Jump to content

Bo i Albin Ballad?


Sterridsen

Recommended Posts

Noen tanker eller erfaringer. Jeg er relativt grønn.

 

På forhånd takk!

Ingen erfaring, men tanker kan jeg dele...

 

Du skriver: er relativt grønn, grønn på hva? Å bo i båt eller båt generelt?

 

Det kan vel bli en sukess som en fiasko.

 

Jeg tenker helt motsatt, noe jeg har gjort ofte når jeg ser på nyhetene om stundenter som bor trangt og DYRT.

Hvorfor ikke campingvogn? Så frem til man har tilgang til helårscamp har en jo alle fasiliteter i en vogn om en har et budsjett som du viser til.

Dass, dusj, vannbåren varme i gulv, komfyr, micro og sentralfyr med mer. Videre står den på 2 eller 4 hjul og om det blåser storm står du like støtt.

 

Er båt en drøm er campingvogn sikkert det helt motsatte av en drøm, er det desperat leting etter et sted å bo for en student ville jeg tenkt meg om 2 ganger...

Har vel vært noen tråder om å bo i båt på BP så søker du finner du sikkert noe matnyttig lesestoff.

Redigert av VO`n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Albin Ballad var min første seilbåt. Fin båt dette. Ståhøyde og fine seilegenskaper.

 

Det du bør tenke gjennom er om du er fornøyd med toalettløsningen. (Toalett i "skap"). Du må nok investere i Cockpitkalesje (et must som bobåt). Eber på 1800 W er kanskje også i allerminste laget. Sjekk iallefall at den fungerer tilfredstillende. Viktig detail å sjekke med Albinballad: Hovedskottet og skap over sofaen er fundament til vantene. Sjekk om det har blitt "ovale hull" der Vantenen er festet i treverket. Er det det, så glem båten.

 

Ellers som sagt synes jeg Albin Ballad er trygg, stabil og samtidig flott å seile. En av de beste båtene i sin størrelse fra tidlig syttitallet.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Å bu i båt er veldig trivelig. Men eg trur det er viktig at magekjensla er i orden før du kjøper båt. Er du i tvil om båten, finn ein annan. Som nemnt her er toalettløysinga ganske viktig når ein bur om bord. Det er ikkje kjekt å sitte i skapet i forpiggen og drite. Dusj er også kjekt å ha om bord.

Tenk også på kvar du skal få vaska klede og dusja på land. Ei av dei største hindra for folk som skal bu i båt er nok manglande båtplass med fasilitetar. Sjølv har eg budd i ein 33-fotar frå 1976 i meir enn to år no, og eg stortrives med det. Eg har dog eige toalettrom med dusj om bord, samt tilgang til vaskemaskin, tørketrommel og bad på land 100 meter frå båten.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, og takk for alle svar!

Jeg skal lete litt rundt og lese på forumet her, men takker også for betraktninger om den aktuelle båten.

 

Jeg er forsåvidt ikke helt grønn med seiling og det og bo i båt, jeg har seilet og bodd i båt i et helt år, men da i en fullrigger med absolutt alle fasiliteter, så du kan si jeg er litt grønn på "småbåter" :) Hehehe

 

Dusjing og slikt gjør jeg på jobben, så det er ikke noe problem. Heller ikke vask er noe vanskelig å få til.

 

Igjen, takk for fler svar :D

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...