Jump to content

Ny båt +/- 35 fot som "skal kunne alt" - hvilken?

twisterx

Recommended Posts

Targa hadde jeg helt glemt. Jeg har vært ombord i nye 32. Den er en flott familiebåt. Flott fiskebåt. Og sjøegenskaper som slår det meste om Targa følger tradisjonen sin. Også så trygg for ungene.

380 skroget til Nimbus har jeg testa selv. Jeg ble ikke overbevist.Hva har det med lyskaster å gjøre?

Ah WorryII nå tok jeg den. Kommer an på hvor hardt du kjører det. Det var lanterna vår som datt fra hverandre :smiley: Vi kjørte hardt for en svært god sak da!

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hvis du kastefisker er NW ikke ideel. Taget over agterdæk et er trukket så langt frem at det er svært at få plads til stangen. Men pilker du så funker det fint.

Angående Forbina har jeg haft den lille 33 fods i tre år. Jeg oplevede den ikke som direkte dårlig i søen. Men der er naturligvis forskel på den og en NW der har to motorer og vejer meget mere. Jeg ville anbefale en tur i en Forbina 40 også.

Targa hadde jeg helt glemt. Jeg har vært ombord i nye 32. Den er en flott familiebåt. Flott fiskebåt. Og sjøegenskaper som slår det meste om Targa følger tradisjonen sin. Også så trygg for ungene.

Men hvor skal mor sole seg?

Ser for meg at en Targa kanskje blir aktuell den dagen vi helt kaster inn håndkleet og gir opp å tenke på mange solfyllte deilige dager på sjøen. Men det blir nok en stund til - vi har de siste 2 årene hatt en drøss med nydelige lange dager i vår åpne daycruiser. For oss dreier sjølivet seg veldig mye om å bruke de fine dagene og være litt opportunistiske når vi sitter på jobb og ser at det blir en fin ettermiddag. Da hiver vi oss i båten og nyter kvelden der. Selv om den neste båten sannsynligvis blir mye større enn den vi har idag, så ønsker vi å fortsatt kunne "hive oss i båten" og dra ut en ettermiddag for å kose oss. Hvordan gjør man det i en Targa? Setter seg i salongen og ser ut vinduet? Eller spaserer rundt på dollbordene? Jeg har 0 erfaring med denne type båter, så det er fullt mulig at jeg ikke ser mulighetene. Men utifra bilder og videoer så sliter jeg litt med å se oss trives i en slik type båt.

Godt poeng. "Little boat=Little worries, Big boat=big worries. -Eller: Jo større båt, jo mere styr. Kostnadene er nå én sak, men hvis båten blir en byrde, druknes gledene. Jeg ville personlig kastet statusbehovet langt til sjøss og definert mine praktiske ønsker og behov. Utvilsomt mange nydelige båter som nevnes ovenfor, men de krever mer av deg jo større de er. Lett å bli fristet da, og gode muligheter for gode kjøp nå om dagen. Men lykke til.

Godt poeng. "Little boat=Little worries, Big boat=big worries. -Eller: Jo større båt, jo mere styr. Kostnadene er nå én sak, men hvis båten blir en byrde, druknes gledene. Jeg ville personlig kastet statusbehovet langt til sjøss og definert mine praktiske ønsker og behov. Utvilsomt mange nydelige båter som nevnes ovenfor, men de krever mer av deg jo større de er. Lett å bli fristet da, og gode muligheter for gode kjøp nå om dagen. Men lykke til.

Jeg håper (og tror) ikke at båten skal bli til en byrde. Synes det er artig med båt og det blir en slags hobby også. Så om noe må ordnes på båten så er det vanligvis lettere å komme igang med det enn å spikre opp den siste taklista i kjelleren :giggle:

Status er vi ikke ute etter. Vi er enkelt og greit ute etter en båt som kan dekke minst de behovene jeg skisserte i det første innlegget når jeg laget denne tråden.

Sjekk ut nimbusen jeg linket til tidligere, har jobbet på den og den er knapt brukt. Meget lekker båt med masse plass og høy kvalitet.

Skal du selge Nordkappen din? Mulig jeg har en kjøper, svigerfar ser med våte øyne på en slik :thumbsup:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Det som er overaskende med Targa, er faktisk all uteplassen.

Fremme er det en rundsitter, med bord lagret i baugen.

Bak er det benk og stoort akterdekk.

Vi bruker det som fiskeplass og soleplass. Alt avhengig av været.

Det som forundrer meg mest med den båten, er hvor enkelt alt er.

Ingen kalesje. Bare lås opp døra, start motoren og dra.

Her hjemme på Nøtterøy har jeg en gml windy 24 og har nesten ikke vært ute med den i år pga dårlig vær og mye styr med kalesjer.

Det som er overaskende med Targa, er faktisk all uteplassen.

Fremme er det en rundsitter, med bord lagret i baugen.

Bak er det benk og stoort akterdekk.

Vi bruker det som fiskeplass og soleplass. Alt avhengig av været.

Det som forundrer meg mest med den båten, er hvor enkelt alt er.

Ingen kalesje. Bare lås opp døra, start motoren og dra.

Her hjemme på Nøtterøy har jeg en gml windy 24 og har nesten ikke vært ute med den i år pga dårlig vær og mye styr med kalesjer.

Og med flybridge kan man nyte sola de gode dagene - selvom man ikke ser baugen derfra.

Okei okei, jeg skal seriøst sette meg mer inn i Targa konseptet! :yesnod: Har vel mine tvil, men ingenting er som å bli positivt overrasket!

Mitt "ståsted" er at akterdekket er en av de viktigste stedene på en båt. Det skal være størst mulig og helst med tak/flybridge over. Dernest er flybridgen et sted man kan benytte for å sole seg delvis usjenert og da fordrer det en viss dybde på fly.

Atlantis 43 vet jeg har fått mye oppmerksomhet da den i motsetning til Fairline/Princess kan skilte med 3 dobble sovekabiner av god størrelse.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Til inspiration vedlægger jeg links til tre relevante tråde, der handler om vores valg af ny båd i 2010. Det endte som bekendt med en Nord West 390 men der kan være overvejelser, der måske kan inspirere:

Den første tråd:

https://baatplassen.no/i/topic/49713-nordwest-nimbus-eller/

Den anden:

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/65358-akut-udbrud-af-trefodssyge-hvad-skal-vclges/

Og den sidste - hentetråd mm:

https://baatplassen.no/i/topic/66168-ny-baad-nordwest-390-og-hentetraad/

Redigert av MajorAndy (see edit history)

En annen ting som jeg selv er veldig bevisst på er takhøyde i fremre lugar og byssa. Kjedelig å legge så mye i en båt som man ikke kan stå oppreist inne i.

Har også litt vanskelig for å se nødvendigheten av to bad i en 40 fots båt. Må være bedre å ha en vask på stikk lugaren og større bysse.

Edit: skrivefeil

Redigert av Olsen83 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...