Jump to content

Oljeskift Volvo D4-260. Mobil devac


skhauge

Recommended Posts

Tar opp båten i helga og vil bytte olje og filter. Har ikkje kjøpt inn olje, og det er langt til nærmeste Volvo Penta verksted/båt butikk. Den lokale Esso stasjonen har Mobil. De har på 20 liter Mobil Devac 15w-40. Kan denne brukes/oppfølger den VP sin spec for olje? Legger ved link til datablad

Link

Link to post
Share on other sites

I brukerhåndboken på side 70 står det hva som kreves av oljen.

-SAE 15W/40 er riktig multigrade-viskositet. Du kan også bruke SAE 30 "singelgrade".

-VDS-2, Denne oljen tilfredstiller VDS-2 og VDS-3.

-ACEA E7

-API CI-4, Denne oljen tilfredstiller API CI-4plus som overstiger kravet.

-Hvis du kjører på diesel med svovelinnhold over 1% kreves TBN > 15, denne oljen har TBN 12

-Mobil Delvac MX 15W-40 er en utmerket olje til denne motoren.

:flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Neste spørsmål. Meiner å ha lest det ikkje er rett fram å få opp gammel olje via peilepinne på D serien. Stemmer dette? Evt noen som har beste oppskrift på dette? Har manuell olje suger som er beregnet suge opp via peilepinne.

Link to post
Share on other sites

Skulle hatt den i pdf og lagret den på ipad. Det er suverent.

 

Åpne linken i innlegg 5 i Opera Mini på iPad'en, da får du valg om å åpne i iBooks, velg dette og dokumentet blir lagret i iBooks. Dette fungerer ikke med Safari eller Atomic Lite, jeg bare opp første siden av manualen. Sleit livet av meg for å få dette til tidligere i sommer før jeg forsøkte Opera Mini. Ellers er jo Dropbox utmerket for å synke dokumenter mellom flere enheter.

Link to post
Share on other sites

Du kan også bruke SAE 30 "singelgrade".

Da jeg byttet olje på mine VP D 12 i høst sjekket jeg mulighetene for å bruke singelgrad 30. Fikk svar at denne er god nok på gear, men tilfredstiller ikke VDS 2 eller VDS 3 slik som 15-W40 gjør.

Mobil har også 15-W40 VDS 4 som skal tåle lengere skiftintervaller.

 

Det finnes sikkert produsenter som leverer god nok singelgrad, og jeg tror fremdeles det hadde vært å foretrekke. Viskositetsforbedrerne i oljen kan ødelegge for andre egenskaper, og det er ikke mange som starter innenbordsmotoren når den holder under 0°C.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...