Hanziram Startet 13.September.2011 Del på Facebook Startet 13.September.2011 Jeg har en mercury viking 10 hk 2t som "hakker" ved fullt pådrag. jeg har kjørt med dette en stund, for det har gått bra så lenge jeg har slakket av litt. problemet nå er at den går bare ved 1/2 gass. drar du på mer hakker motoren, og holder du han der en stund kveles han. jeg har sjekket plugger og de er ok, den starter på første drag å går fint på tomgang. har noen en anelse på hva det kan være og hva jeg kan gjøre? jeg er ingen mekaniker, så trenger god forklaring :D Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 13.September.2011 Del på Facebook Svart 13.September.2011 "Hakking" krever litt nærmere beskrivelse. Kanskje ta opp med lyd eller video? Kjapp hakking kan f.eks være tenningsproblemer. Å bytte plugger er blant de første ting å prøve. Enkelt og billig. Blant de ting du bør ha i reserve med i båten, godt innpakket slik at de ikke korroderer. Finnes spesielle tette tennplugg-emballasje i plst til 5-10 kr stykket. Prøvd å trykke på "ballen" / håndpumpen på bensinslangen og sett om det skjer da? Har du flere bensinslanger å prøve med? Lønner seg uansett å ha en i reserve. I eldre håndpumper kan materiale løsne og hindre gjennomstrømning. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 14.September.2011 Del på Facebook Svart 14.September.2011 Kan gjerne være at motoren suger falsk luft en plass, gå over alle koblinger på bensinslangen, regner med lufteskruen på tanken er åpen? Sjekk filter og bensin pumpe på motoren. Når du kjører fullfart prøv med litt choke. Sitér dette innlegget Link to post
Hanziram Svart 15.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2011 Takker for svar :D da har jeg gått over slanger og sjekket for evt luftlekasje, sjekket bensinfilter, skiftet bensin og prøvd og pumpe under kjøring. Og det blir ikke noe bedre, så motoren får seg en snartur på verksted. Jeg kommer tilbake og gir svar på problemet når de har funnet ut av det på verksted, så kansje det blir til hjelp for noen andre i fremtiden :D Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 15.September.2011 Del på Facebook Svart 15.September.2011 Håper det ikke blir en dyr fornøyelse Flott at du gir beskjed åssen det går videre Sitér dette innlegget Link to post
Hanziram Svart 29.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2011 Da er motoren kommet tilbake fra verksted, og det viste seg at det var statoren som var problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2011 Skulle til å si det når jeg så denne tråden nå. Min stator tok også kvelden og det viste seg at de originale statorene var på grensen til feilprodusert, iallfall av mindre god kvalitet. Svært mange av dem har feilet. Kjennetegnes på at viklingen er støpt inn i rød plast, den forbedrete utgaven ser mer ut som en vanlig spole. Men jeg har fortsatt problem med at den 'hoster' på ca 1500 omdr. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 29.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2011 Fikk du ny, reparert / skiftedel? Kan vi spørre om delepris og rep-pris? Sitér dette innlegget Link to post
Hanziram Svart 1.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2011 statoren kostet 1693+moms, feilsøking og skifte vart ca 1,5 times arb. 690pr time+moms. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.November.2011 Del på Facebook Svart 1.November.2011 Jeg kjøpte statoren fra Ravns garage, kr 1411 inkl mva. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.