Jump to content

Oljeskift Volvo D4-260. Mobil devac

skhauge

Recommended Posts

Tar opp båten i helga og vil bytte olje og filter. Har ikkje kjøpt inn olje, og det er langt til nærmeste Volvo Penta verksted/båt butikk. Den lokale Esso stasjonen har Mobil. De har på 20 liter Mobil Devac 15w-40. Kan denne brukes/oppfølger den VP sin spec for olje? Legger ved link til datablad

Link

I brukerhåndboken på side 70 står det hva som kreves av oljen.

-SAE 15W/40 er riktig multigrade-viskositet. Du kan også bruke SAE 30 "singelgrade".

-VDS-2, Denne oljen tilfredstiller VDS-2 og VDS-3.

-ACEA E7

-API CI-4, Denne oljen tilfredstiller API CI-4plus som overstiger kravet.

-Hvis du kjører på diesel med svovelinnhold over 1% kreves TBN > 15, denne oljen har TBN 12

-Mobil Delvac MX 15W-40 er en utmerket olje til denne motoren.

:flag_bp:

Neste spørsmål. Meiner å ha lest det ikkje er rett fram å få opp gammel olje via peilepinne på D serien. Stemmer dette? Evt noen som har beste oppskrift på dette? Har manuell olje suger som er beregnet suge opp via peilepinne.

Skulle hatt den i pdf og lagret den på ipad. Det er suverent.

Åpne linken i innlegg 5 i Opera Mini på iPad'en, da får du valg om å åpne i iBooks, velg dette og dokumentet blir lagret i iBooks. Dette fungerer ikke med Safari eller Atomic Lite, jeg bare opp første siden av manualen. Sleit livet av meg for å få dette til tidligere i sommer før jeg forsøkte Opera Mini. Ellers er jo Dropbox utmerket for å synke dokumenter mellom flere enheter.

Du kan også bruke SAE 30 "singelgrade".

Da jeg byttet olje på mine VP D 12 i høst sjekket jeg mulighetene for å bruke singelgrad 30. Fikk svar at denne er god nok på gear, men tilfredstiller ikke VDS 2 eller VDS 3 slik som 15-W40 gjør.

Mobil har også 15-W40 VDS 4 som skal tåle lengere skiftintervaller.

Det finnes sikkert produsenter som leverer god nok singelgrad, og jeg tror fremdeles det hadde vært å foretrekke. Viskositetsforbedrerne i oljen kan ødelegge for andre egenskaper, og det er ikke mange som starter innenbordsmotoren når den holder under 0°C.