Jump to content

Mercruiser 7.4, forskjell på generasjon V og VI


Jori

Recommended Posts

Som jeg har nevnt i en annen tråd, jeg er på jakt etter en short eller longblock.

Nå viser det seg at jeg har Generasjon VI motorer. Jeg ser at det annonserer blokker til både generasjon V og VI. Til dere Mercruiser motorkyndige, hva er forskjellen?

Jeg skal bl.a. sette over ett Horizon mpi sett, lar det seg gjøre på versjon V? Hva med andre deler som skal føres over?

 

På forhånd takk

Link to post
Share on other sites

Du finner alt om alle Merc motorere her - også MPI 7.4 gen V, VI:

 

http://www.marinemechanic.com/merc/distributors/mercurymarine/sterndrive/gmblockcodes1.PDF

 

Gen V 1992-1996

Gen VI 1997-2001

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å ha lest at det er flere forskjeller: Andre topplokk med annet boltmønster til innsuget og annen utforming av brennkammeret som gir vesentlig mer dreiemoment. Blokka mener jeg er lik, men pass på at den er forberedt for rulleløftere.

Både rulleløftere og flat-tappets finns til nye og gamle motorer avhengig av oppsett. Bruk rollerkam i båt.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

DieselDahl, du har helt rett med forskjellig innsug, innsugsmanifold og slikt. Jeg tenkte bare på motor som shortblock versjon. Topplokkene er like, men finnes i forskjellige varianter både på gen V og VI.

Hvordan ser jeg at blokken er forberedt for rulleløftere? Jeg ser fra Mercruiser at flat lifters også tydelig er mye brukt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...