Jump to content

Hvilken rulle til liten seilbåt?


manitu

Recommended Posts

Heisann. Jeg driver for tiden å forbereder kjøp og rigging av en billig seilbåt for singlehand og langtur seiling.

 

Hvilken rullesystem anbefaler dere til en liten seilbåt?

Jeg har sett på ett par billige systemer og vil gjerne høre andres meninger.

 

Rullfock.se

principjpeg.jpg

Denne er jo billig (2800SEK) og ser solid ut , men man må fram på dekket for å justere strammingen på forliket.

 

Plastimo:

IMO_rulle-609.jpg

Denne koster 4800.- men ser enda billigere ut!

 

Bartels:

a11.gifc11a.gif

Min favoritt. Den versjonen med fokkefall i masten kommer på rundt 6-7000.-

 

Har noen erfaringer med noen av systemene , eller tips om andre produsenter i samme prisleie?

 

.manitu

A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it.

Link to post
Share on other sites

Hvis båten er liten er det faktisk ikke så dumt å ha det på stagkroker når du seiler alene! Spesielt ved berging og bytte av seil.

 

Men Furlex har en modell som heter 50 mener jeg. Men du sier du sier ikke noe om hvor stor båten er.

Den nederste modellen er jo fin med at du får seilet helt ned i dekk men er ikke så praktisk å seile med seilet delvis innrullet med siden den ser ut som å ha endeløs tau. Men jeg mener det er en rulle med webrem som bygger lite som kan seiles med delvis innrullet. (Facnor?) Harken har også fine systemer. Men somsagt båtstørrelse og seilareal hadde hvert greit å vist.

Link to post
Share on other sites

Båten er ikke kjøpt ennå(Link ), men blir i Albin Vega/IF/Smiling-størelse, altså 26-28fot.

 

ser ingen problem med endeløst tau. du slipper unna men ei liten loop i cockpit. kan fremdeles låses delvis revet , men en cleat.

 

.manitu

A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it.

Link to post
Share on other sites

Vi har en løsning som ligner på rullfock sin på Speiderns Firling. Forskjellen er at fall også er innhal.

Det er en "cleat" i gjennomføringen for fallet inn på snella, som gjør at vi kan låse fallet.

 

Det blir ikke noe skarpseiler uansett, så at man må frem på fordekket for å stramme fallet er ikke noe problem.

 

// faj

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Hei, har en Shipman28..

Har det samme systemet som du viser i første innlegg.

Funker fint i lett til middels vind, men da jeg lenset m.150%genua i liten kuling og prøvde å rulle inn seilet fikk jeg problemer.

Akkurat hva som skjedde vet jeg ikke, men da seilet var halvveis inne begynte forstaget å vri seg, seilet ble rullet mere inn nede enn oppe. Etterhvert ble det så tungt å rulle opp at det hele stoppet opp. Prøvde å slippe ut litt, men da stoppet hele "prosessen" ved at staget vridde seg motsatt vei, og dermed var seilet fint opprullet med en "knute" på midten.

Kom meg inn i vindstille og prøvde å få løs seilet, men hadde et svare strev med å få det løst.(vurderte kniven!)

Gikk bra etter hvert, og alt fungerte, i lett vind, men seilet endte sine dager på rullestaget da vinden fikk tak i en flik høyt oppe (2/3opp), begynte å dra ut øvre del, og begynte å blafre med denne.....

 

Har nå kjøpt et gammel Plastimo system som fungerer fint, og uten lignende problemer.

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Min første tanke da jeg så det første stystemet, er at det vil bli veldig stor belastning på den øverste svivelen hvis det skal bli noe i nærheten av korrekt forstagsspenning. Skal svivelen tåle dette og samtidig gå lett nok rundt blir den nok ikke så billig.

 

Det er ikke tvingende nødvendig med et rullesystem. Har du et vanlig forstag uten profil og seil med gode gammeldagse stagkroker, går det helt fint å heise alene fra cockpit og gå opp i vinden å bare slippe seilet i dekk når du skal berge. Litt mer styr med pakking av seil, men mindre som kan gå galt/i stykker.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Heisann. systemet fra rullfock.se er lite aktuelt , tok det mest med for å vise hvor billig det KAN gjøres.

Jeg tror jeg foretrekker systemer uten alu-profil på forstaget. Det er forresten ikke tillatt med profil på forstaget , hverken på RJ85 eller IF-26 , hvis jeg vil seile regatta.

Dessuten kommer det fort på noen kroner hvis jeg må få alle seil sydd om.

 

Bartels.eu har en versjon med ett forstag med spor i , der svivelen i toppen av seilet låser seg fast til forstaget , sånn at toppen og bunnen av seilet rulles like fort inn.

Det er denne versjonen jeg tenker på.

 

Plastimo-systemet synes jeg ser forferdelig billig ut.. desuten kommer kostnader til omsying av seil.

 

Furlex 50 skal jeg se litt på , hadde vært kjekt med et anerkjent merke.

 

.manitu

Redigert av manitu (see edit history)

A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg foretrekker systemer uten alu-profil på forstaget. Det er forresten ikke tillatt med profil på forstaget , hverken på RJ85 eller IF-26 , hvis jeg vil seile regatta.

Det stemmer at hvis man har en klassebåt som IF så må man ha klassesertifikat for å seile entype. for å seile lys skal også båten være IHHT klassereglene hvis det står i lyssertifikatet til båten , men det vil ikke være noe problem å seile lys med rulleforstag.

RJ85 er ikke en klassebåt i Norge og har ingen slike begrensninger.

 

Det finnes mange løsninger men en del løsninger har ikke bare anskafelseskostnader men også monteringskostnader for å eks tilpasse forstag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...