Jump to content

Ny båt +/- 35 fot som "skal kunne alt" - hvilken?

twisterx

Recommended Posts

Har også litt vanskelig for å se nødvendigheten av to bad i en 40 fots båt.

Husk at flybridgecruisere på 40 fot+ ikke er laget for barnefamilier. Kundegruppene er i første omgang godt voksne mennesker med utflyttede barn og nedbetalte hus. Småbarnfamilier har mer enn nok med avdrag på hus og bil om de ikke også skulle dra på seg avdrag på en båt til 4-5 mill. Derfor 2+2 løsningene med separat lugar/bad/dusj/wc for eier og et vennepar, og evt for besøk av barnefamilien en gang i blant. I tillegg prioriteres romslige sosiale uteplasser bak og på flybridge.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Vi har to like bad. Begge med dusj og do.

Alt kan brukes samtidig. 75 liter vv tank.

http://nordwest.se/index_2.php?option=displaypage&main=2&subid=375&show=400

Nederste bilde til venstre

Nordwest lager båter for nordisk familie bruk. De mer kontinentale som rem beskriver er laget for andre behov

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hva med denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29264372 Lage en stor seng i midtkabinen til de små. Er det et krav om at dere skal ha flybridge?

Bitteliten: Kjempe flott båt du har, til og med stoor flybridge med god plass og en skikkelig trapp opp.

Det med stort båtlån oppe på toppen av hus og bil er sjelden banken med på for vanlige lønnsmottagere, enig der så ser hvorfor de ikke prioriterer oss unge der. Men til gjengjeld er det vel ikke så mange under 35 med flybridge heller?

PS: Kjenner at det lokker nå og doble antall fot litt før tiden når man sitter og titter på finn.no :lipseal::rolleyes:

Redigert av Olsen83 (see edit history)

Husk at flybridgecruisere på 40 fot+ ikke er laget for barnefamilier. Kundegruppene er i første omgang godt voksne mennesker med utflyttede barn og nedbetalte hus. Småbarnfamilier har mer enn nok med avdrag på hus og bil om de ikke også skulle dra på seg avdrag på en båt til 4-5 mill. Derfor 2+2 løsningene med separat lugar/bad/dusj/wc for eier og et vennepar, og evt for besøk av barnefamilien en gang i blant. I tillegg prioriteres romslige sosiale uteplasser bak og på flybridge.

Nå er det vel ikke slik at det nødvedigvis er pga barn man ønsker 3 kabiner. Flere jeg har snakket med som har Princess/Fairline rundt 40 fot ønsker seg 3 lugarer. Grunnen er enkelt og greit at man ser behovet. Det har vært både barn, barnebarn og vennepar. De jeg har snakket med ser at man må opp i 47 fot for Fairlines del, mens Absolute klarer det på 43 fot. Forbina klarer det tom på 40 fot. Dette med bare 2 sovelugarer vil jeg mer si er et "Engelsk fenomen" enn at båter på 40+ generelt er laget for aldrende folk med stor pondus.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Først så må jeg si at denne tråden ble utrolig informativ og artig å følge! Tusen takk til alle som deltar med kunnskap og erfaring!

Om det er et Engelsk fenomen eller om det er fordi man må ha blitt godt voksen før man har råd til en 40fot+ båt, vet jeg ikke. Men det er iallefall utrolig irriterende å se at det finnes en drøss med modeller på markedet som kunne vært svært interessante dersom de hadde hatt litt mer fokus på soveplasser.

Jeg synes Viksund 335 er et hederlig unntak. De har laget 2x120cm senger i midtkabinen. Det betyr at dersom 2 stk skal sove der så har de det utrolig bra. Om du vil ha 3-4 unger så går det helt utmerket også. Samme gjelder om du vil ha med venner på tur. Kjempeløsning spør du meg! Og det på en 33,5 foter. I og med at båten ikke er større enn den tross alt er, så er flybridge noe trang, salongen noe liten osv. Men totalt sett en svært praktisk og fin båt.

Nå blir det ikke til at vi skal bytte båt i år. Kanskje ikke neste år heller. Men den foreløpige konklusjonen er at det er drit vanskelig å finne en båt som passer oss "hånd i hanske". En NordWest 370 FB med interiørløsingen fra 370 Sport - til rundt 3 mill finnes dessverre ikke ;-). Når man ikke har ubegrenset med midler så må man lete etter gode kompromisser. Og det kan godt hende at vi ender opp med å kjøpe en "mellombåt" før vi om noen år får råd til å kjøpe den perfekte båten. En slik mellombåt kunne f.eks være en Windy 33 HT.

Jeg ser at det finnes store båter til riktig pris som dekker de aller fleste behovene våre. En pent brukt NordWest 390 for eksempel. Men vi er fremdeles under 40 år (såvidt iallefall..) Og en 5-7 år gammel NordWest 390 blir for mye "hattkaill" som man sier i Trøndelag. Båten vil garantert fra et funksjonelt perspektiv gi oss godfølelsen. Men desverre ikke visuelt. Og det betyr rett og slett litt for oss. Vi ønsker jo å tilbringe mye tid i båten. Og med mørkt treverk og mørke blå puter over hele båten så blir det feil. Det er klart det går an å trekke om putene osv, men det er mye man ikke kan gjøre noe med også. Samme problemet dukker fort opp for mange av de Engelske variantene med pastellfarger og tepper all over. Gyselig!

Vi synes de nyere modellene til Windy er helt nydelige. NordWest Sport/SportTop akkurat det samme. Enkelte av Sealine sine nyere båter er også svært tiltalende. Det finnes mange flere, men dette var noen eksempler for å illustrere hvor vi står.

Håper ikke dere synes vi er for forfengelige og at dette blir bare flåseri.. Det handler ikke om et ønske om status. Det handler om å føle seg vel i forhold til slik vi liker det.

Flere jeg har snakket med som har Princess/Fairline rundt 40 fot ønsker seg 3 lugarer. Grunnen er enkelt og greit at man ser behovet. Det har vært både barn, barnebarn og vennepar.

Njaaa? Så langt har i hvert fall ikke vi i vår situasjon sett behovet for tre kabiner. Gjesteseksjonen hos oss blir benyttet kanskje 2-3 ganger i året når vi har venner på besøk, men står for det meste ubrukt. Kjekk å ha for det, med da som oppbevaringsplass for campingstoler og -bord, støvsuger osv.

Når plassen er begrenset som den jo alltid vil være i en båt må jo den tredje kabinen gå på bekostning av noe annet. Jeg vil for eksempel da heller prioritere en romslig salong med løst flyttbart møblement, og en egen kjøkkenavdeling.

NW 42 har prioritert uteplass og en tredje kabin. Den gode uteplassen bak har jeg sansen for. Så ikke for den trange salongen som til overmål må fungere som kjøkken.

Jeg kan levende se for meg salongen en kjølig og regnfull høstdag med mor, far, tre unger og et losjerende vennepar.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Rem har helt rett i at salongen på vår båt blir trang. Det er en konsekvens av tre kabiner under dekk, men tre barn og fire voksne er det nok tangt i de fleste båter rundt 40 fot.

Som alt annet må man velge fordeler og ulemper. Vi hadde ikke fått med oss begge ungene på tur om de skulle dele kabin. Da får vi heller bo litt trangt oppe.

Tre soverom, to bad, god bysse og stor salong får man nok først rundt 50 fot.

Nå blir det ikke til at vi skal bytte båt i år. Kanskje ikke neste år heller. Men den foreløpige konklusjonen er at det er drit vanskelig å finne en båt som passer oss "hånd i hanske". En NordWest 370 FB med interiørløsingen fra 370 Sport - til rundt 3 mill finnes dessverre ikke ;-). Når man ikke har ubegrenset med midler så må man lete etter gode kompromisser. Og det kan godt hende at vi ender opp med å kjøpe en "mellombåt" før vi om noen år får råd til å kjøpe den perfekte båten. En slik mellombåt kunne f.eks være en Windy 33 HT.

Vi synes de nyere modellene til Windy er helt nydelige. NordWest Sport/SportTop akkurat det samme. Enkelte av Sealine sine nyere båter er også svært tiltalende. Det finnes mange flere, men dette var noen eksempler for å illustrere hvor vi står.

Håper ikke dere synes vi er for forfengelige og at dette blir bare flåseri.. Det handler ikke om et ønske om status. Det handler om å føle seg vel i forhold til slik vi liker det.

Lurt å bruke god tid på dette. Jeg har lest igjennom tråde, og får ikke helt tak på hva du har mest lyst på av fly/hardtop/kalesje. Men jeg aner en sans for solide skandinaviske løsninger og fresh finish.

Også er jeg svak for NW. Og det som noen kaller stubbe, kaller jeg for klassisk design. Skal jeg vurdere flybåt igjen en gang i framtida, vil det nok bli en NW 370.

Ellers er det mye fint å si om Windy. Jeg har imidlertid alltid syntes at badplattfomene er for små på 33 og 37. Særlig hvis du vil fiske litt f.eks. Selv har jeg Gobbi 345, og det er mye pga. badeplattformen.

Marex har jeg også kjempegod erfaring med.

Den båten som jeg derimot tror du skal kikke litt nærmere på er denne:

http://norstarboat.no/NOR_STAR_350/content-4.html

De har holdt på å utvikle denne modellen i noen år nå, og den finnes nå i flere kabinversjoner.

Fungerer meget godt med D6-370. Har prøvd den i toppfart opptil 34 knop. Enkel installasjon med common rail gir også rimelig drivstofføkonomi. Håndtverksmessig opplever jeg den som i Marexklasse. Dvs. like oppunder Windy.

capture.jpg

Dette er et bilde av hvordan styreposisjon på 2011 modellen av NordWest 370 Fly ser ut. (ref nordwest.se)

Mine kommentarer:

- Tydelig ikke designet for kartplottere. Plotterinstallasjonen skjuler for flere av instrumentene som er montert bak. Det ser også ut til at plotteren delvis skjuler seg bak rattet.

- Det som opprinnelig sikkert var et helt ok kartbord er nå vanskelig brukbart til dette formålet pga den nedfelte plotteren. (med mindre man dytter plotteren opp og ned da)

- Veggen med digitale instrumenter er overfylt og tydelig ikke designet for en moderne båt med mye elektronikk. Flere av instrumentene og knappene ligger skjult bak rattet.

- "Salt og pepper hylla" som er satt inn på høyre side for å montere joystick ser helt komisk ut. Skikkelig krise-løsning..

Totalt sett så fremstår designet som urgammelt og tungvindt i bruk. NordWest er noe av det absolutt dyreste man kan kjøpe og da forventer jeg noe helt annet enn dette! :thumbsdown:

Ta deg en tur til nordwest en dag det er blåser litt og prøvekjør. Anbefales! Kanskje opplever du at det faktisk er en tanke bak hvorfor ting er som det er.

Bildet ditt viser gamle førerposisjonen tror jeg. Er ganske sikker på at 370 har samme løsning som 420 nå med plotter plassert til venstre for rattet.

Finner ikke bilder av dette på weben.

Med mindre man er russisk oligark er alle bådkøb et kompromis mellem størrelse, pris og funktioner. Personligt synes jeg at et rustikt dashboard er et lille kompromis at gå på. Jeg er på min anden sæson med 390eren og må sige, at jeg ikke har haft noget problem med hverken funktion eller udseende. Men det er mig. Andre kan have andre prioriteter men jeg synes stadig at I burde se og teste NW og måske Forbina 40 og selv gøre op hvad I er parate til at gå på kompromis med.

• 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...