg hadde ønska. I fjor logga eg 500 tima, litt mindre i år. Båten blir då brukt heile året. Får håpa på ein fin vinter.

Link to post
Share on other sites

Må påpeke at for oss som har båt på Mjøsa er en normal sesong ca. fra midten av mai til ut september. Midten av mai skyldes av innsjøen ikke har nok vann i havnene til at vi får lagt ut båtene noe tidligere. I midten av oktober kan vi få den første snøen, og dermed har vi ett relativt kort sesongvindu. Når vi så fikk flommen i 8. juni måtte vi ta opp båtene og kom ikke utpå igjen før i slutten av juni. Som jeg skreb i starten, og jammen har det ikke nå kommer en flom nr. 2. I natt og idag regner det bøtter igjen, noe som da har vært typisk for alle de tre sommermånedene på innlandet.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Vi planlegger å ta opp båten til uka og sitter igjen med inntrykk av en ganske bra båtsommer her i ytre Oslofjord. Fellesferietiden hadde vel som vanlig en del uforutsigbare og skiftende værforhold, og langtidsplanlegging med yr.no på skjermen har ikke vært enkelt i år heller. Ser man imidlertid sommeren under ett, så har jo finværsperiodene vært der - det har mer vært snakk om å være klar til å benytte dem når de kom. Vi delte ferien inn i to perioder - en på forsommeren og en i første halvdel av august, og hadde flaks med det. Det er loggført 15 overnattinger og 410 nm på 61 motortimer, noe vi syns er helt greit. En sjøtemperatur på opp til 23-24 grader i begynnelsen av august bidrar jo heller ikke akkurat til å ødelegge minnene om en fullt ut akseptabel båtsesong.

 

Her er litt fra årets samling på minnebrikken:

 

p1000812.jpg

Helgen 3. - 5. juni på Østre Bolæren.

 

 

p1000940.jpg

Helgen 25. - 26. juni i Sandspollen.

 

 

p1000962.jpg

"Indre led" syd for Strömstad (Ôddö/Edholmarna)i begynnelsen av juli

 

 

p1000978.jpg

Sommerkveld 6. juli på veg nordover langs Rauer

 

 

edholmen__morgenidyll2.jpg

Morgenidyll ved Ôddö/Edholmarna i månedsskiftet juli/aug.

 

 

imag0219.jpg

Vikerhavn (Hvaler) i månedsskiftet juli/aug

 

 

vettnet3.jpg

Vettnet (Koster) i begynnelsen av august

 

 

rognebaer_geitoeya.jpg

- og til slutt litt høststemning på Geitøya/Mærrapanna i begynnelsen av september

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt 3 uker med steikende sol og over 30 grader hver dag, vel å merke på Kreta.. Båten..? Ja, den har stort sett ligget å lenset seg selv i sommer. Klok av skade fra i fjor bestilte jeg 3 uker i syden. Båten har vært en tur på land og ligger nå nyspylt for groer og klar for bruk så får vi se om det blir noen fine høstdager i september / okt. Joda, det regnet når den var på land også :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Knallsommer, 5 ukers ferie og med regn kun 3 dager. Startet ferien på St. hans og hadde supert vær i 3 uker. Så da på langtidsvarslet at drittværet kom, og begynte da å jobbe igjen inntil været snudde. Nye 10 dager fra slutten av juli, med svært varmt vær og med badetemp over 23 grader. Beste sommeren på svært mange år.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Enig med REM. Vi hadde 2 ukers båtferie etter St. Hans. Stort sett fint vær, dog uten de helt store temperaturene. Men vi var godt fornøyd da vi kom hjem fra vår sørlandstur.

 

Så jobbet vi 2 uker, og deretter traff vi utrolig godt med vår siste ferieperiode. Siste uka i juli og første i august. Helt fantastisk! En snau uke i indre Oslofjord, deretter svenskekysten ned til Fjãllbacka. Vi så ikke en regndråpe på 11 dager, og det ble badet i sjøen hver eneste dag.

 

Der er den beste båtsommeren vi har hatt siden vi startet med båt. Riktignok har det blitt for få helger med båt i år, men i sommerferien traff vi utrolig godt med tid og sted!

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Sesongen startet flott med sommer vær i nesten 2 uker i månedsskiftet april/mai. Etter det har det enten blåst kald nordavind eller regnet. Andre dritsommer på rad. Møre og Romsdal har ligget uhyggelig dårlig plassert i forhold til godværet i år. I vinter skal båten innendørs, slik at jeg få noen gode opplevelser med puss og vedlikehold.

Link to post
Share on other sites

Verste båtsesong?? Tenk hvor koselig det er med lyden av dråper på taket, ikke sånne som er hos meg i skrivende stund (bøtter) og muligheten til å lokalisere lekkasjen rundt vinduet...... :giggle::giggle::giggle::flag_bp:

 

nettopp det ja :giggle: :giggle:

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

60 overnattinger, 150 motortimer. Fantastisk båtsesong så langt, båten skal på land i slutten ac oktober.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Begynte båtsessongen i påsken. Den var utrolig fin.

Ellers greit vær. I slutten av ferien var det knallbra.

I høst har det vel ikke vært det beste været, men synes temepraturen holder seg bra her på Østlandet

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...