Jump to content

Feilsøking Furuno FRS 24 radar, 1976 modell


jensemann2

Recommended Posts

Jeg har 6 stk Furuno FRS 24 radarer liggende og har montert opp scanneren og koblet til strøm. Jeg har en masse kretskort til både display og scanner. Når jeg setter radaren i "preheat" mode piper den i 1/2 sekund også dør den. Har byttet alle kortene i display uniten og i antennen, men med samme symptomer. Noen som har peiling på disse gode gamle radarene? de er jo fantastiske når de virker. Finnes det deler til dem hos Furuno? burde jo gå an å få billige deler hvis det fortsatt finnes.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ved hjelp av servicemanualen, multimeter og Oscilloskop har jeg nå fått radaren til å fungere! Nå gjenstår det bare heading alignment for å få styrestrek og antenne synkron og pekende rett frem. Fantastisk god oppløsning på denne radaren, og den kan ikke sammenlignes med dagens billigradarer. Jeg lurer på hva denne kostet ny i 1976? Den har en sendeeffekt på 12,5 KW og åpen antenne på 4 fot

Link to post
Share on other sites

Fantastisk god oppløsning på denne radaren, og den kan ikke sammenlignes med dagens billigradarer.

Noen teknologiske fremskritt vil jeg påstå har skjedd siden radaren det henvises til var ny for 35 år siden. Uansett fint at noen tar vare på eldre tekniske installasjoner. :thumbsup: Selv hadde jeg en Furuno av 1800 serien, 24 mils i Nord Westen. Var en 87 modell, funket helt greit.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja klart det har skjedd fremskritt, men det er mest på brukergrensesnitt/betjening og anticlutterteknologi. Selve radarteknologien er jo den samme som fra krigens dager og jeg vil påstå at man skal ganske høyt i pris for å få 12,5 KW effekt og en vertikal strålebredde på under 3 grader idag. Nå vet jeg ikke hva denne nye HD-radar er for noe, er det en ny teknologi med tanke på utsendelse/mottak eller er det bare tull?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

nå fungerer den perfekt, justert etter manualen til punkt og prikke. Artig å ha en 36 år gammel radar som fungerer bedre enn dagens billigradarer. Jeg har sammenliknet den med en 2,2Kw Furuno kakeboksradar, den gamle har fantastisk mye bedre skilleevne og rekkevidde. Håper bare den varer. ..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...