skhauge Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Tar opp båten i helga og vil bytte olje og filter. Har ikkje kjøpt inn olje, og det er langt til nærmeste Volvo Penta verksted/båt butikk. Den lokale Esso stasjonen har Mobil. De har på 20 liter Mobil Devac 15w-40. Kan denne brukes/oppfølger den VP sin spec for olje? Legger ved link til datablad Link Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 I brukerhåndboken på side 70 står det hva som kreves av oljen. -SAE 15W/40 er riktig multigrade-viskositet. Du kan også bruke SAE 30 "singelgrade". -VDS-2, Denne oljen tilfredstiller VDS-2 og VDS-3. -ACEA E7 -API CI-4, Denne oljen tilfredstiller API CI-4plus som overstiger kravet. -Hvis du kjører på diesel med svovelinnhold over 1% kreves TBN > 15, denne oljen har TBN 12 -Mobil Delvac MX 15W-40 er en utmerket olje til denne motoren. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
skhauge Posted September 13, 2011 Author Share Posted September 13, 2011 Takk for svar. Olje kjøpes i morgen. Ok pris og på 20 liter. Filter er på vei. Drit lei regn, like greit å sette under tak. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
skhauge Posted September 13, 2011 Author Share Posted September 13, 2011 Neste spørsmål. Meiner å ha lest det ikkje er rett fram å få opp gammel olje via peilepinne på D serien. Stemmer dette? Evt noen som har beste oppskrift på dette? Har manuell olje suger som er beregnet suge opp via peilepinne. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Igjen, hvis du leser i brukermanualen (side 71 nå) står det at det er en egen slange bak på styrbord side av motoren. Jeg anbefaler alle å anskaffe og lese brukermanualen Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
skhauge Posted September 13, 2011 Author Share Posted September 13, 2011 Meiner eg har manualen i papir form. Sjekker i måra. Skulle hatt den i pdf og lagret den på ipad. Det er suverent. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Key Freak Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Hva må du betale for 20 liter? Quote Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
skhauge Posted September 13, 2011 Author Share Posted September 13, 2011 899kr for 20L. Veit ikkje prisnivå på denne olje men syns prisen virker bra. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Key Freak Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Det tror jeg er nokså gunstig. Quote Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
tnorderu Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Skulle hatt den i pdf og lagret den på ipad. Det er suverent. Åpne linken i innlegg 5 i Opera Mini på iPad'en, da får du valg om å åpne i iBooks, velg dette og dokumentet blir lagret i iBooks. Dette fungerer ikke med Safari eller Atomic Lite, jeg bare opp første siden av manualen. Sleit livet av meg for å få dette til tidligere i sommer før jeg forsøkte Opera Mini. Ellers er jo Dropbox utmerket for å synke dokumenter mellom flere enheter. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
skhauge Posted September 14, 2011 Author Share Posted September 14, 2011 Eg har ibooks + dropbox men fikk kun opp 1,5 side. Nå er mini opera lastet ned og manualen ligger i ibooks. Helt genialt, takk for tips med mini opera. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Du kan også bruke SAE 30 "singelgrade". Da jeg byttet olje på mine VP D 12 i høst sjekket jeg mulighetene for å bruke singelgrad 30. Fikk svar at denne er god nok på gear, men tilfredstiller ikke VDS 2 eller VDS 3 slik som 15-W40 gjør. Mobil har også 15-W40 VDS 4 som skal tåle lengere skiftintervaller. Det finnes sikkert produsenter som leverer god nok singelgrad, og jeg tror fremdeles det hadde vært å foretrekke. Viskositetsforbedrerne i oljen kan ødelegge for andre egenskaper, og det er ikke mange som starter innenbordsmotoren når den holder under 0°C. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
atr72 Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Jeg betalte 645 kr for 20 liter Delvac 15w-40 på Seasea. :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Key Freak Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Takk for tipset! Seasea neste. Quote Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts