Frøken Fryd Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Er det mulig å skru av drevet (6 muttere), sette på en blindplate med gummipakning og deretter sjøsette båten igjen? Skal ha service på ett drev og ønsker ikke å oppta kran i denne perioden. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Slik ser det ut om du ikke har bilde selv. Girvaieren kan bli et problem. Eksosbelgen burde være helt uproblematisk da den ligger under vannlinja uansett. Quote Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted September 14, 2011 Author Share Posted September 14, 2011 Girvaieren kan jeg hekte av på innsiden så den ikke presser imot, men det må tettes der også, kanskje platen bør dekke alle 6 boltene. Ellers så er det denne pakningen til oljeslangen jeg er usikker på, bygger den noe ut? Mener å huske at det kun var en liten o-ring på den siden. Ellers så mener jeg at boltene ikke er gjenget helt inn så da må jeg tre innpå noen stor muttere eller noe for å få holdt platen på plass. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Jeg tror at det beste vil være å bruke en plate som dekker alle 6 boltene. Husker ikke om oljekoblingen er han eller hun på housingsiden. Originalbildet jeg har på PCen viser heller ikke dette særlig godt. Denne skal i utgangspunktet være tett. Med litt utvidet tankevirksonhet spiller det heller ingen rolle om vanninntaket er udekket. Om det hadde vær mulig å sette inn et blindlokk bare i drivakselåpningen hadde mye vært gjort, men da må du finne noe som passer ganske greit og som tetter. En god gammeldags gummibelg for for å åpne avløp med (om du finner en med nok diameter)? I kombinasjon med et par alu/stål/patentbånd i kryss mellom de fire øverste boltene. Quote Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Service på et drev skriver du, er det havari eller ordinær service? Jeg hadde ikke tatt sjansen på et hjemmelaget lokk som skal være vanntett her. Det må da gå an å sette båten i bukk mens jobben gjøres? Det er uansett ikke så langvarig å reparere et drev hvis delene er på plass. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted September 14, 2011 Author Share Posted September 14, 2011 Drevet har en lyd som jeg ikke liker, jeg ønsker ikke å oppta kranen unødvendig. Er jo ikke rare dybden det er snakk om heller da. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Poenget er at sannsynligheten for at du får det tett er et godt stykke unna 100% (husk: olje tilkoblingen stikker en snau cm. ut) og konsekvensen av at det lekker inn sjøvann er at båten synker. Tviler på at takstmann lar det gå som akseptert risiko. Og hadde jeg drevet verksted hadde jeg aldri heist ut en båt hvor drevet var erstattet av et hjemmelaget lokk. Sett på et annet drev så lenge, eller sett båten på bukk, det pleier å finnes på marinaer.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.