Jump to content

Trenger tips for å få av propell på DPx drev


Kristina III

Recommended Posts

Jeg har 2 x D4-260 (2008) med drev. Båten ble tatt opp i går og like etterpå skulle jeg ta av propellene.

De ytterste gikk greit. Men jeg har ikke klart å få av de innerste. Jeg setter på spesialverktøyet fra VP, og vrir mot klokken.

Girene ble satt forover (for de innerste) slik som det står i manualen, i tillegg til at jeg brukte planke mellom propell og drev. Når jeg ikke fikk dem av sprayet jeg med CRC og lot dem stå over natten. Sitter like fast. Det sitter så godt at jeg bøyer metallet i spesialverktøyet.

 

Er det noe jeg mister her? Er de links allikevel? Eller er de rett og slett rustet fast.... Hadde full service i vinter hos merkeverksted og den har stått lagret inne.

Link to post
Share on other sites

Om dette "verkstedet" har gjort jobben sin,regner jeg at du måtte vaske bort en del fett slik at CRC fikk virke.

Om ikke mutter/gjenger på aksel er innklint med fett kan mutter og propeller sitte meget godt.

 

Ja,og du skal vri i mot klokken,er mange som har ødelagt verktøyet sitt på denne mutteren.....

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Hmmm er du sikker på at det er DPX? Trodde disse motorene bare ble levert med DP-H og DP-R og de har iallefall høyregjenger på begge propellmuttere, altså moturs for å løsne. Rust er det nok ikke fordi akselen er i syrefast stål og mutteren er laget av bronse. De har nylonlåsing og skal ikke sitte så fryktelig hardt. Tiltrekningsmoment:50-70 Nm

Link to post
Share on other sites

Det er ikke DPX, men DP-H. Jeg skrev DPx med liten x fordi jeg regnet med at det er samme mutter på både -H og -R...:)

Ser nå at det helt klart bare forvirrer å skrive DPx.

Link to post
Share on other sites

Tiltrekningsmoment:50-70 Nm.

 

I boken mener eg å har lest det står 200 nm på innerste og 100 nm på den ytterste (framre og bakre)

 

Har du prøvd å åpne den med latmansarm? dei kan sitte godt fast.

 

 

Mvh Tom Erik

Edited by Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Låner tråden da jeg skal ta av propell på DPH drev for første gang. Fulgte manual som sier gear i revers for første mutter og antar da at den skal løsnes medurs. Men selv med en planke mellom propell og drev synes jeg at jeg den satt veldig godt. Noen som kan bekrefte at ytterste mutter på DPH skal løsnes medurs og at jeg må tørre å ta i litt mer?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...