Espen Jensen Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Hei:) Jeg har et problem med min Volvo Penta TAMD 60c, 1987mod. Den kommer ikke opp på turtall ved belastning. Motoren starter og går fint. Men på ca 1200 omd. butter den. Motoren har tidligere kommet opp i 2400 omd., med samme propel og gir,i samme båt. Jeg har kontrolert: -Kompresjonen -Dieselpumpe -Dieseldyser Har også sett at turboen går lett og fint rundt, og er teit og fin. Er det noen der ute som har forslag på hva som kan væer galt, og hva neste skritt i feilsøkingen bør være? Så hadde jeg vært kjempe takknemelig. Med Vennelig Hilsen Espen Jensen Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Jeg kommer på to nyere tråder som ligner litt: - i det ene tilfellet var det en del inne i grov-filteret som hindret dieseltilførslen - i den andre tåden om tamd 63 P var det en innstilling/funksjon på dieselpumpen som visstnok ikke var helt uvanlig. jeg har ikke klart å søke opp disse trådene til deg - noen andre som husker dem? (du har selvsagt sjekket dieselfiltrene generelt?) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Espen Jensen Posted September 15, 2011 Author Share Posted September 15, 2011 (edited) Takker for gode ideer. ja alle filtere er nye. Har også koblet vekk hele drivstoff systeme på båten, og kjørt en 5 liter med diesel rett på pumpa. Har hatt dieselpumpa ute og i test benk, og en motormann fra volvo til å sette den inn og justere den inn igjen. Så jeg begynner å gå litt tom for ideer:) Edited September 15, 2011 by Espen Jensen (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Posted September 15, 2011 Share Posted September 15, 2011 (edited) Har du sjekket turbotrykket? Det kan vere luftlekkasje mellom turbo og manifold Edited September 15, 2011 by bellen (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Posted September 15, 2011 Share Posted September 15, 2011 Manifolden kan også være løs slik at turbotrykket slipper ut den veien. 1/2" skruehoder... Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
cosmic Posted September 15, 2011 Share Posted September 15, 2011 hadde lignende problem,og ble litt lei av at flere antydet tett luftfilter.Prøvde mye annet,og ble litt overrasket når jeg motvillig fjernet det for så å oppdake at motoren ble frisk umiddelbart. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts