manitu Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Heisann. Jeg driver for tiden å forbereder kjøp og rigging av en billig seilbåt for singlehand og langtur seiling. Hvilken rullesystem anbefaler dere til en liten seilbåt? Jeg har sett på ett par billige systemer og vil gjerne høre andres meninger. Rullfock.se Denne er jo billig (2800SEK) og ser solid ut , men man må fram på dekket for å justere strammingen på forliket. Plastimo: Denne koster 4800.- men ser enda billigere ut! Bartels: Min favoritt. Den versjonen med fokkefall i masten kommer på rundt 6-7000.- Har noen erfaringer med noen av systemene , eller tips om andre produsenter i samme prisleie? .manitu Quote A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it. Link to post Share on other sites More sharing options...
ravddo Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Hvis båten er liten er det faktisk ikke så dumt å ha det på stagkroker når du seiler alene! Spesielt ved berging og bytte av seil. Men Furlex har en modell som heter 50 mener jeg. Men du sier du sier ikke noe om hvor stor båten er. Den nederste modellen er jo fin med at du får seilet helt ned i dekk men er ikke så praktisk å seile med seilet delvis innrullet med siden den ser ut som å ha endeløs tau. Men jeg mener det er en rulle med webrem som bygger lite som kan seiles med delvis innrullet. (Facnor?) Harken har også fine systemer. Men somsagt båtstørrelse og seilareal hadde hvert greit å vist. Quote www.teamzephyr.blogspot.com Link to post Share on other sites More sharing options...
manitu Posted September 15, 2011 Author Share Posted September 15, 2011 Båten er ikke kjøpt ennå(Link ), men blir i Albin Vega/IF/Smiling-størelse, altså 26-28fot. ser ingen problem med endeløst tau. du slipper unna men ei liten loop i cockpit. kan fremdeles låses delvis revet , men en cleat. .manitu Quote A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it. Link to post Share on other sites More sharing options...
finnarne Posted September 15, 2011 Share Posted September 15, 2011 Vi har en løsning som ligner på rullfock sin på Speiderns Firling. Forskjellen er at fall også er innhal. Det er en "cleat" i gjennomføringen for fallet inn på snella, som gjør at vi kan låse fallet. Det blir ikke noe skarpseiler uansett, så at man må frem på fordekket for å stramme fallet er ikke noe problem. // faj Quote Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post Share on other sites More sharing options...
torehol Posted September 15, 2011 Share Posted September 15, 2011 Hei, har en Shipman28.. Har det samme systemet som du viser i første innlegg. Funker fint i lett til middels vind, men da jeg lenset m.150%genua i liten kuling og prøvde å rulle inn seilet fikk jeg problemer. Akkurat hva som skjedde vet jeg ikke, men da seilet var halvveis inne begynte forstaget å vri seg, seilet ble rullet mere inn nede enn oppe. Etterhvert ble det så tungt å rulle opp at det hele stoppet opp. Prøvde å slippe ut litt, men da stoppet hele "prosessen" ved at staget vridde seg motsatt vei, og dermed var seilet fint opprullet med en "knute" på midten. Kom meg inn i vindstille og prøvde å få løs seilet, men hadde et svare strev med å få det løst.(vurderte kniven!) Gikk bra etter hvert, og alt fungerte, i lett vind, men seilet endte sine dager på rullestaget da vinden fikk tak i en flik høyt oppe (2/3opp), begynte å dra ut øvre del, og begynte å blafre med denne..... Har nå kjøpt et gammel Plastimo system som fungerer fint, og uten lignende problemer. Mvh Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ravddo Posted September 15, 2011 Share Posted September 15, 2011 Hvis båten blir rundt 28fot så hadde jeg gått for Furlex 100. Da får du et solid forstag der alt følger med i pakken inkludert nytt forstag. Quote www.teamzephyr.blogspot.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Xtian Posted September 16, 2011 Share Posted September 16, 2011 Min første tanke da jeg så det første stystemet, er at det vil bli veldig stor belastning på den øverste svivelen hvis det skal bli noe i nærheten av korrekt forstagsspenning. Skal svivelen tåle dette og samtidig gå lett nok rundt blir den nok ikke så billig. Det er ikke tvingende nødvendig med et rullesystem. Har du et vanlig forstag uten profil og seil med gode gammeldagse stagkroker, går det helt fint å heise alene fra cockpit og gå opp i vinden å bare slippe seilet i dekk når du skal berge. Litt mer styr med pakking av seil, men mindre som kan gå galt/i stykker. Christian 8-) Quote Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post Share on other sites More sharing options...
manitu Posted September 16, 2011 Author Share Posted September 16, 2011 (edited) Heisann. systemet fra rullfock.se er lite aktuelt , tok det mest med for å vise hvor billig det KAN gjøres. Jeg tror jeg foretrekker systemer uten alu-profil på forstaget. Det er forresten ikke tillatt med profil på forstaget , hverken på RJ85 eller IF-26 , hvis jeg vil seile regatta. Dessuten kommer det fort på noen kroner hvis jeg må få alle seil sydd om. Bartels.eu har en versjon med ett forstag med spor i , der svivelen i toppen av seilet låser seg fast til forstaget , sånn at toppen og bunnen av seilet rulles like fort inn. Det er denne versjonen jeg tenker på. Plastimo-systemet synes jeg ser forferdelig billig ut.. desuten kommer kostnader til omsying av seil. Furlex 50 skal jeg se litt på , hadde vært kjekt med et anerkjent merke. .manitu Edited September 16, 2011 by manitu (see edit history) Quote A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it. Link to post Share on other sites More sharing options...
ravddo Posted September 16, 2011 Share Posted September 16, 2011 Jeg tror jeg foretrekker systemer uten alu-profil på forstaget. Det er forresten ikke tillatt med profil på forstaget , hverken på RJ85 eller IF-26 , hvis jeg vil seile regatta. Det stemmer at hvis man har en klassebåt som IF så må man ha klassesertifikat for å seile entype. for å seile lys skal også båten være IHHT klassereglene hvis det står i lyssertifikatet til båten , men det vil ikke være noe problem å seile lys med rulleforstag. RJ85 er ikke en klassebåt i Norge og har ingen slike begrensninger. Det finnes mange løsninger men en del løsninger har ikke bare anskafelseskostnader men også monteringskostnader for å eks tilpasse forstag. Quote www.teamzephyr.blogspot.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.