Kristina III Startet 11.September.2011 Del på Facebook Startet 11.September.2011 Jeg har 2 x D4-260 (2008) med drev. Båten ble tatt opp i går og like etterpå skulle jeg ta av propellene. De ytterste gikk greit. Men jeg har ikke klart å få av de innerste. Jeg setter på spesialverktøyet fra VP, og vrir mot klokken. Girene ble satt forover (for de innerste) slik som det står i manualen, i tillegg til at jeg brukte planke mellom propell og drev. Når jeg ikke fikk dem av sprayet jeg med CRC og lot dem stå over natten. Sitter like fast. Det sitter så godt at jeg bøyer metallet i spesialverktøyet. Er det noe jeg mister her? Er de links allikevel? Eller er de rett og slett rustet fast.... Hadde full service i vinter hos merkeverksted og den har stått lagret inne. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 11.September.2011 Del på Facebook Svart 11.September.2011 Om dette "verkstedet" har gjort jobben sin,regner jeg at du måtte vaske bort en del fett slik at CRC fikk virke. Om ikke mutter/gjenger på aksel er innklint med fett kan mutter og propeller sitte meget godt. Ja,og du skal vri i mot klokken,er mange som har ødelagt verktøyet sitt på denne mutteren..... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Kristina III Svart 11.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2011 Takk for svar. Da er det bare å pøse på med mer CRC. Det var svært lite fett rundt mutteren. OK på akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.September.2011 Del på Facebook Svart 11.September.2011 Hmmm er du sikker på at det er DPX? Trodde disse motorene bare ble levert med DP-H og DP-R og de har iallefall høyregjenger på begge propellmuttere, altså moturs for å løsne. Rust er det nok ikke fordi akselen er i syrefast stål og mutteren er laget av bronse. De har nylonlåsing og skal ikke sitte så fryktelig hardt. Tiltrekningsmoment:50-70 Nm Sitér dette innlegget Link to post
Kristina III Svart 11.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2011 Det er ikke DPX, men DP-H. Jeg skrev DPx med liten x fordi jeg regnet med at det er samme mutter på både -H og -R...:) Ser nå at det helt klart bare forvirrer å skrive DPx. Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 12.September.2011 Del på Facebook Svart 12.September.2011 (redigert) Tiltrekningsmoment:50-70 Nm. I boken mener eg å har lest det står 200 nm på innerste og 100 nm på den ytterste (framre og bakre) Har du prøvd å åpne den med latmansarm? dei kan sitte godt fast. Mvh Tom Erik Redigert 12.September.2011 av Joda3300 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 12.September.2011 Del på Facebook Svart 12.September.2011 (redigert) Iflg. brukerhåndboken som jeg har foran meg (09-2006) står det 50-70Nm på den store mutteren og 70-80Nm på den lille. Det kan jo være en endring? Redigert 12.September.2011 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kristina III Svart 13.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2011 Fikk av propellene i går. Litt CRC over natten og ekstra forlenger som fungerte som latmannsarm gjorde jobben. Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 28.September.2011 Del på Facebook Svart 28.September.2011 Låner tråden da jeg skal ta av propell på DPH drev for første gang. Fulgte manual som sier gear i revers for første mutter og antar da at den skal løsnes medurs. Men selv med en planke mellom propell og drev synes jeg at jeg den satt veldig godt. Noen som kan bekrefte at ytterste mutter på DPH skal løsnes medurs og at jeg må tørre å ta i litt mer? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 28.September.2011 Del på Facebook Svart 28.September.2011 Som jeg har skrevet litt lenger opp i tråden er det høyregjenger på begge propellmuttere, altså løsnes de moturs. Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 29.September.2011 Del på Facebook Svart 29.September.2011 Ok, takker for info. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.