Jump to content

Ny båt +/- 35 fot som "skal kunne alt" - hvilken?

twisterx

Recommended Posts

Emnetittelen sier vel det meste. Vi er såvidt igang med å vurdere hva slags båt vi skal kjøpe neste gang.

Litt om behovene våre:

- Vi er 5 i familien og ønsker oss faste soverplasser til alle 5. Dersom båten har en stor midtkabin så kan muligens det være et alternativ at alle de tre (små) ungene sover der sammen.

- Vi bor i Trondheim og kjører mye ut og inn av Trondheimsfjorden. Det betyr at både relativt høy og relativt økonomisk marsjfart er ønskelig.

- Vi elsker å fiske. Dermed bør vi finne en båt som lar seg fiske fra.

- Vi (iallefall min bedre halvdel) liker å sole seg..

- Det at vi bor i Midt-Norge betyr at båten bør kunne benyttes også selv om det høljer ned..

- Prismessig så regner jeg med at vi havner et sted mellom 2 og 3 mill.

Vi har vurdert Windy sine modeller (33 og 37). Men slik jeg ser det så er de kanskje litt vanskelige å fiske fra?

Viksund har også vært vurdert, men jeg synes dette kanskje blir litt traust og ønsker meg noe som er noe mer moderne kanskje?

Marex 370 har vært vurdert men vi faller liksom ikke helt for den heller..

Det ultimate hadde kanskje vært en ny Sealine F42, men det går hverken for innkjøpsbudsjettet eller driftsbudsjettet..

Hadde vært interessant å høre hva dere som er erfarne "storbåteiere" mener om saken. Jeg antar at mange av våre ønsker også har figurert på deres ønskelister?

PS: Har idag en 25" daycruiser og veldig lite erfaring med store båter.

Har ikke søkt etter noen tester enda, men 63P/L er anerkjent som noe av det bedre VP har laget. Inneholder ikke noe computer eller digital styring.

Brukeren "ebonita" her på forumet har en P40 med samme maskiner. Han har installert fuel-flow-monitorer og har laget en tabell over dette. Det stemmer godt med forbruket en kompis av meg har på samme båt/motor.

https://baatplassen.no/i/topic/28954-diesel-forbruk-princess-414-m2xtamd60c-2x255hk/page__p__552960#entry552960

Denne er enklere å manøvrere enn en 20-foter, tro meg (IPS-drev). Masse plass, masse komfort, flott plass på akterdekket, solplass på fordekket, flott salong.

Hvor økonomisk den er mtp. på forbruk vet jeg ikke, da jeg ikke har så mange båter å sammenligne den med. 9 knop er veldig økonomisk, 38 knop er ca. 125-130 liter i timen.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Ja, vi har sett på NordWest. Og både 370 Fly og 390 har mye av det vi er ute etter - bortsett fra en ting. De er så utrolig gammeldagse innvendig. Se på dashboardet for eksempel. Ser ut som det er hugget ut av et stykke tre! Hadde man fått disse modellene med interiøret til 370 Sport så hadde det vært mer fristende.. Når tror du den oppgraderingen kommer på 370 Fly og Coupe? Og evt på 390en? Men når jeg tenker meg om så dukker det jo da opp et nytt problem - nypris for en NordWest er nok utenfor rekkevidde. Det spørs nok om vi må akseptere en noe gammeldags look for å få oppfyllt alle de andre kravene..

Denne er enklere å manøvrere enn en 20-foter, tro meg (IPS-drev). Masse plass, masse komfort, flott plass på akterdekket, solplass på fordekket, flott salong.

Trodde egentlig at de store Nimbusene lå høyere i pris. Må sjekkes ut nærmere!

Hvad med en Viknes 1030? Den er jo speciel. Men meget funktionel.

Med en slik vil vi skli rett inn i Trønder-mafiaen iallefall :giggle: Men vi tittet på en 1080 Sunbridge (er det noe som heter det?). Men fruen protesterte høylydt - "det ser ut som en sjark" var vel noe slikt hun sa...

Ja, vi har sett på NordWest. Og både 370 Fly og 390 har mye av det vi er ute etter - bortsett fra en ting. De er så utrolig gammeldagse innvendig. Se på dashboardet for eksempel. Ser ut som det er hugget ut av et stykke tre!

De er jo hugget ut av et stykke tre! :giggle: Det var en her på BP som beskrev Nord West som å bo i en stubbe... Vedkommende har nok mer sans for den engelske stilen.

Jeg liker Nord West veldig godt, og tenkte også å foreslå 390 (som jeg selv godt kunne tenke meg..), men Bitteliten kom meg i forkjøpet. Selvsagt!

Men vi tittet på en 1080 Sunbridge (er det noe som heter det?). Men fruen protesterte høylydt - "det ser ut som en sjark" var vel noe slikt hun sa...

Viknes 1080 Sunbrigde står også høyt på min liste, men får man de innenfor budsjettrammene deres? Jeg synes de er tøffe, og her i huset har faktisk admiralinnen fått sansen også. Selv om det har tatt litt tid.

Skilsø 36 FB kunne kanskje være et alternativ, men de er det ikke så mange av til salgs. Her er to:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30635644

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30320894

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Jeg tror ikke sport dash bordet kommer på fly båtene

390 gikk ut av produksjon for et par år siden

Jeg hadde gitt blanke i dashbordets farger. Dette er båter som er lagd for å fungere i all slags vær. Etter min mening er ikke sport dash bordet ideelt med operasjon av plotter med venstre hånd.

Kvaliteten vil du nok like :yesnod: Og en båt som tåler å bli brukt hele året. Men du må like tre, helt klart.

Vi har 420 fly. Vil ikke ha noe annet. Om ikke Benny kommer med en 480 da.... :lipseal:

Sorry at jeg var for kjapp KeyFreak :flag_bp:

Vil anbefale dere å ta en tur til nordwest. Da skjønner dere hva vi erfarer.også kan dere prøvekjøre båter. De har alltid demo båter i vannet

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Men fruen protesterte høylydt - "det ser ut som en sjark" var vel noe slikt hun sa...

Litt morsomt at du nevner det, for det er reaksjonen også jeg får fra damene inkl "sistestyrmannen" ombord hos meg. Men jeg synes Viknes 1030 er en fantastisk båt - har en god bekjent som har en slik, og er hver gang like imponert når jeg er ombord i en - senest på messa i Sandvika.

Jeg kan jo ikke la være å promotere Nimbus, da :wink: Og da en rekke modeller (340 Commander, 380 Commander, Coupe-versjonene) men veldig subjektivt også 35 Nova HT. Du får ikke den plassen under dekk eller i salongen som du får i en FB-båt ala NW 390 , men 2 gode sovekabiner, hvorav stikkabinen fint rommer 3 mindre barn, et greit bad. og en fin og lys salong oppe. Til gjengjeld får du et hav av uteplass, som også er perfekt for fisking, en enorm badeplatttform, walkaround med brede og beskyttede dollbord så selv svigermor føler seg trygg. Med skyvedør bak og stor takluke sitter du beskyttet for vær og vind helt uten støy, og kan nyte sol og vind når du vil. Perfekt for Trondheimsfjorden (jeg har bodd i Trånnhjæm i 33 år). Med dagens lave priser får du en 2 år gammel velutstyrt HT for 2 mill. 39 knop med 2xD4 260 og litt hjemlengsel, marsjer uanstrengt godt over 30 knop, forbruk såvidt over 50 l/t ved 25 knop.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Trodde egentlig at de store Nimbusene lå høyere i pris. Må sjekkes ut nærmere!

Kan sikkert prutes enda mer, er lov å prøve :thumbsup:

IPS må bare oppleves!

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Vi har 420 fly. Vil ikke ha noe annet. Om ikke Benny kommer med en 480 da.... :lipseal:

Sorry at jeg var for kjapp KeyFreak :flag_bp:

Vil anbefale dere å ta en tur til nordwest. Da skjønner dere hva vi erfarer.også kan dere prøvekjøre båter. De har alltid demo båter i vannet

At du er kjapt ute for å slå et slag for de flotte båtene fra NordWest kom ikke som noen stor overraskelse, da! :thumbsup:

Jeg kom i snakk med Benny på båtmessa i Sandvika nå sist. Fikk ikke mindre lyst på en NordWest etter en meget hyggelig båtprat med han, for å si det sånn.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Det var så mange gode svar.. Skal forsøke å respondere litt på de fleste:

Saga 310HT er noe mindre enn 35 men det er ikke sikkert du vil savne kjellerstua! Meget økonomisk er den også. Men flybridge får du ikke :giggle:

Men er ikke dette halvplanere? Hva slags marsjfart kan man forvente på en Saga?

Det var en her på BP som beskrev Nord West som å bo i en stubbe...

:lol:

Skilsø 36 FB kunne kanskje være et alternativ, men de er det ikke så mange av til salgs.

De er stilige, men det er jo ikke akkurat positivt at Skilsø ligger med knekt rygg.

Jeg tror ikke sport dash bordet kommer på fly båtene

Det skjønner jeg ikke. De nye 370/430 Sport ser jo ganske så moderne ut! Hvorfor ikke gi de gamle 370 og 420 de oppgraderingene? De har jo volum nok på båtene sine til å rettferdiggjøre ytterligere investeringer og "facelifts". Forstår ikke helt strategien.

Etter min mening er ikke sport dash bordet ideelt med operasjon av plotter med venstre hånd.

Helt enig. Forstår ikke hvorfor ikke man kan la plotteren ligge midt i synsvinkelen slik at den blir lett å lese og lett å betjene. Hvorfor kan ikke bare alle kopiere Windy sine dashboards?

Jeg kan jo ikke la være å promotere Nimbus, da :wink: Og da en rekke modeller (340 Commander, 380 Commander, Coupe-versjonene) men veldig subjektivt også 35 Nova HT. Du får ikke den plassen under dekk eller i salongen som du får i en FB-båt ala NW 390 , men 2 gode sovekabiner, hvorav stikkabinen fint rommer 3 mindre barn, et greit bad. og en fin og lys salong oppe. Til gjengjeld får du et hav av uteplass, som også er perfekt for fisking, en enorm badeplatttform, walkaround med brede og beskyttede dollbord så selv svigermor føler seg trygg. Med skyvedør bak og stor takluke sitter du beskyttet for vær og vind helt uten støy, og kan nyte sol og vind når du vil. Perfekt for Trondheimsfjorden (jeg har bodd i Trånnhjæm i 33 år). Med dagens lave priser får du en 2 år gammel velutstyrt HT for 2 mill. 39 knop med 2xD4 260 og litt hjemlengsel, marsjer uanstrengt godt over 30 knop, forbruk såvidt over 50 l/t ved 25 knop.

Meget sterke argumenter det der KOB. Tenk om Nimbus hadde laget en skikkelig Fly og ikke bare de snodige Commander utgavene. Men det blir vel som å drømme om en Windy Fly tenker jeg. Not going to happen..

Jeg forstår hvad du siger om indretningen på NW 390. Jeg vil alligevel anbefale at du ser den irl. Det fortjener den!

Det skal jeg innrømme at vi aldri har gjort. Men når første anledning byr seg!

... Vi har vurdert Windy sine modeller (33 og 37). Men slik jeg ser det så er de kanskje litt vanskelige å fiske fra?

Vi har Windy 37 Grand Mistral og tror nok den blir noe trang for 5 personer. I hvertfall over litt tid. Vi er bare to ombord og synes båten passer perfekt for oss.

Men, til ditt utsagn over; jeg må bare dele et bilde tatt for etpar år siden. Vi lå i Sæby i Danmark i vår forrige båt (Windy 33 Scirocco)

da plutselig denne skapningen spratt opp på badeplatformen!

fish.jpg

Skal du ha god plass og ikke liker å "bo i en stubbe" så skal du sjekke nye Bavaria 38HT. Dette er uten tvil mye båt for pengene.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Skal du ha god plass og ikke liker å "bo i en stubbe" så skal du sjekke nye Bavaria 38HT. Dette er uten tvil mye båt for pengene.

De nye Bavariaene er fine båter. Men vi er usikre på om vi vil komme til å like den store solsengen. Liker i utgangspunktet bedre en layout med salong som strekker seg helt bak. Hva vet vi forresten om Bavaria Fly? Har ikke det vært snakket om en stund nå?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...