roderunner Startet 11.September.2011 Del på Facebook Startet 11.September.2011 hei. Har en NB 840 med mercruiser 230 og Bravo 2 drev (220 timer/5 år). Skulle ut på fisketur i går og fikk en del problemer. Det er en stund siden båten har vært brukt. Regnet derfor med at det var en del groe. Da jeg var kommet ut av havna og skulle opp i marsjfart var det ikke mulig å nå mer enn 10 knop. Hadde rett turtall (3100). Dette skal vanligvis gi 17-20 knop. Regnet med at det bare var groe og fortsatte ca. 30 minutt. Ha gikk hastigheten 1-2 knop ned og det kom mekaniske lyder fra drevet og lett risting. Snudde da og klarte å liste meg hjem i 4 knop... Båten skulle opp nå i høst til belgbytte og ettersyn. Belg har ikke vært byttet men sjekket når mulig. Oljenivået til drevet er ok og det er ikke synlige tegn til oljelekkasje. Når jeg kom hjem virket da også som det ble harde inn/utkoblinger mellom fri og forover/revers. Er det noen som har peiling på hva dette kan være? Espen Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 11.September.2011 Del på Facebook Svart 11.September.2011 Om det var groe kunne du sikker se med selvsyn ?. Dersom så var og du har gass i bånn i 30 min, da sliter du motor og aksling maksimalt. Er ikke overasket at den belastningen kan ha gitt nye skader. Du hadde vel gassen i bunn og belastet motoren og drev unormalt mye over 30 min da turtallet er under anbefalt ? Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Frøken Fryd Svart 11.September.2011 Del på Facebook Svart 11.September.2011 Enig med Contraband, man bør ikke dra på over så lang tid hvis båten ikke kommer opp. Jeg ville uansett begynt med å se om det var kommet olje ut fra ekspansjonstanken til drevet. Har det gått varmt renner oljen over. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.September.2011 Del på Facebook Svart 11.September.2011 Du har muligens havarert drevet ditt. Du kan jo tilte opp drevet og kjenne om propellen roterer lett i fri, hvis ikke: Ta opp båten og ta av lokket på øvre girhus, da ser du drevene. nr 13 her Tipper du ser det når du tapper av giroljen også. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 11.September.2011 Del på Facebook Svart 11.September.2011 Det enkleste er å sjekke om vulkaniseringen i propellen er gåen. Se etter gummiperler i kantene på vulken. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
roderunner Svart 12.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2011 Takk for gode innspill. Får se hvor alvorlig dette er når jeg setter opp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.