Jump to content

mercruiser 1,7 tdi - for liten i 21-23 fots dc?


Noflow

Recommended Posts

sitter og ser etter daycruiser på finn.no og ser at omtrent alle nyere båter i prisklassen 300.000 +/- er utstyrt med mercruisers 1,7L dieselmotor. hvordan er denne motoren på båter som f.eks. uttern d68, askeladden beetle ol.?

legger ved et par typiske båter som har denne motoren:

 

askeladden beetle: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30258774

bella 640: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30017891

bayliner 652: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30551755

nidelv 610: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29783009

 

har også fått et tilbud på en uttern d68 for 250.000,- med denne motoren. det må da være et godt kjøp om båten er i ok stand? er kjent med at kvaliteten til uttern kan være til dels varierende, men det er jo godt under hva markedet ligger på for tiden.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville prøvd noen aktuelle båter med den motoren og også med andre motorer for å sammenligne. Denne motoren er ganske populær da det ikke er mange så små dieselmotorer å velge blandt til sånne båter. Vær obs på at 1,7 liter betyr at motoren er hardt presset og den har hatt endel havarier. Det kan du lese om her

Det har vært oppgraderinger av motoren, bl.a. bedre stempler.

Link to post
Share on other sites

Ja, min vurdering er at motoren er for liten til denne typen båt. Vi prøvde i sommer å stå på vannski etter en Nidelv 610 med 1,7literen. kom opp med stakkars motor...

Vurder heller en med en nyere type bensinmotor så du slipper å oppleve motorras som endel andre har med denne båt/motorkombinasjonen...

Ps: har forresten en Rinker 232 Captiva som kunne passe midt i blinken for deg! :) Send en pm om du vil.

 

Lykke til med båtkjøp.

Link to post
Share on other sites

Hei vi vurderte en Askeladden 645 på hytta men kjøpte en 585 med påhenger. En på brygga vår har 645 med Merc 1,7. Var med på en prøvetur, og det er tydelig at denne motoren er for liten til den type båt. er for lite momment, syntes ikke gangen var så fin heller. Og støyen var mye høyere enn for påhengeren på vår båt i hvertfal. I tilleg er disse motorene nøye på oppvarminga og Turboen er vel svak. Han ble anbefalt i å kjøre motoren på lavt turtall veldig lemge før han kunne belaste den. Synes sportslige daycruisere fortjener motorer som får dem opp i plan raskere og med bedre marsj/toppfart som skrogene er konstruert for. Jeg ville i hvertfall ikke hatt mindre enn 150hk i en 645

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Har hatt en slik motor i en Beetle. Kjørte den vel 500 timer og opplevde ingen problemer overhode.

 

Båten ble solgt for noen år siden, men det var ikke pga problemer med motor eller båt. Ønsket meg en større båt som var mer egnet for overnatting.

 

Riktignok så var den i minste laget med fulllastet (6 mann ombord) båt, men med 2 eller 3 ombord, som vi som oftes var fungerte den utmerket.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Har prøvd en Wirace 22 med samme motor. Her var det krefter i massevis, dro båten greit i plan med mye folk ombord.

Hyggelig forbruk mellom 22-26 knop.

 

Motoren passer best i lettdrevne skrog, den blir litt snau i Askeladden beetle ( som er en tung og ikke så lettdreven)

 

Motoren er bra tynt når det gjelder kraftuttak og bør belastes forsiktig.

Skal du dra vannski og kjøre bånn jonny hele tiden er ikke dette motoren å velge.

Link to post
Share on other sites

På Ibiza 21 Touring fungerte denne motoren helt utmerket. Riktignok ingen racer, og båten hadde god nytte av trimplan pga. den høye vekten der bak ift. tilsvarende skrog med utenbordsmotor (dvs. Ibiza 20 Touring med vanligvis en 150 hk påhengsmotor). Ibiza 21 med 1,7l dieselmotoren gjør vel vanligvis rundt 34-36 knop med vanlig last og optimal propell.

 

Det har visst vært endel havarier på denne motoren, ikke pga overbelastning nødvendigvis, men fordi en waste-gate ventil har korrodert fast. Dette kan visstnok enkelt forhindres ved å inspisere & smøre den samme ventilen jevnlig.

 

Jeg hadde en slik båt & motor et par år før jeg solgte den for 5 år siden. Var veldig godt fornøyd den gangen.

Link to post
Share on other sites

Ibizaen er kansje en lettere konstruksjon, men Askeladden 645 får ikke mere enn 30, så med fulle tanker og masse folk og pikkpakk blir den nok for liten.. vil Tro Uttern også er i samme vektklasse som Askeladden

 

På Ibiza 21 Touring fungerte denne motoren helt utmerket. Riktignok ingen racer, og båten hadde god nytte av trimplan pga. den høye vekten der bak ift. tilsvarende skrog med utenbordsmotor (dvs. Ibiza 20 Touring med vanligvis en 150 hk påhengsmotor). Ibiza 21 med 1,7l dieselmotoren gjør vel vanligvis rundt 34-36 knop med vanlig last og optimal propell.

 

Det har visst vært endel havarier på denne motoren, ikke pga overbelastning nødvendigvis, men fordi en waste-gate ventil har korrodert fast. Dette kan visstnok enkelt forhindres ved å inspisere & smøre den samme ventilen jevnlig.

 

Jeg hadde en slik båt & motor et par år før jeg solgte den for 5 år siden. Var veldig godt fornøyd den gangen.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Personlig hadde jeg angra meg med 1,7 i Beetle. Synes skroget fortjener å bli utnytta bedre samt ønske om lit høyere masjfart! Syntes det var mye støy og vibrasjon fra den i forhold til vår påhenger 4t, riktinok 19 fot Askeladd da. synes man må kunne masje i 25-30 knop med en sånn semisportslig daycruiser, men det er jo min personlige mening da. Noen synes sikkert det er greit med en masjfart på 20-25. tror det blir mere økonomisk og mye mindre slitasje/påstand på motoren om den er lit større såmm at man ikke kjører på så høy utnyttelse av motoren på sikt! Ønsker deg lykke til med valg av båt! råder deg til å prøvekjøre flere motoralternativ!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

 

Det har visst vært endel havarier på denne motoren, ikke pga overbelastning nødvendigvis, men fordi en waste-gate ventil har korrodert fast. Dette kan visstnok enkelt forhindres ved å inspisere & smøre den samme ventilen jevnlig.

 

 

Det tviler jeg på. Å forhindre korrosjon her er nok ikke bare å spraye på noe cr-c el.l. Turboen måtte hatt en wastegate ventil som ikke ruster. Støpestål ruster og vannfortrengningsmiddel ala cr-c forsvinner lenge før det blir driftstemperatur på turboen. Husk at så lenge båten ligger på vannet står det sjøvann og skvulper bare noen desimeter nedi eksosrøret fra turboen.

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen måte å forhindre at vannet står rett nedenfor turboen på (hvis det er problemet)?

 

Finnes det andre varige løsninger med armen som styrer ventilen?

 

(Skjønner ikke at dette ikke er løst av fabrikanten for lenge siden? Har ikke slik maskin selv - ennå)

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Finnes det noen måte å forhindre at vannet står rett nedenfor turboen på (hvis det er problemet)?

Nei, en turbo i båt står nødvendigvis der. Det finnes tørreksos på noen motorer men det skaper utfordringer for å beskytte mot brann.

 

Finnes det andre varige løsninger med armen som styrer ventilen?

Det finnes mange motorer uten waste gate. Og det finnes ekstern waste gate som er laget for marin bruk.

(Skjønner ikke at dette ikke er løst av fabrikanten for lenge siden? Har ikke slik maskin selv - ennå)

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svaret på spørsmålet ditt er ja. Jeg mener at denne motoren ikke har noe å gjøre i verken Askeladden beetle eller Uttern d68. Under motorisert bil og båt er det bare å styre unna. Beetle'n er en nydelig båt med bensinmotoren (220 hk tror jeg det er), men med 117 hk diesel er det bare støy og irritasjon over for lite kraft.(personlig synspunkt fra en som liker å ha litt ekstra å dra på med og antaglig er noe inhabil)

Link to post
Share on other sites

ser etter hva dere beskriver her at en slik motor ikke er noe for meg i en såpass stor båt. har tenkt over dette mang en gang, hvorfor er stort sett alle båtene på markedet i denne klassen levert med denne dieselen, når en såpass stor del av folket mener dette er for lite?

 

men hvordan er bensinmotorene å eie i forhold, man får jo mye mer motor for pengene. ta f.eks. mercruiser 4,3 mpi - 220hk(?) Dette er jo en moderne innsprøytningsmotor med krefter nok til å drive slike båter. er forbruket så alt for mye verre, hvordan er servicekostnader til sammenligning til en dieselmotor?

skulle jo tro det var mye lettere å gjøre et godt kjøp på båt med bensinmotor ettersom det virker til at folk sliter litt med å selge de til tider. sannsynligheten for at den motoren har levd et bedre liv er jo også stor, ettersom gassen ikke trenger å være i bunn hele tiden.

Link to post
Share on other sites

Den gangen for noen år siden så var det vel ikke så mye å velge i blant lettvekts dieselmotorer til mindre planende båter.

Og 1,7 litern var vel også ganske rimelig så da ble den valgt etter økonomi, og ikke fordi den egentlig var kraftig nok etter dagens krav på båter av en viss størrelse.

 

Det finnes jo alternativ som er både sterkere og mere driftssikre, men som regel må man jo betale ekstra for det.

Men det vil man neppe angre :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Når en studerer disse annonsene det er linket til slår det meg at typisk driftstid for båt typen er rundt 50 timer pr. sesong og lavere.

 

Hvor mye av dette som er i marsjfart blir spekulasjon. Men godværsbåter bruker oftest å cruise rundt i dorgefart med litt transport etapper innimellom. Hvorfor skal man slite med en liten skranglete mini diesel som i tillegg krever spesiellt nøye ettersyn for ikke å gå i stykker disse timene? Båt skal da være gøy :confused:

 

Kjøp en med skikkelig V6 motor. :cheers: Ingen turbo havarier, ingen diesel dyr. Deilig lydbilde, riktig effekt for båten og super enkel service. Olje, oljefilter, bensinfilter og tennplugger (annet hvert år muligens). Drevet er det samme uavhengig av motor.

 

Bensin motoren bruker 20 -30% mer under fart. Men det totale regnestykket kan fort bli til dens forsvar om diesel motoren sier takk for seg. Og diesel service er dyrere enn bensin service på verksted.

 

Mange gisper etter luft når de oppfatter at jeg har V8 bensin i min. Jeg har regnet på totalbildet utallige ganger. Svaret er det samme hver gang. Diesel lønner seg ikke ved gjennomsnittlig sommerbruk av båten. Tvert i mot ville de fleste spart store penger på å kjøpe bensinmotor istedet. Også lukter bensin bedre enn diesel :seeya:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Jeg har to sånne motorer i min Windy 9800 (ca. 4500kg) dvs det er volvo penta versjonen av 4,3 EFI. Jeg har ikke nøyaktige servicekostnader, jeg gjør allt selv og deleprisene er som på bil: billig. Seks liter olje á 45kr/l, oljefilter og bensinfilter á ca. 125kr, seks tennplugger á noen hundre, impeller á 400kr, pluss anoder, belger, drevspray og litt fett. Impeller, belger og plugger er annethvert år, noen lar de gå lenger.

Jeg cruiser i 27-28kn@3200rpm og bruker ca 2,2 l/nm. "Bruker" vel da kanskje 250hk. Tipper en sånn båt du ser etter ligger rett over litern. Min Hydrolift F-23 gjør nesten 50kn med én sånn. Dieselmotorer bruker gjerne ~30% mindre enn bensin, men med service til en femtedel av prisen og motorpris som også er langt lavere skal du kjøre mye for å forsvare dieselalternativet.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja, har jo tenkt tanken noen ganger, det frister ganske så mye når man ser hvor mye man faktisk kan få for pengene i denne prisklassen om man er villig til å gå for bensinmotor. bensinmotorene er vel ofte bygd opp en del enklere, så det er mindre som kan gå galt. det er vel ikke noe særlige problemer med innsprøytningssystemet på slike motorer?

 

lurer på om det totale regnestykket vil ende opp med at det beste vil være bensin, sånn egentlig. er jo borte halve sesongen iom. jeg jobber innen offshorebransjen og er vekke 4 uker i slengen. så spørs jo hvor mange timer det blir brukt iløpet av en sesong.

Link to post
Share on other sites

Også lukter bensin bedre enn diesel :seeya:

Nå syns jeg vel ikke at lukten av hverken det ene eller det andre er noe man bør nyte for nytelsens skyld :lol:

Men bensin brenner iallefall ganske godt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Min båtbruk sier ca 300nm per år og de fleste timene i båten blir med motorene av, jeg kjører hovedsaklig i cruise-hastighet. Skillet på når det lønner seg med dieselmotorer ligger nok høyere enn de fleste vil innrømme :lipseal:

I det siste har jeg brukt en seksmeters daycruiser med 115 totakt. Jeg begriper ikke hvorfor folk velger dette når det finnes mercruiser 4,3 o.l.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...