Jump to content

Tidenes verste båtsesong?


Jori

Recommended Posts

Begynte båtsessongen i påsken. Den var utrolig fin.

Ellers greit vær. I slutten av ferien var det knallbra.

I høst har det vel ikke vært det beste været, men synes tempraturen holder seg bra her på Østlandet.

Mye bedre i år en i fjor. Da blåste det mye

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

25 overnattinger, 100 motortimer og en flott båtsesong langs svenskekysten med lite vind/bølger/regn, ingen maneter, deilig badevann og god varme. Blir ikke mye bedre enn i år.

Men jeg må innrømme at vi var litt skeptiske etter fjorårets sesong, så vi tok tre uker i syden først..

Nå er båten på land og fjellet kaller:)

Link to post
Share on other sites

En knallsommer sett med våre øyne.

Vi har benyttet båten mer enn tidligere sesonger, om det måtte gå ann? Vi føler begge at denne sommeren har vært over gjennomsnittet værmessig. (På den gode siden)

Vinteren som ligger bak oss var en nedtur. Mye is i Oslofjorden men fisketurer ble det allikevel.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

At det ikke har regnet så mye på sør- og østlandet siden 50-åra betyr vel at det ikke har vært noe knallsommer. Den har i perioder imidlertid vært bedre enn i fjor, men noen knallsommer vil nok de aller fleste ikke kunne kalle det. Da har man glemt hva knall sommervær er.

Badevannet har imidlertid ikke vært så værst, og det har jo vært noen dager med sol og varme også. Stabilt har det imidlertid ikke vært.

 

Man får håpe på mer stabilt godvær neste sommer, men er vel ikke så veldig optimist.

Link to post
Share on other sites

Sommern måles for oss den tiden vi tilbringer ombord. Derfor knallsommer!

Jeg har ingen langferie men fri fra torsdag kveld til mandag morgen. Derfor oppleves denne sommeren fin. Og når våren startet allerde ved påsketider skal vi ikke klage.

Det som satte preg på oss var bortgangen til Tine IV. Ufattelig at han er borte......


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Synes ikke det har vært så galt i sommer.

I Trøndelag og NordNorge!!

Har da hatt værre sommere her oppe.

Alt korn er kommet i hus. Slåtten likeså.

Jordbærsessongen var kanskje ikke av det beste, men-men :sailing:

Været og ikke minst fiske, har vært fint i august og første del av september.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Gøy å se hvor forskjellig vi har opplevd sesongen. Nå er det helt sikkert avhengig som mange sier at det var oppholdsvær når de hadde ferie, og dermed oppleves sesongen bra.Som jeg sa på innlandet har det ikke vært en dag uten regn ett eller annet sted, og dermed vanskelig å oppleve sesongen som bra. Men det har nok i snitt vært en grei temperatur i sommer, ikke de knallvarme dagene, men ei heller noen spesielt kalde, snittemperaturen har vel vært litt høyere enn normalt, etter hva jeg oppfatter.

Link to post
Share on other sites

Hadde fem dager med regn fra 22 juli til 11 august, og resten var brukbart nedover sørlandskysten. Har logget mellom 60 og 70 motortimer i sommer. I Oslo var siste gode sommer som var tørr i 2006. Har regnet en del i Oslo, og det har vært få gode kvelder etter jobben det har bryet verdt å stikke på vannet. :nonod:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Jeg reageret bare på Knallsommer -utrykket. Sommeren er fra mai til august, og den har vært veldig variabel mht været, mye regn. At noen har hatt sommerferie i en god periode, eller at det har vært fint vær i påsken vil vel ikke si at det har vært en knallsommer?

 

Man kan jo også ha forskjellig mening om hva som er bra vær. Noen liker at det ikke er så varmt, og gjerne litt skyet. Blir det knallvarmt og sol så klager noen da også. Likevel vil jeg vel si at de fleste ønsker seg bra temperatur i luften og vannet sommerstid, og gjerne ikke så mye nedbør. Lite vind er også noe de fleste ønsker.

 

...... med ønske om en riktig knallsommer neste år :wink:

Link to post
Share on other sites

Fem dager til jeg drar til Kreta og får litt mere ordentlig sommer. Siste gang var i august, også da på Kreta. For meg blir det ikke en ordentlig sommer hvis jeg ikke kan gå i postkassen for å hente dagens avis uten å måtte ta inn alle puter for å unngå at de blir våte når neste runde nedbør kommer, og før jeg har rukket tilbake fra postkassen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg aldri har brukt båten så lite som i år. Hver gang vi har planlagt båttur så har det blitt mye vind, og/eller plaskende regnvær. Vi har vært ute på en dagstur, og selv da blåste det såpass at kalesjen revnet i sømmene og måtte inn til reparasjon etterpå! Første sesongen på ti år at vi ikke har overnattet i båten. Men et par fisketurer har det blitt da, bedre enn ingenting. Tipper jeg har max 20 motortimer på motoren i år...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har hatt en flott sommer, set regn 3 ganger, Vi har seilt ca 1700nm,

sol, sol, sol, og mye fin seilevind.

Fra Frankrike til norge.

Så nå er høsten påbegynnt og i helga var det flott vind utenfor rogalandskysten, tarff også en motorbåt på vei nordover jæren.

Så sesongen er ikke slutt ennå.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

For noen er "knallsommer" bare det å få lov til å være i båten. Andre kaller det "knallsommer" når de åpenbart har fri til å dra på vannet når det kun er bra vær. Jeg ser stadig bra vær, men da er jeg på jobben. Båtferiesesongen er når jeg har fri, og da er det stort sett drittvær. Siden jeg har åpen båt så betyr det regn.

 

Det er bare å ta på nok klær så blir det koooselig det da..ehh

Link to post
Share on other sites

Noe må det være i dette med "drittsommer", når NRK ved han derre Melhus fyren i værmeldingen, sier at dette er en av det 3 verste sommerene på sør og østlandet siden de begynte målinger for over 100 år siden. :thumbsdown:

Men... Det er jo trivelig i gjestehavner og vi har stiftet flere hyggelige bekjentskaper, dette pga disse havnene tildels har vært overfyllte. Ofte med 2-3 båter utenpå hverandre.

På den annen side, så har vi fått testet ut den nye kalesja vår...

Og pga denne dårlige sommeren, så måtte Farsund kjøre en ekstra bryggedans (den første regnet vekk) og det akkurat når vi var der.. Så det er også flaks... :cheers_wine:

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

For meg blir det ikke en ordentlig sommer hvis jeg ikke kan gå i postkassen for å hente dagens avis uten å måtte ta inn alle puter for å unngå at de blir våte når neste runde nedbør kommer, og før jeg har rukket tilbake fra postkassen.

 

:yesnod::yesnod:

 

Værste sommeren i mitt minne, som strekker seg tilbake i tiden rundt jul.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg reageret bare på Knallsommer -utrykket. Sommeren er fra mai til august, og den har vært veldig variabel mht været, mye regn. At noen har hatt sommerferie i en god periode, eller at det har vært fint vær i påsken vil vel ikke si at det har vært en knallsommer?

Jeg synes heller ikke det har vært så mye å skryte av når vi ser hele sommeren under ett. Vi hadde flaks med ferien, da vi fikk nesten 14 dager med sol, mye varme og lite vind. Men det er omtrent det eneste vi har hatt av fint vær i sommer også. Jeg synes ikke det er så veldig ålreit å være ute på sjøen når det blåser kuling, og det har det gjort MYE i sommer. Ihvertfall de helgene jeg kunne tenkt meg å dra på båttur. Så alt i alt, etter min mening har det vært en dårlig sommer. Omtrent det samme som i fjor. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Ja - alle menneskene var under vann :cool:

Humor er det i alle fall her på Båtplassen!

 

Svært mange klager på været her på Vestlandet i år. Vi har brukt båten forholdsvis mye, og har registrert at været som regel har vært bedre enn værmeldingen. Dessuten, lyden av regndråper på takluken rett over dobbelsengen, HAR en helt spesiell effekt på blondiner!

Link to post
Share on other sites

Mere eller mindre en af de værste somre jeg har oplevet. Vi har haft den næst-mest regnfulde sommer siden DMI begyndte at måle i 1887, og fået ca. 2-3 gange så meget regn som normalen (vi manglede 2mm for at slå rekorden på 323 i snit). Nogen steder har dog fået omkring 550 mm i løbet af sommeren. Det har blæst og været overskyet meget af tiden. Jeg tror faktisk de fleste danskere vil mene at vi ikke har haft nogen sommer i år, men at efteråret startede omkring mindten af juni... :headbang:

 

Har været meget på båden, men det er første gang at jeg har haft oliefyret tændt i 14 dage i juli månede, det siger lidt om temperaturen, og første gang der er blevet brugt så meget tid i havn.

En helt igennem misserabel sommer vejrmæssigt i Danmark, og det ser ikke ud til at efteråret bliver bedre, lige nu har vi resterne af en tropisk orkan der rammer landet, kort sagt ÆV!

Redigert av pam (see edit history)

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...