Jump to content

Sjødyktighet. Vekt, skrog eller motor.


Kaptein Kåy

Recommended Posts

Hva gjør en båt sjødyktig? Jeg har hatt en diskusjon og mener det er vekten i forhold til antall fot. Jeg mener at 20 fot som veier 1.5 tonn er ikke like sjødyktig som en 20 fot som veier 3.5 tonn samme hva slags skråg det er. Først vekt, så skråg, deretter motorkraft. I et nødstilfelle, i storm, er det vekten som holder deg motstandsdyktig mot sjø. Jeg snakker ikke om en lett båt med tung last. Jeg snakker om en tung båt i seg selv.

 

Er det tryggest med tung båt eller lett båt la oss si begge er 20 fot? Hva mener dere.

Link to post
Share on other sites

Dette med sjødyktighet er veldig subjektivt! hva er gode sjøegenskaper er det forskjellige meninger om.. noen mener en rullende skøyte med dyp kjøl er bra egenskaper, mens andre igjen synes dyp V-bunn smalt skrog som går igjennom bølgene er det rette.. Har erfaring med MTB som har et langsmalt skrog som ikke planer.. synes det er tilnermet optimalt når det gjelder sjødyktighet.. men om man skulle overført det til lystbåt ville skrogene blitt for smale hehe. Vel er motorkraft kansje med på å kunne være betryggende, men for et bredt tungt deplasementskrog er vel størrelse på propell og utveksling mye viktigere enn masse antall HK. Er til dels enig i at en planende 20 foter tjener på lit mere vekt! Men så må man se på bruken da og da er jo lettplanende skrog å foretrekke på båter som veldig skjelden går utaskjærs!

Alle båter oppfører seg forskjellig i motsjø aktersjø og sidesjø, det optimale skroget som takler alt er kansje ikke opfunnet ennå! mange har forskjellige meninger om hva som er best. På lystbåtfronten så tror jeg at Nelson Marine er et glimrende valg om man ferdes mye i rom sjø og setter pris på trygge egenskaper.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

en 20-foter som veier 3.5 tonn - må jo nesten bli som en ubåt i litt sjø..?

 

Jeg mener at motor, vektfordeling, motor osv må stå i forhold til hverandre. Og at vekt i seg selv ikke nødvendigvis gjør en båt sjødyktig.

 

Forresten, denne 20-foteren må vel regnes å være sjødyktig - den veier 1.5 tonn iflg spec http://www.norsafe.no/en/Products/Rescue/MERLIN-615-jet/

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kommer for det første an på hva du legger i begrepet sjødyktig. Definer det, så er man hakket nærmere å kunne finne tommelfingerregler som virker sånn noenlunde. Slik tommelfingerregelen om at vekt er viktigst står nå, vil en båt bli mer sjødyktig jo kortere den er (med samme vekt)? :)

 

Klippet litt fra noe jeg fant: «Sjødyktighet» er et innarbeidet og sentralt begrep i dagens skipssikkerhetslovgivning. Begrepet brukes i navnet på den viktigste loven på området, Lov om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v. (Sjødygtighedsloven) av 9. juni 1903 nr. 7, og lovens faneparagraf, § 2, som har stått uendret fra 1903, inneholder følgende definisjon av begrepet:

 

«Et Skib betragtes som usjødygtigt, naar det paa Grund af Mangler ved Skrogudrustning, Maskineri eller Bemandning eller paa Grund af Overlastning eller mangelfuld Lastning eller af andre Grunde befinder sig i saadan Forfatning, at det under Hensyntagen til den Fart, hvorfor Skibet er bestemt, maa anses forbundet med større Fare for Menneskeliv at gaa til sjøs med samme, end Bedriften som saadan sædvansmæssig medfører.»

Redigert av Tintin (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

(Og hvilke farvann / vær du skal fare i, er også en faktor.)

 

La oss si over skagerak i sterk kuling ? rundt 35 knops vind

 

Jeg holder en tommelfinger på at skrog er viktigst, Deretter motorkraft får å greie å takle bølgene på en god måte, å ikke bli ''tatt'' av bølgen

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at når det gjelder sjødyktighet, så er vekt en viktig faktor som spiller inn. Båten blir ofte litt "spretten" når vekten er lav, mens en båt som veier litt mer går mer gjennom bølgen isteden for å hoppe. MEN skroget har fra mitt synspunkt mest og si. Et slankt og skarpt v-bunn skrog vil i de fleste situasjoner være det beste. Mange mener også at stabilitet har mye å si på sjødyktigheten. Selv synes jeg at hvis båten blir FOR stabil kan den fort bli litt " stiv " i sjøen, derfor kan man se båter som har plassert oljetanker på taket, for å kompensere for et litt for lavt tyngdepunkt, dette gjelder spesielt fiskebåter. Hvis man har for mye vekt plassert for lavt f.eks en tung motor, vil dette kunne skje. Men en båt trenger nødvendigvis ikke å være så stabil for å være sjødyktighet F.eks Gh 11 som jeg har, er etter min mening litt rank og litt følsom for sideveis vektforskyvning, likevel er jo dette en av de beste båtene i denne størrelsen, og den er også ganske tung så den vil gå litt tyngre i sjøen og bryte bølgene isteden for å hoppe over. Sprett'ne båter er noe man spesielt opplever i små ribber f.eks arimar, der vekten er lav og det som er av vekt er plassert helt bak; motor, konsoll, bensin, batteri og fører. Da blir den veldig spretten og kan ikke kjøre i store bølgene før den begynner å hoppe skikkelig. Så alt i alt, mener jeg at vekten har endel og si så lenge den er riktig plassert, og at skroget har en god vinkel og at tyngdepunktet i båten er tilfredsstillende :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...